Ennyi… Cut… — Filmtörténeti kiállítás a Magyar Zsidó Múzeumban
Színházi legyezők, megsárgult csipkék, megviselt lábbelik, fotókról mosolygó színésznők, színészek, elfelejtett vagy talán itthon nem is ismert filmrendezők, filmproducerek tekintenek ránk körös-körül a falakról – és a nyitott bőröndökből. Talán ilyen bőröndökbe csomagolták a kiállítás szereplői azt a néhány fontos színházi kelléket, kedvenc regényt, forgató- könyvet, filmtekercset, amikor útra keltek az olykor ismeretlen célállomás felé. De vajon mi a közös bennük, sokak közül miért éppen ők kerültek a Magyar Zsidó Múzeum csendes kiállítótermeibe az Ennyi… című tárlatra ?
Május 5-én a Magyar Zsidó Múzeum tavaly nyári ötlete valósult meg. A szándék az volt, hogy a különböző korszakokban, más-más okokból külföldre került magyar és zsidó származású filmesek pályájáról és életútjáról átfogó képet kapjunk. Az egyetemes és magyar filmtörténet e sajátos metszetét összefogó tárlatot Gerő András történész nyitotta meg. A vállalkozásnak voltak előzményei. Hasonló indíttatásból adott otthont 1997-ben ugyanez a múzeum a Diaszpóra és művészet című képzőművészeti tárlatnak, amely az elmúlt százötven év során nem Magyarországon élő és alkotó zsidó származású magyar művészek munkáit tárta a nézők elé. Előzménynek tekinthető a Szombat és a Magyar filmintézet szervezésében tavaly decemberben megrendezett Zsidó sorsok magyar filmen című filmsorozat és konferencia, amelyen sok olyan filmesről esett szó, akikkel most is találkozhatunk. A kiállítás szereplőinek többsége származása, a politikai kényszer vagy saját politikai meggyőződése miatt kényszerült elhagyni az országot, de vannak olyanok is, akiket kalandvágy, a jobb lehetőségek késztettek arra, hogy máshol próbáljanak szerencsét.
A megidézett művészek a múlt század végén vagy ebben a században születtek. A kiállítás átöleli a film megjelenésétől napjainkig terjedő időszakot. Ha végigolvassuk a harmincas évek Színházi Élet-e stílusában Götz Eszter által igényesen szerkesztett kiadványt, óhatatlanul végig tudjuk gondolni e századi történetünket, mivel a művészek sorsa, életük fordulópontjai elsősorban Európa történelmével fonódnak össze.
Kikkel ismerkedhetünk meg? Kiket idézhetünk emlékezetünkbe? Például Korda Sándort, az angol filmgyártás megalapítóját, Kertész Mihályt, minden idők legsikeresebb filmjének, a Casablancá-nak rendezőjét, Lugosi Bélát, az amerikai Drakula- és Frankenstein-filmek félelmetes sztárját, vagy Bíró Lajos írót, a VIII. Henrik magánélete és A bagdadi tolvaj forgatókönyv-íróját. Valamennyien a Tanácsköztársaság utálni fehérterror elől menekültek el. Közéleti szerepüket nem bocsátotta meg nekik az akkori rezsim, így Amerikába mentek; és Hollywood jól járt velük. Tehetségükkel, szívós kitartásukkal hozzájárultak a ma már nyomasztóan túlsúlyos hollywoodi filmes monopólium kialakulásához. Mások Bécsbe, Berlinbe menekültek. Balázs Béla Bécsben írta – német nyelven – legjelentősebb, máig érvényes filmelméleti munkáit. Moholy-Nagy László, az avantgárd művészet világhírű alkotója és ideológusa a weimari, majd a dessaui Bahaus tanára lett. Különös módon a húszas évek végétől egyfajta pezsgő szellemi, művészeti élet alakult ki Bécsben, Berlinben és Budapesten. Ennek egyik fő irányítója, szellemi atyja a Berlinben tevékenykedő Max Reinhardt színházi rendező volt, aki maga köré gyűjtötte a legtehetségesebb berlini, bécsi és budapesti művészeket. A korszakot nagy szellemi mobilitás jellemezte. Sok magyar rendező, színész, színésznő szerepelt sikeresen Bécsben, Berlinben. Putty Lia Berlinben készült filmekkel (Hindu síremlék, Varieté) indult el a világhírnév felé, Gaál Franciska humorával és tánctehetségével hívta fel magára a bécsi és berlini közönség figyelmét, és nemrégiben egy kollegám mesélte, hogy a harmincas években Gaál Franciska volt a moszkvai közönség első számú kedvence. Főszereplőként három német filmjét is vetítették ott hatalmas sikerrel. Moszkvában ő jelentette Greta Garbót vagy Marlene Dietrich et. Nálunk ugyan ki ismeri őt? Eggerth Márta, a magyar hangosfilm első sztárja 1938-ig huszonhat film főszerepét játszotta el Németországban. Darvas Lili, aki élete utolsó éveiben Makk Károly Szerelem című filmjében felejthetetlenül játszotta a mama szerepét, a húszas évek végén a salzburgi és müncheni ünnepi játékokon aratott sikereket Max Reinhardt társulatával. Alpár Gitta pedig a berlini Staatsoper hallgatóságát bűvölte hangjával egészen 1936-ig, amikor ő is elment Amerikába.
A legnagyobb hangsúlyt a kiállításon a harmincas-negyvenes évek kapják. Hitler 1933-as hatalomra jutása tömeges kivándorlási hullámot váltott ki. A dokumentumok szerint kétezer filmes ment el, s ebből ötszázan Hollywoodig meg sem álltak. Ez volt az az időszak, amikor az európai zsidóság a nácizmus célpontjává vált, amikor az itthon maradás egyenlő volt az állandó életveszéllyel, a deportálással, a halállal. Ezért hagyta el Magyarországot például a Bécsben, Berlinben és Budapesten egyaránt népszerű színész Szőke Szakáll 1933-ban, a kiváló, később világhírű producer Joe Pasternak (Paszternák József) 1936-ban, a Hyppolit, a lakáj rendezője Székely István 1937-ben, a világhírű drámaíró Molnár Ferenc feleségével, Darvas Lilivel 1937-ben, és Kabos Gyula, az örök pesti kispolgár 1939-ben.
Szeretnénk nyitni a közönség felé – jegyezte meg B. Turán Róbert, a múzeum igazgatója a megnyitón és hozzátette, az ilyen rendezvények nem a magyar zsidóság asszimilációs folyamatát hivatottak erősíteni, hanem – reményei szerint – az emancipációt kívánják elősegíteni. Természetesen a kíváncsi látogató elsősorban maradandó élményre vágyik, amelyben ezen a kiállításon mindenképpen részesül.
Sándor Tibor filmtörténész és Götz Eszter irodalomtörténész, a kiállítás kurátorai, a múzeum felkérésére szívós kutatómunkával gyűjtötték össze a legjelentősebb, külföldön, emigrációban alkotó magyar és zsidó filmművészek életével, munkásságával kapcsolatos dokumentumokat, levéltári anyagokat és fotókat. S mindezt azért, hogy ne merüljenek feledésbe, hogy visszakerüljenek a magyar szellemi-kulturális életbe – az őket megillető helyükre.
Surányi Vera
Címkék:1999-06