Dörgölőzéseim a zsidósághoz
avagy: hogyan szűntem meg a hitközség fizetett ellensége lenni?
„A Mazsihisz elöljárósága június 27-i ülésén megszüntette a szóvivői posztot.” A sötét betűkkel szedett hír az Új Élet 1995. július elsejei számában látott napvilágot, a második oldalon, alul, mintegy jelezve, hogy a lap szerkesztői friss hírekkel szoljainak olvasóiknak. Azt nem állítom, hogy szenzációval, mert szerénytelennek tűnnék, miután a viharos gyorsasággal megszüntetett posztot 1994. január elsejétől e számomra nem éppen dicső napig én bátorkodtam betölteni.
A hír olvastán még megtisztelve is éreztem magamat, mert hiszen a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének lapja ez ideig még csak említést sem tett arról, hogy a Mazsihisznek szóvivője is van. Illetve már csak volt, de végső soron ez nem egy olyan hivatal vagy tisztség, amit ab ovo agyon kellene hallgatni, s csak akkor tenni említést róla, amikor éppen megszüntették.
Mindez persze nem változtat Kardos Péter főszerkesztő gesztusán, amely révén, ha nem is nevesítve, de hír lehettem a lapjában. És még csak azt sem mondhatom, hogy a háromsoros interpretációban nem fedezhető fel a szerkesztői bravúr csalhatatlan jele. A hír fölött ugyanis, s azzal mintegy összeszerkesztve, Vélemény címszó alatt ez volt olvasható: „…nem valószínű, hogy az Új Élet a ludas abban, hogy a hitközség vezetőinek és szóvivőjének merőben eltérő a véleményük cionistaügyben. Önök leközölték vezetőik beszédeit, riportokban elhangzó nyilatkozataikat (lásd pl. Szochnut-kongresszus), most pedig kiderült: szóvivőjük más véleményen van. Bejáratott demokráciákban ilyenkor két eset lehetséges. 1. A vezetők elhatárolódnak szóvivőjük nézeteitől (?). 2. Útilaput kötnek a talpára. Ha egyik sem történik meg akkor viszont csak egyetlen következtetés lehetséges: a szóvivő – mint általában szokás – főnökei véleményének ad hangot…”
A végszóra közzétett Vélemény alatt az olvasók természetesen hiába keresték a szerző nevét, be kellett érniük az ilyenkor szokásos „Név és cím a szerkesztőségben” aláírással. S ez az a szerkesztői bravúr, amire fentebb már utaltam.
De hogy a Szombat olvasói is értsék. Talán emlékeznek rá, hogy még szóvivőként interjút adtam Szántó T. Gábornak, a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület folyóiratának márciusi számában, s erre reflektált – nevezzük így – X. Y. hittestvérünk (információm szerint a cionista szövetség egyik lelkes aktivistája) július elsején az Új Életben. Mintegy sugallva főnökeimnek: kössenek útilaput a talpamra. S mit tesz Isten (pontosabban Kardos főrabbi-főszerkesztő): alighogy kimondatott a hittestvéri jámbor óhaj, már ott is van – mintegy folytatásként, nagy fekete pont alatt – a szűkszavú közlemény a Mazsihisz elöljáróságának négy nappal korábbi döntéséről, amellyel megszüntette a szóvivői posztot.
