„Ezt a háborút az értékek terén kell megnyernünk”
„Ezt a háborút az értékek terén kell megnyernünk”
Tony Blair brit miniszterelnök ez év augusztus 1-jén, a libanoni háború utolsó napjaiban beszédet mondott a Los Angeles-i székhelyű World Affairs Council tanácskozásán. Az odahaza ekkor már szorongatott helyzetben lévő Blair e beszédében összefoglalta politikai filozófiáját, mely a Közel-Kelet ügyében tett lépéseit vezérli. Lapunkban a szöveg rövidített változata olvasható.
Hetek óta érlelődik bennem, amiről most beszélni fogok. A libanoni válság mit sem változtatott a véleményemen, sőt inkább megerősítette azt.
A háborút kirobbantó provokációnak nyilvánvalóan az volt a célja, hogy szembenállást, káoszt és vérontást idézzen elő, mert ha Izrael visszavág, ezen kellően felháborodik majd az arab és az iszlám közvélemény, és nem az erőszak felelősei, hanem Izrael ellen fordul.
Nekünk továbbra is mindent meg kell tennünk a megbékélés érdekében, de a mostani események fényében újra kell gondolnunk stratégiánkat, hogy felülkerekedhessünk azokon, akik bennünket fenyegetnek. A Közel-Keletet a szélsőséges erők szorongatják, melyek mind gyakrabban bukkannak fel a térség határain túl is. Ha meg akarjuk védeni magunkat, akkor a mérsékelteknek össze kell fogniuk annak érdekében, hogy a jövőben muzulmánok, keresztények és zsidók; arabok és nyugatiak; gazdag és fejlődő országok egymás mellett békében és harmóniában élhessenek és fejlődhessenek. Ez az én üzenetem ma itt önöknek: a globális terror elleni háborút csupán fegyverekkel nem nyerhetjük meg. Meg kell nyernünk a harcot az értékek terén is, meg kell mutatnunk a világnak, hogy elfogulatlanok, igazságosak vagyunk, és egyenlő mértékkel mérünk, mikor ezeket az értékeket alkalmazzuk.
A helyzet ez: háború van, de teljesen szokatlan háború.
Szeptember 11-e, a londoni és a madridi merényletek, az Indonéziában, Algériában és még számtalan távoli országban elkövetett terrortámadás, a legutóbbi afganisztáni és indonéziai események mind ugyanannak a háborúnak egy-egy epizódját jelentik: mely értékek fogják meghatározni a jövőt? Vajon a tolerancia, a szabadság, a másság tisztelete és a sokszínűség, vagy a megosztottság és a gyűlölet fog felülkerekedni? Még egyszer mondom: ezt a háborút nem lehet megnyerni hagyományos eszközökkel. Csak úgy győzhetünk, ha meg tudjuk mutatni ellenfeleinknek, hogy a mi értékrendünk az erősebb, a jobb, a becsületesebb és az igazabb. Ennek érdekében azonban politikai szempontjainkat kell alapvetően átfogalmaznunk.
Ha nem változtatunk stratégiánkon, ha nem lépünk fel aktívabban a szegénység, a klímaváltozás, a világkereskedelem kérdéseiben és a Közel-Kelet ügyében, akkor a palesztin-izraeli megbékélés érdekében tett minden erőfeszítés kudarcot fog vallani. Márpedig ezt a harcot meg kell nyernünk.
Jelenleg a Közel-Keleten, Afganisztánban és még sok más távoli országban a különböző értékrendek közti elkeseredett háború zajlik, melynek kimenetele alapvetően meghatározza majd mindannyiunk jövőjét.
Ennek a harcnak csupán egyik megjelenési formája az általam reakciósnak nevezett iszlám erők és a mérsékelt, „mérvadó” muzulmánok közti küzdelem. A fentiek hatása azonban messze is érezhető lesz. A fő problémánk a terrorizmus, de az is most fog eldőlni, hogy miként alakulhat az egész világ sorsa a 21. század első felében, továbbá hogy melyek lesznek a közeljövő globális értékei.
