Bál tsuva – a megtérő ember
Vitaest a Sirályban
Október 19-én a Király utcai Sirályban a konzervatív, vallásos zsidó ifjúsági szervezet, a Marom vitaestet rendezett „Visszatérés… de mihez? Bál tsuva – kerekasztal-beszélgetés. Fiatalok, akik ortodoxok, neológok vagy haszidok lettek” címmel.
A vitavezető Vincze Katalin Zsófia, bevezetőjében leszögezte: többfajta visszatérő létezik Magyarországon. Úgy véli, a halacha szerinti értelmezés mellett bál tsuvának lehet azt az embert is tekinteni, aki eggyel több zsidó hagyományt követ, mint a szülei. Vincze azt kérte a vitaest négy meghívott vendégétől, hogy mutassák be e szempontból magukat.
A vita négy, harminc év körüli résztvevőjének bevezetőjéből kiderült: mindannyian szekuláris családból érkeztek, és múltjuk közös eleme az, hogy a vallásosság mindennemű formájától meglehetősen távol voltak.
A konzervatív Vári György egy neológ zsinagógába jár, mert Magyarországon igazi konzervatív zsidóság és konzervatív zsidó hitélet nincs. Hozzátette: a szabályokat úgy-ahogy betartja. Nem hiszi, hogy a halacha őt ne kötelezné, de „egyszerűen lustaságból” nem tart meg minden törvényt: például kósert eszik, de édesanyjánál abból a tányérból, amiből mások tréflit.
Gárdos Bernadett, aki egy reform zsidó közösség tagja, hatévesen a szomszéd kislány ágya fölött meglátott egy feszületet. Nagyon megtetszett neki, majd megkérdezte édesapját, hogy nekik miért nincs ilyen, aki erre lecsapta a polcról a hanukiát az asztalra, és azt mondta: „Kislányom, ez a te kereszted, te zsidó vagy, az is maradsz mindörökké, és a nagymamád meghalt Auschwitzban.” Innentől Gárdos számára a zsidó identitás egyik meghatározó eleme a holokauszttrauma volt, és később komoly küzdelmet kellett azért vívnia, hogy zsidó identitását ne ez határozza meg. Utóbb a Szim Salomban találta meg saját spirituális közösségét, ahol harmincegy éves korában volt a bát micvája. Azért volt erre szükség, mondta, hogy „magamnak és a közösségemnek megfogalmazzam, elérkeztem az utamnak egy bizonyos pontjára”. „A saját vallásgyakorlatomban a spiritualitás és a parancsolatok megértése és megélése sokkal fontosabb, mint a parancsolatok puszta betartása” – tette hozzá. Gárdos számára kérdés, és egyelőre megválaszolatlan kérdés, hogy igazi zsidó-e, ha nem él a parancsolatok szerint.
Az ortodox fiatalember (aki nem kívánta magát megnevezni) vitatta Vincze azon megállapítását, hogy az ortodox visszatérés halachikus, a többi pedig nem az lenne. Szerinte a halacha értelmében akkor „bál tsuva”, amikor rájön, hogy amit csinál, az helytelen, eldönti, hogy nem csinálja tovább, és valóban felhagy a helytelen cselekedettel. Ezzel szemben az ortodox társadalom napi szóhasználatában aki a szombat és a kóserság szabályait mint társadalmi szempontból legfontosabbakat nem tartja be, majd utóbb betartja, az a bál tsuva. „Az az időszak, amikor ateista voltam, és a halacha az életmódomra semmilyen befolyással nem volt, az a megtéréstörténetem előzménye, és nem része” – hangsúlyozta.
A neológ árnyalatot képviselő fiatal, aki szintén nem kívánta magát megnevezni, közölte, hogy édesanyja nem zsidó. Tudta, hogy édesapja az, de nem jelentett a dolog számára semmit, egészen addig, amíg anyai nagynénjétől karácsonyra nem kapott egy Talmud-idézeteket tartalmazó kötetet. Később alijázott, de mivel teljesen szekuláris, a vallást a legkevésbé sem ismerő oroszországi zsidók közé került, a judaizmussal továbbra sem találkozott. Utóbb visszatért Magyarországra, elkezdett lépésről lépésre a zsidósághoz közelíteni, és egy három és fél éves folyamat végén betért.
Mivel többször felbukkant a karácsony meg (nem) ünneplésének problémája, a moderátor azt kérte a vita résztvevőitől: fejtsék ki ezzel kapcsolatos álláspontjukat. Kiderült: a korábban megünnepelt karácsony elhagyásának két oka lehet: egyrészt a halachikus megfontolás, másrészt az, hogy a karácsony elvesztésével megjelenő űrt betölti a hanuka. A neológ fiatalember szerint megoldhatatlan, hogy édesanyja életéből kivegye a karácsonyt, ráadásul – hangsúlyozta – erre nem is lenne semmiféle alapja.
