Bennem látták az utolsó bástyát
Beszélgetés Katz Éliás volt pozsonyi főrabbival
Kérem, meséljen a családjáról!
A családom Német- és Morvaországból származik. A dédnagyapám szefárd volt, toscanino, viszont a család ortodox askenáz lett; nagyapám is, édesapám is a pozsonyi jesivában tanult. Úgyhogy, ha kérdezik, hogy mi vagyok, az ortodoxoknak szefárd, a szefárdoknak ortodox – zsidó vagyok. A nagyapám, Katz Mózes harminchárom évig volt nyitrai főrabbi. Édesapám, Katz Áron is ugyanannyi évig működött rabbiként, ő volt a dájen, a rabbikollégium elnöke. Talmudtórát és jesivát vezetett, nagyapám halála után pedig megválasztották főrabbinak. 1930-ban halt meg. Nyitra elég nagy hitközségnek számított, a háború előtt háromezer zsidó lakott a városban, volt ortodox és neológ hitközség is. Én egyetemi tanár szerettem volna lenni. Nekem a kutatás a legüdvösebb; természetesen a zsidó tanokban való kutatás. Amikor kijöttem Izraelbe, kaptam Bar Ilanban egy tanári széket. Tanácskoztam Shazarral, nagyon jó ismerősöm volt, azt mondta, kevés olyan rabbi van, mint én, hagyjam a tanárságot másoknak, maradjak meg rabbinak. Van egy rovatom a legnagyobb itteni újságban a heti szidráról, és minden héten megjelenik egy versem. Nincs hét, hogy ne írnék. Lipcsében kiadtak egy machzort, egyike a legszebb zsidó könyveknek, ahhoz én írtam az előszót. Ami még nagyobb ritkaság, hogy a Szlovák Akadémia levelező tagja voltam, rendszeresen írtam recenziókat. Rengeteg szlovák nyelvű cikkem jelent meg. Az egyetlen zsidó tárgyú könyv, amit az akadémia kiadott, az én könyvem volt. De ez már a múlt meséje. Most már öreg vagyok. Az agy még dolgozik, jobban, mint valaha, hajnalban akárkivel fölveszem a versenyt. Hanem a szív, a belek, a lábak, és amit csak akar… ezerféle bajom van.
Ön milyen anyanyelvű?
Édesapám németül beszélt, édesanyám magyarul, az iskolában szlovákul tanultam, utána elkerültem Husztra, ott meg a jiddis nyelvet sajátítottam el. Ráv Duschinszky, a huszti rabbi nagyon jó barátja volt a megboldogult édesapámnak. Mikor árva lettem, elmentem hozzá tanulni. Huszt egészen más volt, mint Nyitra, de ez engem nem zavart tanulni mentem. Ültem és tanultam. Ott tanultam meg szorgalmasnak lenni. Duschinszky rabbit később megválasztották Jeruzsálembe, én visszakerültem Nyitrára, aztán Sárváron tanultam, a sógoromnál. Később, amikor még bóher voltam, de már felnőttnek számítottam, Pozsonyba mentem. A pozsonyi jesiva valamikor menedéket nyújtott a zsidó fiúknak, mert aki ott tanult, annak nem kellett katonáskodni, mindenki oda húzódott, mint a méhek a virágra.
Meddig tanult?
Én még mindig tanulok.
Meddig járt jesivába?
A háborúig. Amikor megalakult 1938-ban a Szlovák Köztársasági munkatáborba kerültem, Nyitra mellé. Ismételten megszöktem, pénzért átcsempésztek a határon, és Pestre kerültem. Lenyiratkoztam, mikor édesanyám meglátott szakáll és pajesz nélkül, elsírta magát. Kerestem ismerősöket, egyszer itt aludtam, egyszer ott. Nem tudtam rendesen magyarul, egy barátom adott kölcsön iratokat.
Nem próbált a hitközségnél segítséget kérni?