Szeptember 11-e után az Egyesült Államok a beavatkozás politikáját választotta, hogy megvédje saját és a mi jövőbeli biztonságunkat. Először jött Afganisztán, majd Irak következett. Később egy széleskörű közel-keleti rendezési terv született, mely az arab világ demokratizálását tűzte ki célul.
Bármilyen beavatkozásról is legyen szó, ezek nem egyszerűen a politikai rendszert, hanem az uralkodó értékrendet kívánták megváltoztatni. Nem kormányváltás volt a jelszó, hanem értékváltás.
Természetesen a reakciós iszlám hívei már jóval a szeptember 11-i támadás előtt is támogatták a terrorizmust. A leg különfélébb atrocitásokra került sor Csecsenföldön, Indiában és Pakisztánban, Algériában és még sok más iszlám országban. De ezek közvetlen hatását mi nem érzékeltük. Ez az oka annak, hogy nem figyeltünk fel időben a veszélyre, és nem tettük meg a szükséges lépéseket.
Hibáztunk. Ma már látjuk, hogy nem egyedi jelenségekről volt szó: ezek a támadások egy mindinkább erősödő mozgalom újabb és újabb lépései voltak. E mozgalom hívei szerint a muzulmánok a nyugati kultúra hatására elhagyták az igaz hitet. Mozgalmukat az elnyugatiasodott muzulmánok elleni düh vezérli. Híveik szerint az igaz út az, mely nem csupán a hitet adja vissza, hanem helyreállítja a muzulmánok önbizalmát és önértékelését is, nem más, mint a támadás a Nyugat, és annak minden alkotása ellen.
A politikai stratégiát néha elhatározás, néha viszont a megérzés szüli. Ez a mozgalom valószínűleg a véletlennek köszönheti stratégiáját. Megvan az ideológiájuk, a világképük, erős a meggyőződésük, és fanatikus az elszántságuk. Sok szempontból a korai szocialista forradalmárokra emlékeztetnek. Nincs feltétlen szükség szervezettségre és vezérkarra, sőt még nyílt utasításokra sem. Aki hisz, az tudja mi a teendő.
A mozgalom stratégiája az 1990-es évektől vált nyilvánvalóvá. Ha harcukat az iszlám világon belül vívják, számolniuk kellett volna azzal, hogy a józan, becsületes muzulmánok tömegei elutasítják fanatizmusukat. Az iszlám hit védelmében, muzulmánoknak muzulmánok ellen kellett volna harcolniuk. A mozgalom vezetői azonban felismerték egy Nyugat elleni háború hihetetlen mozgósító erejét.
Szeptember 11-e erről szólt. Elképesztő, hogy mind a mai napig milyen sokan állítják: azért fokozódik a terrorizmus, mert megszálltuk Afganisztánt és Iránt. Mintha megfeledkeznének arról, hogy a szeptember 11-i támadás előbb történt. Nem mi, nyugatiak támadtuk meg ezt a mozgalmat, hanem ők támadtak meg minket. Mi a New York-i merényletig szinte alig vettünk róluk tudomást.
Szeptember 11-e után törődhettünk volna csupán a saját biztonságunkkal. De nem ezt tettük. Az értékek mellett döntöttünk. Azt mondtuk, nem kell még több talibán, nem kell még egy Szaddám Huszein. Pontosan felismertük, hogy nem kerekedhetünk felül egy fanatikus ideológián, ha csupán a vezéreit börtönözzük be vagy végezzük ki. Az eszméiket kell legyőzni.
Az Irakban és Afganisztánban elkövetett hibákról elemzések tömkelegé látott napvilágot: ezek némelyike helytálló, ám többsége utólagos okoskodás. Van azonban egy lényeges pont, melyet minden elemző figyelmen kívül hagy. Amint elhatároztuk, hogy nem a rendszerváltás, hanem az értékváltás az elsődleges cél, mind Irakban, mind pedig Afganisztánban élethalálharcot kellett vívnunk a reakciós iszlám erőkkel. Nem egyszerűen a tevékenységüket veszélyeztettük – értékrendjüket, létük értelmét fenyegettük.