Vári György számára a karácsonyról való lemondás nagy trauma, de – tette hozzá – „kötelezőnek tartom magamra nézve az Ég Királyságának igáját.” Legalább ekkora probléma volt egyik legjobb, nagyon szeretett barátjának katolikus esküvőjén részt venni, ahol – fogalmazott – „a bálványimádás csimborasszója zajlott”, ám szerinte a halacha tekinti bálványimádásnak a misét, ez nem a magánvéleménye. Végül nagy lelkiismeret-furdalás árán ott volt az esküvőn, de hozzátette: ha nem lett volna ott, az még nagyobb lelki problémát jelentett volna számára.
Az ortodox résztvevő egyetértett Várival: a katolikus egyház szertartásaira érvényesek a bálványimádást tiltó törvények, hiszen azok egy teremtményt azonosítanak a Teremtővel, bár – hangsúlyozta – egyszerre imádnak Istent és bálványt, így enyhébb megítélés alá esnek, mint az igazi bálványimádók. Szerinte a halacha még azt is tiltja, hogy egy zsidó szakadó esőben egy katolikus templomnak az eresze alá is behúzódjon. Egy olyan templomból, amelyben a szertartás – akár részben is – „bálványimádónak” számít – ugyanis nem szabad hasznot húzni és a bőrig ázás elkerülése ebben a példában haszonnak számít. Ő ezt nem mindig veszi ennyire szigorúan, de egy katolikus esküvőre semmi esetre sem menne el. Számára az a dilemma, hogy – például turistaként – belépjen-e egy katolikus templomba akkor, amikor nincs ott semmilyen szertartás.
A vitaest utolsó nagy témaköre a zsidó törvénytartásnak a külvilághoz fűződő viszonya volt. Vári György egyrészt toleranciáról tudott beszámolni: tanárként ragaszkodott ahhoz, hogy neki szombaton semmi esetre se kelljen tanítania, és ezt sikerült is elérnie. Ugyanakkor úgy látja, hogy létezik egy szekuláris fundamentalizmus: barátai – túlnyomórészt zsidók – szándékosan a szombat kimenetele előttre szerveznek programokat, mindezt nevelő célzattal teszik: „szeretnék, ha a babona és az előítéletek hatalmából végre felszabadulva rendes, felvilágosult polgár lennék.”
Az ortodox fiatalember elmondta, annak ellenére szokott elmenni nyáron egy hétre evezni, hogy tudja, a budapesti kóser-infrastruktúrától távol kénytelen lesz olyan – feltételezhetően, de nem ellenőrizhetően kóser – termékeket is megenni, amelyeket itthon nem enne meg.
A vitaesten hallgatóként megjelent Radnóti Zoltán rabbi hozzászólásában, vitatkozva Gárdos Bernadettel, aki azt mondta, három évvel ezelőtt elsősorban közösséget keresett – kifejtette: nem közösséget kell találni, hanem rabbit. Egy olyan mentort, akinek a szavát, a filozófiáját követi az ember. „Szabad rabbiválasztás van, mint ahogy szabad orvosválasztás is” – szögezte le. Szerinte mindenkinek addig kell keresni a számára megfelelő rabbit, ameddig azt meg nem találja, s ő úgy érezte, hogy megtalálta.
Bár a vitaest címében szerepeltek a haszidok is, őket senki sem képviselte. Ezzel kapcsolatban Schönberger Ádám, a Marom igazgatója a Szombatnak azt mondta: ez az ő hibájuk, de egy vitasorozatot terveznek, és legközelebb a haszidok is jelen lesznek. Hozzátette: a vitaest helyszínéül szolgáló terézvárosi Király utca 50. alatt található Sirály a Marom otthona, irodájuk is ott van. A kávé- és színházként is működő Sirályt a Városi Színház Kht. üzemelteti, programjait pedig a Marom szervezi. Budapesten több implicite zsidó szórakozóhely- kávéház van, de ez a Sirály explicite az, ezért van mezüze a bejáratán, és ezért van zsidó könyvtára – tette hozzá az igazgató.
A Marom rendezvényei között gyerekprogramok, előadások – például Balázs Gábor filozófiatörténész előadásai többek közt Szodomáról, kollektív felelősségről, illetve a kabaláról – izraeli filmek vetítése, illetve a filmeket követő beszélgetés is szerepel. A helyszín a legtöbb esetben a Sirály.
Szegő Péter
Címkék:2006-12