Életmű
Antalffy Mária – Antalfi Mária grafikái
„Különböző mesterektől és az Iparművészeti Főiskolán tanultam kerámiát és szobrászatot. 21 éves korom óta veszek részt kiállításokon – az ötvenes évek kivételével, amikor bábkészítéssel foglalkoztam. Mintegy négy éve grafikákat készítek – 1981-ben és 1982-ben volt ezekből önálló kiállításom.
Néhány gondolatom ezzel a kiállítással kapcsolatban: a mai ember eszeveszetten habzsol, gyűjt, harácsol, és másokat letaposva rohan a saját sírja felé, hite szerint: a semmibe.
Közben néha bemegy egy-egy kiállításra, valamiféle gyönyörködést, szórakozást, kikapcsolódást keresve. De sokszor csalódva távozik. Mert a művészet nem gyönyörködtetni akar. Egyszerűen: van. Mostani grafikáim alapja, mondanivalója: a szöveg. Számomra fontos szövegek – többnyire meditációs szövegek. Szakrális szövegek, ne tévesszen meg senkit, hogy ezek több ezer évet ívelnek át. Egy szöveg nem azért szakrális, mert régi. Ezeken a grafikákon bibliai mondatokat és mai költőket, írókat másolok.”
(Antalfi Mária gondolatai 1984-es kiállítására)
Most, amikor géppisztolyos művészettörténészek és műkereskedők idegrohamokat vezetnek vélt és valódi művészeti kiállások ellen, őket kell utánoznom, amikor Antalfi Máriáról írok.
Antalffy Mária született, egy különös mindennapi életet vitt véghez, majd meghalt. Életművének egy része volt az a néhány grafika, amit december folyamán a Bálint-házban s itt, a Szombat hasábjain láthatunk. Életművének többi része – más műfajú „alkotások”, viszonyok, emberek – emlékeinkben léteznek.
Életében a maga intuitív, ösztönös módján kapcsolatot tudott teremteni a magyar kultúra alapvető figuráival, és tőlük formákat és tartalmakat volt képes hasznosítani a saját egyénisége- személyisége számára.
Egy időben Szentendrére járt nyaralni. Kapcsolatba került korszakos festőkkel, és ennek tanulságaként készített kollázsjeleket. Felismerhetők Vajda-Korniss formái, de tartalmuk, ideológiájuk kevésbé. „A tradíciókkal új viszonyba léptek, mint a század nagy magyar zenészei. Egy kisebbségi – el nem ismert – csoport javaslatait fogalmazták meg a tespedt többség számára” – írja Körner Éva Komissról készült könyvében.
Antalffy Mária saját személyisége építésére használta ismerősei formai ötleteit és önarcképjeleket készített. Címük ugyan nem mutatja, hogy ezek önportrék, de a többszörösen zárt tartályban a női arckép alatt felfedezhető teknősbéka egyértelműen elárulja. E műveken a jól síkban tartott formák jó előzménynek mutatkoztak későbbi héber írásos nyomataihoz.
Aztán újabb elköteleződés tanúi lehetünk. Antalffy kapcsolatba került a TÖRZS-zsel: a Kelemen Imre, Mérei, Lux, Bálint Endre, Gedő Ilka, Bíró, Jakovits társasággal. Mint köztudomású, ez egy igen agilis européer csoport volt, persze a szokásos mellőztetésben és zaklatásban. E csoport végképp meghatározta Antalffy helyét az ösztönösségben, a kerámiák és szobrok készítésében, és férje halála után a zsidó hitre való áttérésben.
Ettől az időtől kezdve ANTALFI Máriáról beszélhetünk, aki Scheiber Sándorral tartott kapcsolatot, és identitásuk tudatára éppen ráébredő fiatalokkal zsidó polgári kört szervezett hétfő délutánonként a lakásában. Ne felejtsük, hogy abban az időben – a nyolcvanas éveket írtuk – csupán még egy ilyen találkozási hely működött féltitkosan, tekintettel arra, hogy az akkori rendőrség működésüket figyelte, majd meg is tiltotta.
Antalfi megint egy kisebbséghez csatlakozott, amely különös értékeket tudott felmutatni és provokálni. Ebben a csoportban megtalálta azt a központi helyet, ami grafikáin saját figurájának és személyének a középpontból kikerülésében nyilvánult meg.
És Antalfi elkészítette nyomatait az Énekek éneke, a Kaddis héber felirataival, belemontírozott figuráival, ahol ő maga – a női figura – rezonőr, sokszor kívül a képen.
Ókori törvényszobrokon, Theokritéoszon, az alkimisták szövegábráin, a kabbala mágikus betűkép-varázsformuláin át Apollinaire, a futuristák és az orosz konstruktivisták, majd Magyarországon Nagy Lászlón és másokon keresztül egészen a festő Swierkiewicz Róberten át vezető útra látunk Antalfi utolsó sorozatában. Ezek a zsidó és az európai kultúra jól fogalmazott, eleven hagyományai. E korszakban héber szövegekkel hasonlót más nem alkotott.
Mi lehetett az indítékuk, és mit tartalmazhatnak ezek a művek? Talán a hagyomány elfogadását, védelmét, talán félelmet, hogy a zajos létben csak a kép vagy csak a szó nem elég meggyőző (egy gesztikuláló kultúrában ezt nem kell magyarázni). Talán kapcsolatot az írástisztelet és íráspusztítási tilalom és a képpusztítási tilalom hiánya között.
Amit láthatunk és ismerhetünk Antalfi Máriától, azok jó grafikai művek. A héber feliratos nyomatok igen fontosak a magyar zsidó kultúra számára. Egyetlen nehézség hogy kevés mű készült, grafikai életműhöz kevés, mert nem elég a kereskedők, műgyűjtők és múzeumok figyelmének elnyeréséhez.
Most pedig kilépek hamis művészeti írói szerepemből és egy téveszmémet tárom önök elé. Nevezetesen, hogy amióta a művészetet szubjektív célokra, akár önterápiára használják s nem kulturális vagy politikai propagandára, s főleg a legújabb időkben, nem a tárgy a kizárólagos mű, hanem a készítője.
Antalfi életében, lázadásában mindig kisebbségi csoportokhoz csatlakozott, és megpróbált e kisebbségek tekintélyeinek megfelelni. Együtt szólnak grafikái – amelyek a Bálint-ház nagytermét is megérdemelték volna – és hétfői összejövetelei, kérdezősködései, elnyújtott igen-iiigenjei és viszonyulásai élete ismerőseihez.
Címkék:1996-12