Nem csupán az Al-Kaida rettegett attól, hogy két brutális diktatúrát – egy vallásosat és egy szekulárist – a toleráns demokrácia váltja fel. Az átalakulást figyelő többi ország is joggal tarthatott attól, hogy a példa ragadós. Ez a helyzet Iránban és Szíriában. Nincs semmi jelentősége annak, hogy korábban – egy másik politikai korszakban – ezek az országok különböző okok miatt gyűlölték egymást. A közös fenyegetettség hatására hirtelen új szövetségek alakultak.
Létezik azonban egy ügy, amely az egész világon egyesíti a muzulmánokat, egy olyan probléma, amely még a legnyugatiasabb muzulmánok szemében is az igazságtalanság, sőt, a megalázás szimbóluma: ez pedig a palesztin kérdés. A mérsékelt palesztin vezetést felőrölte a radikális erőkkel szembeni sikertelen küzdelem és a békefolyamat megtorpanása. Amikor Saron miniszterelnök rászánta magát a bátor lépésre, és elrendelte a gázai övezet kiürítését, ezt az alkalmat ki lehetett és ki kellett volna használni a békefolyamat felújítására. Azonban túl nagy volt a nyomás, és mivel az eseményeknek sosincs nyugvópontja, előrelépés helyett visszaesés történt. A választást a Hamasz nyerte meg. Még ekkor is, ha a Hamasz mérsékelt szárnya képes lett volna előrelépni, meg lehetett volna menteni a helyzetet. De nem ez történt.
A reakciós iszlám erők használták ki a lehetőséget, először Gázában, majd pedig Libanonban. Pontosan tudták, mi fog történni. Tudták, hogy a terrort Izrael nem fogja szótlan tűrni. Abban bíztak, hogy a világ napokon belül elfelejti a provokációt, viszont mindenki fel fog háborodni az izraeli támadás miatt. A szélsőségesek csapdát akartak állítani a mérsékelteknek, hogy ne legyen más választásuk, csakis az amerikaiak illetve az arab utcák tévéhíradókon felbőszült tömegei között. És pontosan ez történt.
A szélsőségesek számára létkérdés, hogy saját fogalmaikat használva: a nyugat elleni iszlám háborúként, ne pedig diktatúra és demokrácia szembenállásaként határozzák meg az eseményeket; hogy a muzulmánok csupán a bombákat, a kegyetlen háborút lássák, és úgy tudják: mindezért Izrael felelős.
A térséget mindjobban behálózó szélsőségesek így söprik félre a haladó iszlám gyenge és tétova igyekezetét.
A változáshoz elengedhetetlen, hogy felismerjük ennek a háborúnak a sajátosságát, a győzelemhez pedig reális stratégiára van szükség. Ez a két feladat még előttünk áll.
Az első kérdéssel kapcsolatban számomra szinte hihetetlen, hogy rengeteg olyan nyugati vélemény lát napvilágot, mely szerint a globális terrorizmusért valamiképpen mi magunk vagyunk felelősek. A globális veszély kérdésében mindnyájan egyetérthetünk. Aki csak egy kicsit is foglalkozott a terrorcselekmények elterjedésével és mértékével, annak nyilvánvaló, hogy ez mára a világ minden jelentős országában felütötte a fejét. Kétségtelen: elsődleges célpont az Egyesült Államok és szövetségesei. De olyan országok is célponttá váltak, melyekről senki sem állíthatja, hogy a Nyugat szövetségesei.
Ugyancsak ostobaság azt állítani, hogy a terrorizmus a szegénység következménye. A szélsőségesek természetesen kihasználják a szegénység következményeit, de a vallási fanatikusokról senki sem állíthatja, hogy a gazdasági fejlődés bajnokai lennének. A vallási szélsőségek a terrorizmus valódi forrásai.