A Király utcai Sasz Cherva elnöke a boldogult nagyapámnál tanult, így bekerülhettem oda. A rabbijuk bevonult, meg üresedett a helye. Minden este tanítottam. Pesten volt az első nyilvános működésem, az első in floribus. 1944-ben nem vettem föl csillagot, mindenkinek azt tanácsoltam, hogy bujdosson. Két helyen béreltem szobát, az egyik helyen azt mondtam, hogy éjjel dolgozom, a másik helyen azt, hogy nappal, és amennyire lehetett, nem mozdultam ki, még a pincébe se mentem le, amikor bombáztak. Szakértője voltam a hamis iratoknak. Rájöttem, hogy milyen kulcs szerint írják be az igazolványba a születési dátumot, aszerint hamisítottam. Szálasiék alatt ahhoz, hogy kenyérjegyet kapjunk, föl kellett mutatni az iratokat, engem megdicsértek, „fiam, nálad minden rendben van”. Amikor bejöttek az oroszok, minden férfit elvittek a házból. Hiába mondtam, hogy jevrej vagyok, az még rosszabb volt: a jevrej spekuláns. Bevittek egy pincébe, félméteres vízben álltunk egész éjszaka. Volt egy vacak papírom, hogy a vasútnál dolgozok, azt mutogattam a kapitánynak. Letoltam a nadrágomat: „Zsidó vagyok, mit akartok tőlem?!” Akkor azt mondta románul, hogy menjek az ördögbe. Elszaladtam. Reggel visszamentem, addigra a többieket mind elvitték.
Mit csinált a háború után?
A Domonkos utcai árvaházban kezdtem dolgozni, negyvenöt május elsején minden lakost kivezényeltek, hogy menni kell a fölvonulásra. Betettek az első sorba, a kezembe adtak egy zászlót Valakinek odaadtam és elszaladtam. Aznap alapítottam meg a Domonkos utcai jesivát. A helyiségek adva voltak, a kosztat a Jointtól kaptuk. Egy ismerősöm vezette a gazdasági részt, én tartottam az előadásokat, a honorárium pedig az volt, hogy kaptam enni. Összeszedtünk egy pár fiút, akik nem tudtak semmit a szüléikről; az első nap lehettek talán hárman-négyen, azután ez a szám egészen harmincig fölment Volt talmud-tóra és jesiva, de felnőttek is jártak oda imádkozni. Másfél év múlva a budapesti Agudath Israel, nagy erőfeszítéssel, létrehozott Békéscsabán egy jesivát, és fölkértek a vezetésére. Békéscsaba nagyon termékeny vidék, ott már jobbak voltak az anyagi lehetőségek. Engem is jobban vonzott, akkor már nős voltam, kaptam lakást, rendes fizetést. Ez volt a „Jesivát Moriá”, annak a hegynek a nevéről, ahová Ábrahám vitte Izsákot föláldozni, de a szónak van egy másik jelentése is: „tanulás”.
Kik tanultak ott?
Azok, akiket az Aguda összeszedett az országba. Internátusbán laktak. Amikor egy év múlva elmentem Békéscsabáról, nem volt, aki a jesivát tovább vezesse. De én már elhatároztam, hogy visszamegyek Szlovákiába. Nagyon hívtak Nyitrára, erősködtek, hogy az édesapám hitközségében kell tovább folytatnom.
Mit talált Nyitrán?
Semmit. Romokat. Temetőt. Volt még talán száz zsidó család. Az ortodox templom hasznavehetetlen volt, a neológ templomot valahogy renoválták és „kikaserolták”, hogy az ortodoxok is használhassák. Rendbe hoztuk a mikvét. Másfél évig maradtam. Akkor Pozsonyból elment a főrabbi, ráv Lebovits, és engem vittek a helyére. Huszonkét évig éltem Pozsonyban, a legnehezebb időkben. A kommunizmus nagyon nyomta a zsidóságot És azt kell mondanom, engem jobban üldöztek, mint akárkit Bennem látták az utolsó bástyát. Lépten-nyomon utánam jöttek, sokszor bevittek a rendőrségre, kínoztak. Én voltam az egyedüli mojhél, én gondoskodtam a pészáhi borról, a pászkáról, és ők azt szerették volna, hogy mindez megszűnjön. Azt akarták, hogy mindenki beolvadjon. Én a németek alatt sokat szenvedtem, de mondhatom, az oroszok alatt sem kevesebbet Azok testileg gyötörtek, ezek lelkileg. Szaglásztak mindenütt. Elvittek, és kikérdeztek mindenről. Amikor először foglak el, nem tudta a családom, hol vagyok, és én se tudtam; három napig tartottak fogva valami erdőben. És amikor elment a feleségem jelenteni, hogy eltűntem, azt mondták, ne féljen, majd visszamegyek. Akármikor elvihettek az utcáról. Egyszer nagyszombatból jöttem haza, a pályaudvaron vártak rám, és ahogy leszálltam a vonatról, odajöttek, mutatták a legitimációt, hogy titkosrendőrök, és elvittek, nem tudtam, hogy miért. Mindenről tudtak, még arról is, hogy negyvenöt május elsején Pesten vittem a zászlót a kommunistáknak. Amikor mentem haza a templomból, mindig azt néztem, hogy na, mikor lépnek elém. És amikor autót láttam az úton, mindig attól féltem, hogy elüt.
