Egy fél évszázad után
HELLER ÁGNES
Ismeretes az a vicc, mikor valaki azt kéri egy – talán indiai – istenségtől, hogy ne éljen úgynevezett „történelmi korban”. A mi generációnk bizonyára nem fordult ilyen kéréssel senkihez, s ha igen, nem hallgatták meg. Mi történelmi korban éltünk. Ennek a történelemnek nem lett volna szabad megtörténnie. Mégis történt egy és más ebben a történelemben, amit nemcsak hogy semmiképpen sem szeretnék meg nem történtté tenni, hanem amiből sajnáltam volna „kimaradni”. Ma is örömmel tölt el, hogy ötven évvel ezelőtt, itt Budapesten egy valóban világtörténelmi esemény tanúja, drukkere, s bizonyos értelemben résztvevője is lehettem. Az a szerencse ért, hogy ott voltam a kommunista rendszer szimbolikus megdöntésének pillanatában.
Elfogott engem néhanapján öröm, lelkesedés és termékenynek tűnő izgalom másért is, néha egy szappanbuborékért is, hiszen a fiatal ember és a némber könnyen lelkesedik. De az az öröm és lelkesedés, ami 1956. október 23-án elfogott, semmihez sem volt hasonlítható, sem előtte, sem utána. Olyan kézenfekvő volt számomra az „ügy”, ami azon a napon a nyilvánosság porondjára lépett, olyan egyszerű és jól ismert szavakkal volt leírható, ami kizárta a kiábrándulás és a csalódás kelepcéjét. Nekem is szent szó volt a „szabadság”, szitokszó a „zsarnokság”, s így a szabad tíz nap minden percét úgy éltem meg, mint egy tiszta és egyértelmű konfliktust, melyben nem lehetett kérdéses, hol a helyem. Életem legszigorúbb és legárnyaltabb politikai iskolája volt számomra ez a tíz nap. Más ember lettem utána, mint amilyen előtte voltam.
Nem véletlenül beszélek politikai iskoláról. A politikai iskola kiindulópontja, mint a balettnél, az alapállás. De az alapállást nem az alapállással gyakoroljuk. Van egy alapvető igen, ez az alapállás, s ezen belül léphetünk néha „nemmel” is, például mikor azzal mondunk „igent” a forradalomra, mikor egy jövendő jogállamiság nevében nemet mondunk az önbíráskodásra. Tíz nap hosszú idő, ha minden percét kihasználjuk. A forradalom általában olyan esemény, melyben minden percet ki szoktunk használni.
Tehát számomra kézenfekvő volt az ügy, egyszerű a választás szabadsága, szemben a zsarnoksággal. Ma is, ötven év múltán is az. Azt is tudtam, hogy nem mindenki számára volt a választás ilyen kristálytiszta. Nemcsak azok számára nem volt az, akik a diktatúra haszonélvezői vagy egyszerű hívők voltak (bár e kettő gyakorta összefonódott), hanem olyan emberek számára sem, akik semmit sem veszthettek, akik csak nyerhettek egy győztes forradalommal. Ezek közé tartoztak azok is, akik az antiszemitizmustól való félelmükben kezdtek „ellenforradalomról” beszélni.
Amikor 1981-ben férjemmel. Fehér Ferenccel könyvet írtunk 1956-ról, ezt a kérdést tárgyszerűen intéztük el. 1956-ra – írtuk – nem volt jellemző az antiszemitizmus. Zsidók ellen irányuló erőszakos megmozdulásra, szemben 1947-tel, nem került sor. Kádárék humbugját, hogy a pogromot éppen november 5-re tervezték, propagandaakciónak tekintettük. Mindezt ma is aláírnám.
Ma azonban egy másik kérdést is hozzátennék: miért fordultak emberek százai, talán ezrei – esetleg csak gondolatban is – egy olyan forradalom ellen, mely megszabadította volna őket a kötelező ideológia terhétől, lehetővé tette volna számukra vallásuk gyakorlását, engedte volna, hogy kinyithassák üzleteiket, hogy meglátogassák, mikor éppen akarják, külföldi rokonaikat? Szándékosan soroltam fel olyan igényeket, melyeket akkor triviálisaknak találtam volna. Ugyanis a zsidóságnak az a része, mindenekelőtt értelmiségi krémje, akiket nem ezek a trivialitások érdekeltek, teljes szívvel a forradalom mellé álltak. Ugyanúgy álltak a szabadság és függetlenség mellé, ahogy őseik 1848-ban tették. Közülük sem mindenki választott így, de a túlnyomó többség igen. Volt köztük olyan, akit a forradalom leverése után kivégeztek, egy részük börtönbe került, más részük emigrációba kényszerült
Nem róluk beszélek, s ismétlem, nem is a rendszer haszonélvezőiről, hanem a „kis zsidókról”. Ők voltak azok, akik féltek. Egy részüket boldoggá tette a forradalom azzal, hogy megnyitotta a határokat. Ők a sok százezer magyarral együtt disszidáltak. Akik maradtak, azok alkalmazkodtak. Meg voltak győződve ugyanis arról, hogy a kádárizmus megvédi őket az antiszemitizmustól, aminek a forradalom győzelme kiszolgáltatta volna őket.
Szerintem ez olyan döntés volt, mint egy tál lencséért eladni az elsőszülöttséget.
A félelem, mint tudjuk, a legrosszabb tanácsadó. Azért olyan rossz tanácsadó, mert megakadályozza a racionális gondolkodást. Aki fél, az nem bízik saját erejében, mindenekelőtt nem bízik a gondolat erejében. S nem bízik másokban sem.
Mindennek ma már nincs „életrajzi” jelentősége. Hacsak nem rontja meg az emlékezést. Az emlékezést többféleképpen lehet megrontani. Úgy, hogy valaki ma is képtelen lelkesedni azért, amiért akkor nem lelkesedett, s úgy, hogy most is attól fél, amitől akkor és azóta félt.
Ha mindennek nincs is ma már „életrajzi” jelentősége, még lehet gyakorlati tanulsága. Sem zsarnokság, sem tilalom, sem elhallgattatás nem óv meg a meg nem gondolt gondolattól, így az antiszemitizmustól sem. Könnyebb a nem igazán nagyszámú antiszemitával együtt élni, mint a félelemmel együtt hálni.
Címkék:2006-10