Ezek a szélsőséges erők Irakban és Afganisztánban nem a megszálló amerikai csapatok ellen harcolnak. Éppen a szélsőséges erők jelenléte az egyetlen oka annak, hogy katonáink még mindig a térségben tartózkodnak. Ezenkívül ők azok, és nem mi, akik az ártatlan polgárokat gátlástalanul gyilkolják.
Céljuk nyilvánvalóan az, hogy ezekben az országokban megakadályozzák a demokratikus átalakulást. Nem a nyugati demokráciát, hanem mindenfajta demokráciát elleneznek. Céljuk a palesztinokat megakadályozni abban, hogy Izrael mellett éljenek. Nem azért harcolnak, hogy megszülessen a palesztin állam, hanem hogy megszűnjön Izrael.
Ráadásul a legutóbbi időben egy rendkívül veszélyes, Izraellel kapcsolatos vélemény vált egyre népszerűbbé. Nagyon sokan – és félek, egyre többen – hangoztatják, hogy túl nagy árat kell fizetnünk Izrael támogatásáért, és egyre többen szimpatizálnak a muzulmánok véleményével. Eltekintve a médiából ismert tényéktől, vajon megértjük-e az izraeliek helyzetét?
Mint minden normálisan érző ember, jómagam is teljesen elfogadhatatlannak tartom a libanoni polgárok veszteségét, együtt érzek a libanoni néppel, szánom nyomorúságukat, és azt szeretném, hogy a háború azonnal véget érjen. De képzeljük magunkat egy pillanatra az izraeliek bőrébe. Gázában válsághelyzet alakult ki, miután a Hamasz elrabolt egy izraeli katonát. A Hezbollah pedig – mely egyébként megsértve az ENSZ 1559-es határozatát, két éve folyamatosan működik Dél-Libanonban – figyelmeztetés nélkül átlépi a demarkációs vonalat, megöl nyolc izraeli katonát és elrabol két másikat. Majd e szervezet válogatás nélkül lövi rakétákkal Észak- Izrael civil lakosságát.
A Hezbollahot Irán látja el fegyverekkel. A Hamasz fegyveresei ugyancsak Irántól kapnak pénzügyi támogatást. Az iráni elnök, aki azt hangoztatja, hogy Izraelt le kell törölni a térképről, nukleáris fegyverekre akar szert tenni. És hogy a kép teljes legyen: Izrael legjelentősebb keleti szomszédja, Szíria nemcsak a Hezbollahot, hanem a keményvonalas Hamasz-vezetést is támogatja.
Ez talán mégsem az a helyzet, amely a biztonságérzetet erősíti, ugye?
Bármi történjék is az adott pillanatban – legyen szó akár Libanonról, Gázáról, Irakról, Afganisztánról, Kasmírról, vagy bármely egyéb afrikai helyszínről – mindez nem egyéb, mint globális harc a globális értékekért, melynek tétje az iszlám és az iszlámon kívüli világ modernizációja. Az itt a kérdés, hogy a mi értékrendünknek van-e akkora ereje, igazsága és szilárdsága, hogy felül tudjon kerekedni? A szélsőséges iszlámista stratégia vélt sérelmeken alapul, mely szembefordítja egymással az embereket. Nekünk válaszul, meg kell erősítenünk értékrendünket, mert csak ez képes megerősíteni az összefogást.
A terrorizmus kérdése napjainkban olyannyira a figyelem középpontjában áll, hogy azt is mondhatnánk, a világ összes egyéb gondját fejezi ki. Másként fogalmazva: ha itt kudarcot vallunk, akkor minden más téren romlanak az esélyeink.
De eddig miért nem győztünk? Mert a saját meggyőződésünk védelmében nem harcoltunk elég bátran, elég következetesen és elég kitartóan.
Az arab világban évek óta tartó Izrael-ellenes, ennélfogva Amerika-ellenes propaganda nyomán az utca népe gyakran élesen szembe fordult saját kormánya gyakorlatias politikájával. Irán és (kisebb mértékben) Szíria állandó forrása a térség reakciós destabilizációjának. A terrorizmus célja – legyen szó Iránról, Afganisztánról, Libanonról vagy Palesztináról – sosem kizárólag az erőszakos cselekmény. A merényletekkel egy olyan láncreakciót indítanak el, amely lehetetlenné tesz minden tárgyalásos és kompromisszumos törekvést.