Három évtizede vagyok gyakorló újságíró, de nem emlékszem, hogy ehhez fogható véletlennel találkoztam volna. Ettől azonban még nagyon is előfordulhat ilyesmi. Amin legfeljebb csak az a furcsállni való, hogy miért kellett egyidejűleg (biztos, ami biztos: névtelenül) azt proponálni, ami már amúgy is eldöntetett. Értem én persze a szerkesztői szándékot: nyilván így akarta egykori iskolatársam. Kardos Péter a cionizmust vele azonos módon értelmezők tudtára adni, hogy olvasó és elöljáróság mennyire egyek a zsidóságukat zavarosan értelmezőkkel szemben. Következésképp – folytatva a gondolatmenetet – bölcs döntést hoztak a magyarországi zsidó hitközségek küldöttei ez év áprilisában, amikor ennek az elöljáróságnak szavaztak bizalmat az elkövetkező öt esztendőre. Kétségtelen, hogy szerencsésebb lett volna a másodközlésben ezúttal citált névtelen Véleményt az Új Élet korábbi számában megjelentetni, s akkor nem lenne ok a félreértésre. így viszont a gyanútlan és főleg nem beavatott olvasó könnyen azt hiheti, hogy végső soron azért rúgtak ki, mert nem egyezünk cionizmusügyben a főnökökkel. Emlékeztetőül: több minden egyéb mellett azt bátorkodtam nyilatkozni a Szombat hasábjain márciusban, hogy megítélésem szerint divatba jött egyfajta pszeudocionizmus, amelynek gyakorlói úgy viselkednek, mintha emigrációban élnének, miközben tárt karokkal várják őket a hazájukban. Meg azt is kifogásoltam, hogy egyik-másik hitközségi vezető (a trianoni határokon belül élő nyolcvanezer zsidó nevében) több nyilatkozatában feltételekhez kötötte, hogy ezt az országot, amelynek a cionizmusról vallott nézetünktől függetlenül az állampolgárai vagyunk, ne csak szülőföldünknek, hanem a hazánknak is tekintsük. Hogy mik lennének ezek a feltételek az szerencsére még nem került nyilvánosságra, tény viszont, hogy a pszeudocionistáknak aposztrofált hitsorsosaim akkor is csak zsidónak és még véletlenül se magyarnak (is) váltanák magukat.
Vitathatatlan, hogy ilyen értelemben – amint azt a Síp utcában definiálják – „kávéházi zsidó” vagyok, de ezt tudni lehetett rólam akkor is, amikor mindkét elöljáróság (Mazsihisz, BZSH) egyhangú döntéssel bizalmat szavazott nekem. Az álmomban nem jutott volna eszembe, hogy a magyarsághoz való viszonyulásunk esetleges különbözősége felhatalmazzon bárkit arra, hogy kétségbe vonja a másik zsidóságának a hitelességét. Jelen esetben az én zsidóságomét A másodállásban betöltött egzisztenciámra célozva házon belül egyesek rendre megjegyezték, hogy érdekes módon ötvenhét éves fejjel kezdtem el dörgölőzni a zsidósághoz. Mások azzal viccelődtek, ha egyik-másik őszi ünnep alkalmával találkoztunk a zsinagógában, hogy még a végén zsidót csinálnak belőlem. Legkevésbé Feldmájer Péter elnök úr cifrázta: az interjú megjelenése után tréfásan a hitközség fizetett ellenségének nevezett.
Már-már azon voltam, utólag becsatolom a zsidóéletrajzomat, amit nem szabtak feltételül az alkalmazásomhoz. Mégsem gondolnám, hogy akik a szóvivői intézmény megszüntetésén munkálkodtak, semmit nem tudtak arról, amit „magam mentendő” összehordtam volna. Engländer úr például, kevéssel a vezető elöljáróvá történt megválasztását követően, szóban követelte Zoltai Gusztáv ügyvezető igazgatótól az eltávolításomat. Az ok a cionizmusról publikált téveszmém volt, amelyet egyébként korábban már a Magyar Cionista Szövetség Oneg Sabbat klubjában is kifejtettem, a Zsidónak lenni sorozatuk egyik meghívottjaként. Zoltai azt mondta, nem kell komolyan venni a cionisták követelését, már csak azért sem, mert az új összetételű elöljáróságban többen szimpatizálnak velem. Abban maradtunk, hogy ha a vezető elöljáró írásban benyújtja az elnökséghez a leváltásomat szorgalmazó indítványát, arra módomban áll majd reflektálni. Engländer prepozíciója persze nem volt előzménytelen. 1995. március 241 keltezéssel Feldmájer Péter feljegyzést juttatott el Zoltai Gusztáv ügyvezető igazgatónak. Ebben az ált, hogy aznap került felavatásra Eötvös Károly emléktáblája a városháza falán Nyíregyházán, ahol az Igazságügyi Minisztérium politikai államtitkára társaságában ő is koszorúzott. Az eseményt megelőzően több mint egy hónappal arra kért, hogy mint „sajtófelelős” hívjam fel a médiumok figyelmét. Többszöri sürgetésére csak egy-két nappal az ünnepség előtt fogalmaztam meg egy rövid közleményt, amelyet eljuttattam az MTI-nek. Az eseményről az országos médiumok lényegében nem tudósítottak. Márpedig „a sajtófelelősnek az a dolga, hogy az általunk rendezett eseményekre felhívja a figyelmet és a különböző formális és informális csatornákon elérje, hogy a túrpiacon ezek kellő súllyal megjeleljenek. Arra kár pénzt költenünk – írta a Mazsihisz elnöke -, hogy valaki egy pár soros papírt írjon a meghívó alapján, ezt bármelyik titkárnő meg tudja csinálni. Újra kell tehát gondolni, hogy valójában mi szükségünk van egy ilyen sajtószóvivőre, szükségünk van-e egyáltalán, és ha igen, akkor erre a jelenlegié a megfelelő személy.”
