Diaszporizmus
(Ron B. Kitaj: Szétszórva a világban. Akadémiai Kiadó, 1994)
A Londonban élő s világhírű amerikai zsidó festő magyarul megjelent könyvének alcíme pontosan megjelöli, miről szól a könyv: „Egy zsidó festő vallomása az életről, a művészéből. A diaszporizmus első kiáltványa.”
Kitaj az Egyesült Államokban született 1932-ben. Édesanyja, aki orosz-zsidó származású, 1941-ben férjhez megy egy Bécsből emigrált zsidó kémikushoz. Valószínűleg ennek hatására választja a gyerekkora óta rajzoló, festő Kitaj képzőművészeti tanulmányai színhelyéül éppen a bécsi akadémiát az ötvenes évek elején. Európai és amerikai utazások és a katonaság után 1957-ben Oxfordban, majd 1960-ban Londonban folytatja tanulmányait. Ekkor kezdi el azokat a kollázsnyomatokat, melyeken szembetűnő jellegzetes módszere, kompozícióiba képi elemként épít be tárgyakat, töredékeket, könyvcímeket, képidézeteket, szövegeket. Londoni, majd amerikai egyetemeken tanít művészetelméletet is, végül Londonban telepszik le, az úgynevezett „londoni iskola” egyik alapító tagja, jelentős képviselője, az avantgárd utáni képzőművészetnek nemcsak gyakorló művésze, hanem teoretikusa is. A hetvenes évek közepén érdeklődése a rajz, a pasztelltechnika felé fordul, figurális képeket fest „Cézanne azt mondta, szeretne egyszer Poussin-képet csinálni, de a természet után. Felmerül benne a gondolat, lehetséges lenne-e megismételni Cézanne-t, Degas-t és Kafkát így Auschwitz után” – írja.
Az angol és amerikai kiállításaival mindig nagy feltűnést keltő, sikeres világsztár festő 1984 óta a Royal Academy tagja. Saját nyugtalan vándorlásai, utazásai eredeti és választott hazája között, az őt érő szellemi hatások és barátságai (például Philip Roth íróval) következtében érdeklődése a „zsidó szenvedéstörténet”, a „diaszpóra-jelenség” felé fordul. Könyvében párhuzamokat talál a diaszpórában élő zsidóság, az örökös „bolygó zsidó” és a mai művészek hányatott sorsa, zaklatott életérzése között. A diaszpóra jelentése: valamely vallás követőinek, közösségének, etnikumának szétszóródása más népek között, illetve az így szétszórtan élőknek valamely közössége, összessége. Amit ő „diaszpóra-művészetnek” „diaszporizmusnak” nevez el, illetve „diaszpórás állapotnak”, az nem kötődik egyetlen stílusirányzathoz sem, lényege a morális felelősségvállalás és a saját sors vállalása a mindenkori politikai helyzettől függetlenül. Kettős vagy többes identitást jelent annak a szabadságát, mely a kettős vagy még több kötődés következménye.
A szétszórtság, a diaszpóra-lét nemcsak a zsidóság sajátja (lásd örmények, palesztinok, fekete-afrikaiak stb.). Kitaj azonban zsidónak vallja magát, méghozzá olyan diaszpóra-zsidónak, aki örül Izrael Állam létének, de a zsidó életet nem azonosítja az izraelivel és továbbra is kívánatosnak tartaná, ha megmaradna a diaszpóra-zsidóság így ő a saját zsidósága szemszögéből elemzi a diaszpóra-létet, s von analógiát a diaszpóra-zsidó és a diaszpóra-művész között. Történetileg is igaz, hogy egy-egy korszak meghatározó stílusában, szemléletében jelentős szerepe volt az „idegeneknek”, a más nemzethez tartozó művészeknek. így volt ez a reneszánsz Firenzében csakúgy, mint a századelő Párizsában s Kitaj szerint a kortárs képzőművészetben is.
„Az én stílusom a diaszporizmus. Ez a mód, ahogy képeimet festem… Módszeremet lépésről lépésre alakítom, s egyre természetesebbnek tűnik számomra; olyannyira természetesnek, hogy már-már azt hiszem, mindig is a diaszporizmus szerinti festő voltam, anélkül, hogy tudtam volna róla.” Ezt részben azzal magyarázza, hogy szabadgondolkodó, vallásilag szkeptikus „diaszpóra-zsidó”, részben azzal, hogy élete felét távol töltötte amerikai otthonától, honvágytól gyötörve. Rögeszmésen vallja (a kifejezés tőle származik), hogy „élet és művészet egybecsengenek”, egymástól elválaszthatatlanok, így szükségszerűen festészetében összekeveredik, s benne van mindaz, ami az ő életében, élményeiben, emlékeiben, műveltségében, személyiségében és tudásában, az európai és az amerikai festészet közötti ingázásában, a hagyományokhoz ragaszkodásában és az attól való elszakadás kísérletében.
Mint a kötetben megjelent képei is bizonyítják, Kitaj, a gondolkodó, nagy hatású „festészeti drámát” teremt azokból az ellentmondásokból, bizonytalanságokból, amelyek feszítik. Abban is, amit fest és abban is, amit ír, lényegében egy alapvető kérdésre keresi a választ: ki ő, mit jelent egyszerre zsidónak, amerikainak, Londonban élőnek, folyton úton lévőnek és festőnek, művésznek, gondolkodónak lenni Auschwitz, a holocaust után. Egyféle, személyes és épp ezért hiteles választ ad a feltett kínzó kérdésekre. Ideológia- menteset, nagyképűség nélkülit, épp ezért elfogadhatót; még azok számára is továbbgondolhatót, akik saját megkínlódott válaszukban eltérő vélekedéseket fogalmaznak meg, mint Ron B. Kitaj.
Címkék:1996-12