Egyelőre nem mondhatjuk azt, hogy nyerésre állunk, de minden okunk megvan a hosszú távú optimizmusra. A közel-keleti térségben a reakció mellett a modernizációs folyamatok is megindultak. Alig észrevehetően, de jelen van az Egyesült Arab Emirátusban, Bahrainben, Kuvaitban vagy Katarban. Egyiptomban csak a változások sebességéről, nem pedig annak irányáról folyik a vita. Líbiában és Algériában egyaránt nőtt a stabilitás, és megfigyelhető egyfajta fokozatos, de jelentős mértékű nyitás.
A háború jelenleg tehát döntetlenre áll. Az most a kérdés, hogy miként erősíthetjük a mérsékelteket a szélsőségesekkel szemben?
Először is, támogatnunk, erősítenünk kell a szövetséget a Közel-Keleten mindazokkal, akik a modernizációt választják.
Másodszor, ahogy Bush elnök legutóbbi beszédében elhangzott, fel kell újítanunk az izraeli-palesztin békefolyamatot – méghozzá sürgősen és mindenre kiterjedően.
Megértem, hogy Izrael számára irritáló, mikor azt hallja, hogy ez kardinális kérdés, hiszen így a térség minden problémája az ő vállát nyomja. Nyilvánvalóan attól tartanak, hogy mi valamiféle magasabb szempont nevében feláldozzuk Izrael alapvető érdekeit.
Szeretném leszögezni, hogy sosem tennénk olyan lépést, amely Izrael biztonságát fenyegeti.
Ehelyett azt akarom, amit ma már mindenki elfogad: a két állam egymás mellett élését. Létre kell hozni a független, életképes és demokratikus palesztin államot, mely nem fenyegeti Izrael biztonságát.
Ez az, ami elengedhetetlen a közel-keleti konfliktus és az iszlámon belüli konfliktus megoldásához. A kérdés rendezése nem csupán a palesztin nép szenvedéseit fogja csökkenteni. Kézzelfogható és látható módon fogja bizonyítani, hogy a világban megférhet egymás mellett két, egymástól teljesen eltérő vallás és kultúra, még akkor is, ha ezek a népek korábban vehemens küzdelmet folytattak egymással. Másként fogalmazva: ez lesz a leghatékonyabb elutasítása a reakciós iszlám törekvéseknek. Ez a lépés hiteltelenné teszi leghatékonyabb jelszavukat, sőt aláássa ideológiájuk lényegét.
De – és ez egy nagyon határozott de! – ezt csak akkor érhetjük el, ha radikálisan megváltoztatjuk saját nézőpontunkat, erőfeszítéseinket és elkötelezettségünket, méghozzá a palesztinok érdekeit figyelembe véve. Ebben a kérdésben egyértelműen az Egyesült Államoknak jut a vezető szerep, de Európa, Oroszország és az ENSZ részvételét sem lehet elhanyagolni. Határozottan és erőfeszítést nem kímélve, életre kell hívni egy működőképes palesztin kormányt, fel kell vázolni a végső tárgyalások napirendjét, melyet azután hétről hétre be kell tartani a végső cél eléréséig. Más lehetőség nincs, külpolitikánk sikere ezen áll vagy bukik.
Harmadsorban, az iraki válság mögött észre kell vennünk, hogy az irakiak végsősorban egy mindenki érdekeit képviselő, demokratikus államot szeretnének. Az irakiak és az afgánok demokratikus küzdelme a mi küzdelmünk. Azonos az értékrendünk és ugyanaz az ellenségünk. Az ő győzelmük számunkra is győzelem.