Nem tudott segítséget kérni valakitől?
Nem lehetett. Akkor még rosszabb lett volna. Figyeltek minden telefont, a postámat átvizsgálták. Az volt a szerencsém, hogy sefteltek Amerikával, Vizovicéből exportáltak snapszot, és én adtam rá a pecsétet. Valamikor Lebovits főrabbi adta az engedélyt, de abban az időben már nem volt rajtam kívül más, akinek a hechserjét külföldön is elfogadták volna. Az országnak bevétele volt ebből. Ha ez nincs, már rég likvidáltak volna.
– Hány zsidó élt Szlovákiában az ötvenes-hatvanas években?
Olyan öt-hatezer. Mások azt mondják, hogy nyolcezer. Pozsonyban lehettek két- vagy háromezren. Jó, nem éltek intenzív vallásos életet, de azért szép hitközség volt.
–Hány templom működött Pozsonyban?
Három. De a templom imádkozok nélkül nem ér semmit Mikor Párizsban fölállítottak egy zsidó emlékművet, és a moszkvai rabbit kiengedték pár napra az ünnepségre, egy ottani zsidó titokban megkérdezte, hogy küldjön-e nekik imakönyveket. A rabbi azt mondta, imakönyv van elég, imádkozóból van kevés. A brisz volt a kommunisták szemében a legnagyobb tövis. Prágának és Brnónak volt rabbija, kántora is, de engem hívtak egész Csehszlovákiában, kelettől nyugatig utazgattam az országban. Prágának volt egy zsidó újságja, a Vesnik. Egyszer írtam egy cikket, a pozsonyi hitközségbe beépült besúgókat akartam leleplezni. A szerkesztők is cenzorok voltak, és őket is cenzúrázták, de senki nem vette észre, miről írtam, és leközölték. Mennyi bajom volt utána! Megtiltották, hogy a cikkeimet közöljék. Dr. Munaleshez, a prágai zsidó könyvtár vezetőjéhez fordultak, és azt kérték tőle, hogy ítéljen el. Azt válaszolta nekik – sajnos nincs meg a levél -, hogy mit akarnak, az egy gyönyörű cikk, úgy írok, mint Thomas Mann.
Mikor jött el Csehszlovákiából?
Huszonkilenc évvel ezelőtt. Már hamarabb is akartam jönni, csak nem engedtek, mert kellett nekik a hechser. Végül kaptam engedélyt, hogy egy évre kijöjjek Izraelbe. És amikor az év lejárt, a követség fölszólított, hogy lejárt a szabadságom, utazzak vissza. Visszaírtam nekik, hogy nem, a szabadság csak most kezdődik. Izraelben azt mondták, már öreg vagyok, mit akarok rabbiskodni, menjek az aggok házába. Utána mégis fölvettek Beer Shevába, idejöttem, azóta itt élek. Volt egy kis jesivám, a fiam segített, de amióta elhagyott, nem bírom egyedül. Itthon imádkozom, az emeleten van egy kis templomom. Hajnalban fölkelek, és tanulok. Az egész nap nem ér nekem annyit, mint a hajnali órák; a legjobb idő. Olyankor vagyok a legfrissebb. Hajnalban minden megoldódik. Sokszor órák hosszat töröm a fejem valamin, reggel fölkelek, és csodálkozom: „Hát ez milyen egyszerű! Hol volt eddig az eszem?!” Nagy nehezen elvégzem a kötelességemet. Valamikor tagja voltam a főrabbiságnak, jártam a gyűlésekre, hívtak előadásokat tartani, de ma már nem tudok utazni. Senki nem hiszi el nekem, milyen gyönge vagyok.
Címkék:1997-12