Zoltai írásban szólított fel, szíveskedjek igazoló jelentést készíteni, amire a mai napig sem szóban, sem írásban választ nem kaptam. Pedig hát egyet és mást leírtam az üggyel kapcsolatban. Lényege az, hogy Feldmájer néhány héttel a Mazsihisz tisztújító közgyűlése előtt valójában azt szerette volna, ha szerény közreműködésemmel a rádió, a televízió és az összes országos napilap részletesen beszámol arról, hogy ő koszorút helyezett el az erre egyébként vitathatatlanul rászolgált Eötvös Károly emléktáblájánál. Ezt még akkor sem tudtam volna elé tenni, ha százszor több informális kapcsolattal rendelkezem. Annál az egyszerű oknál fogva, hogy a sajtó számára manapság az ilyen esemény nem különösebben hírértékű. Mint ahogy sajnálatos módon nem volt tudósítás sem az írott, sem az elektronikus sajtóban az ugyancsak március 24-én, Kőszegen rendezett megemlékezéstől sem, ahol a város polgárai a kormány egy másik képviselőjének jelenlétében hajtottak fejet a fél évszázada az ottani téglagyárban kialakítót gázkamrában megölt zsidó áldozatok emléke előtt. Érdekes módon a hitközség sem tulajdonított különösebb jelentőséget a kőszegi évfordulónak, legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy elsőszámú vezetői közül senki nem tisztelte meg jelenlétével az ünnepséget. Ennek megfelelően Feldmájer is csak azt kifogásolta titkosnak szánt feljegyzésében, hogy a médiumok nem tudósítottak a nyíregyházi emléktábla-avatásról. Lényeg az, hogy nekem mint „sajtófelelősnek” a szerződésemben rögzítettek alapján nem az volt a feladatom, amit „bármelyik titkárnő meg tud csinálni”.
Ott voltam a Mazsihisz elöljáróságának alakuló ülésén, ahol Engländert egyhangúan vezető elöljáróvá választották, s egyidejűleg Olti Ferenc számos téma megvitatását javasolta az elkövetkező időkben, köztük a szóvivői tevékenységet is. Vártam, mikor kerülök napirendre, s nem éreztem különösebb veszélyét annak, hogy készülnének a kiebrudalásomra. Azért sem, mert ismételt érdeklődésemre Zoltai azt válaszolta, hogy Engländer, úgy látszik, elállt a szándékától. Időközben a Magyar Hírlapban – ahol egyébként, amióta szóvivő lettem, nem írhattam le azt a szót, hogy zsidó – én tudósítottam arról a bírósági tárgyalásról, amelynek a felperese Feldmájer elnök úr volt Valójában fel lettem szólítva ezúttal is, hogy értesítsem a sajtót, ami megint csak nem járt sikerrel, tény viszont, hogy az ügy méltó lett volna a publicitásra.