Negyedszerre, egyértelművé kell tennünk Szíria és Irán számára, hogy vagy belépnek a nemzetek közösségébe és elfogadják az ottani játékszabályokat, mint mindenki más, vagy szembe kerülnek velünk. A terrorizmus támogatása, az instabilitás szándékos terjesztése, az iraki demokratikus törekvések megtorpedózása mind-mind teljességgel elfogadhatatlan, veszélyes és súlyos következményekkel jár. Ha ezen nem változtatnak, rá fognak jönni, hogy elszámították magukat.
Már a kezdet kezdetén leszögeztem, hogy ennek a háborúnak a kimenetele nem csak a közel-keleti térséget érinti. Nyilvánvaló, hogy a mi biztonságunk a tét. A globális iszlám terrorizmus a Közel-Keleten született. A közel-keleti rendezés lesz az, ami véget vethet neki.
Talán kevéssé nyilvánvaló, de a végeredmény meghatározza tágabb értelemben vett világnézetünk sikerét. A mérsékeltek győzelme számomra a nyitott iszlámot jelenti, olyan iszlám közösséget, mely nem zárkózik el a globalizáció kihívásai elől, mely hajlandó más vallásúakkal együttműködni, amely szívesen köt szövetséget más nemzetekkel.
A globalizáció kihívásaira mi pedig akkor tudunk majd megfelelő választ adni, ha jobban, intelligensebben és sokkal rugalmasabban veszünk részt a versenyben. Meg kell nyugtatnunk az embereket, hogy álljuk a versenyt. De ha a versenyben fenyegetést látunk, akkor ezzel csak veszíthetünk.
Ebben a pillanatban az emigránskérdés Európa egyik legégetőbb problémája, és erről itt, Kaliforniában is tudnak egyet és mást. Az emberek, érthető módon, félnek a bevándorlóktól. Az ezzel kapcsolatos egyezmények többsége mára elavult, minthogy a második világháború utáni helyzetet tükrözik. Ez igaz. Azonban ha a kérdést helyesen kezelik, akkor a bevándorlók fokozzák a befogadó ország dinamizmusát, fejlődését, új, friss eszméket hoznak.
Hogy politikánkhoz támogatókat találjunk, ahhoz nem elegendő az érdek, ahhoz értékrendre van szükség, nem elég azzal törődnünk, ami elengedhetetlen, hanem azzal kell foglalkoznunk, ami jogos.
A fentiekből következik az amerikai politikával kapcsolatos utolsó megjegyzésem. Azt gondolom, továbbra is Amerikának kell vezetni a harcot, neki kell az élre állnia, de emellett újabb és újabb szövetségeket kell kötnie, hogy nyilvánvalóvá tegye: nem híve az egyoldalú akcióknak, még akkor sem, ha erre néha rákényszerül.
Jelenleg megvan a veszélye annak, hogy a hidegháború lezárását követően visszatérünk egy befolyási övezeteken alapuló globális politikához. Érdemes egy kicsit távolabbra tekinteni. Képzeljük el Kínát 20-30 év múlva! Kétségtelenül ez lesz a világ egyik szuperhatalma. Gondoljunk Oroszországra és hatalmas nyersanyagkészletére! Vagy vegyük Indiát! Ezek a felemelkedőben lévő óriások mind előnyös kapcsolatokat akarnak fenntartani a Nyugattal. Meggyőződésem, hogy világnézetünk akkor lesz igazán erős és vonzó, ha kevésbé a hatalmon, és inkább az igazságon fog alapulni. Csak így lehetünk képesek jövőnket formálni egy olyan korszakban, melyben Európa és Amerika – gazdaságilag vagy politikailag – már nem lesznek vezető hatalmak. De ezt megelőzően most az a legfontosabb, hogy a mérsékelt, „mérvadó” iszlám legyőzze a reakciós iszlám erőket.
Még egyszer mondom: jelenleg az értékek küzdelme zajlik. A mi értékrendünkért érdemes harcolni. Ez jelentette – hosszú időn keresztül – az emberiség fejlődését, melynek minden fokán küzdeni kellett, ugyanakkor meg is kellett védeni ezeket az értékeket. Az új korszak küszöbén eljött az idő, hogy ismét harcoljunk értük.
Margitta Nóra fordítása
Címkék:2006-11