Az történt, hogy hónapokkal korábban a nagykőrösi Barátság vendéglátó-ipari egység szkinhed törzsvendégei, miután kellően teleitták magukat, éjszakai portyázásra indultak. Ennek során náci dalokat énekeltek, s egyikük az öklével betörte a városszerte ismert zsidó ügyvéd családi házának ablakát. A tárgyaláson a vádlottak beismerő vallomást tettek, a bíróság – amint azt már kezdjük megszokni – eltekintett a közösség elleni uszítástól, s csak garázdaságért marasztalta el őket Feldmájer közvetlenül az ítélethirdetés után lépett a terembe, s egyszer csak azt láttam, hogy sorra kezet fog az elébe járuló, bocsánatát kérő fiatalokkal. Nekem ez a gesztus akkor fölöttébb imponált.
A végső attak azzal kezdődött, hogy az Új Élet június 154 számában A félreérthető jelképekről… címmel Csongovai Péter reflektált a Szombat című folyóirat márciusi számában megjelent interjúra, s kifejtette az enyémmel ellentétes nézeteit az úgymond zsidó jelképekkel kapcsolatban, jóllehet az inkriminált nyilatkozatban az izraeli jelképekről szóltam. (A cikkre Schweitzer Gábor hívta fel a figyelmemet, miután jómagam nem várom kéthetenként körömrágva az Új Élet megjelenését) Azon meditáltam, vajon miért pont most, három hónap elteltével méltat figyelmére, s jelentet meg velem kapcsolatos írást a lapjában Kardos, akivel a hírhedt kunmadarasi beszédét követően meglehetősen visszafogott lett a kapcsolatom. Az olvasói levél utolsó két mondata minden várakozásomat felülmúlta. Idézem: „Ilyen incidens a zsidósággal szemben a nemzeti jelképek miatt az elmúlt években Magyarországon még az antiszemita hullám csúcspontján sem fordult elő! Ezt a „mulasztást” a Mazsihisz másodállású szóvivője – a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület folyóiratában közzétett meggondolatlan nyilatkozatával – most sikeresen „pótolta.”
Június 22-én írásban hívtam fel az elnök és az ügyvezető igazgató figyelmét arra, hogy ha a Mazsihisz lapjában a Mazsihisz szóvivőjét gyalázzák, azzal valójában a Mazsihisz rossz hírét keltik. Beértem volna annyival, hogy a hozzájuk intézett levelem megjelenjen az Új Életben. Június 28-án keltezett válaszukban Feldmájer és Zoltai tudomásomra hozták, hogy „nem látják alaposnak kérésemet a helyreigazítással és az elégtétellel kapcsolatban”. Mivel hogy „a sérelmezett írás egy olyan véleményt tartalmaz, amely senkit sem sért, és egy adott nyilatkozatról fejti ki álláspontját az írója”. Következésképp „az Új Élet igen helyesen járt el, amikor a zsidó közvélemény egyik képviselőjének szót adott, és ezzel lehetővé tette, hogy nézeteit megismerje az olvasóközönség. (…) Az elemi sajtószabadság azt követeli meg, hogy mindenki szabadon fejthesse ki véleményét szóban és írásban is.”
Ez a lehetőség azonban nekem, még mint a Mazsihisz szóvivőjének, a Mazsihisz lapjának hasábjain nem adatott meg. Vélhetően azért sem, mert nem vagyok annyira a „zsidó közvélemény egyik képviselője”, mint Csongovai Péter, akit Feldmájer és Zoltai állítólag nem is ismer.
Június közepén hallottam, hogy 27-én Mazsihisz-elöljárósági ülés lesz. Feldmájer azonban nem tartotta lehetségesnek, hogy jelen legyek, mivel – üzente – hitközségi alkalmazott vagyok. Furcsa módon ez korábban egyetlen alkalommal sem korlátozott abban, hogy végigülhessem az elöljáróság üléseit. A döntést Zoltai másnap telefonon közölte velem. Egyidejűleg levélben tudatta, hogy „a Mazsihisz vezetősége egyöntetű szavazással úgy döntött, hogy a szóvivői munkakör, feladatkör betöltésére – figyelemmel a változó közéleti körülményekre is – a továbbiakban nincs szükség”. Ezért – kifejezve köszönetét a Mazsihisz nevében eddigi munkámért – a munkavégzés alól július 1-jével felmentett.
Címkék:1995-10