Az utolsó vérvád
Előszó egy készülő könyvhöz
AZ ÚJTESTAMENTUM SZERINT az Apokalipszis első lovasa íjat tart a kezében, a második kardot, a harmadik mérleget. A negyedik lovas „neve halál, és a pokol követi vala azt”.
Egy apokrif őskeresztény legenda szól az ötödik, a legrettenetesebb lovasról, mely mindegyiket megelőzi: a félelemről.
A félelem megőrjíti az embereket, olyan gonosztetteket hajtat végre velük, melyek józan fejjel eszükbe se jutnának. Az ötödik lovas minden zsarnok, minden diktátor leghűségesebb szövetségese. Nem nagyobb, mint egy vírus: tápláléka az emberi lélek, s ha valahová befészkeli magát, több emberöltő is kevés a kifüstöléséhez.
A rettegés rettegést szül, elszakad valóságos okától és önálló életre kel. Azok a halandók, akiket leigáz, a legritkább esetben tartanak azoktól a veszélyektől, melyek valóban leselkednek rájuk: szemüket a múltra függesztik, képzelt rémekkel viaskodnak, de védtelenek a jövővel szemben.
Közép-Európa népei napjainkban úgy érzik, mintha álmodnának. Mintha a történelem megismételné önmagát: elfeledettnek hitt eszmék, célok és mozgalmak támadnak föl, s toboroznak híveket maguknak. A múlt, melyről évtizedeken keresztül azt állították, hogy végérvényesen lezárult, betör az életünkbe, s ettől balsejtelmek töltenek el bennünket. Szellemidézés folyik, s akár tetszik, akár nem, részt kell vennünk a nagy, ezredvégi szeánszon.
Lassan eloszlik a kollektív amnézia zsibbadtsága, s egy ismeretlen hipnotizőr parancsára tudatunk mélyéről felszínre kell hoznunk ősi félelmeinket. Ha nem nézünk szembe a kísérteteinkkel, megfulladunk: ezért kell elfeledett dolgokra emlékeznünk, s szembenéznünk hajdani tévelygéseinkkel.
Nem lehetünk biztosak abban, hogy a ma élő nemzedékek nem követik el ugyanazokat a bűnöket, mint apáink és nagyapáink. .Ki tudja, miféle ismeretlen és szörnyűséges vétkek gondolatai fogannak meg bennünk? Ki tudja, valójában kik járnak közöttünk? Mikor válik népvezérré egy apró betűs újsághír szereplőjéből az a férfi vagy nő, akinek nevében és parancsára hidegvérrel végrehajtják a gaztetteket?
Visszatérő lidércnyomásainkban rendszeresen áldozatként látjuk viszont magunkat. Gyűlölködő, ésszerű érvekkel meggyőzhetetlen, fenyegető tömeg vesz körül, mely egyre közelebb nyomul. Magunk se tudjuk pontosan, mit kérnek számom tőlünk, homályosan rémlik csak, hogy valahol, valakik mindent feljegyeztek rólunk. Hirtelen előlép egy fej nélküli öregember, akinek a nyaka fölött átláthatatlan köd gomolyog, s felsorolja a bűneinket, melyeket soha nem követtünk el. De senkit nem érdekel, hogy ártatlanok vagyunk, vagy bűnösök. Felfogjuk, hogy a tömeg ellenséges szándékkal van irántunk, s ebből a csapdából nem menekülhetünk. Meghalljuk a körülöttünk levők szájából elhangzó mocskos, tagolatlan kifejezéseket. El akarunk futni, de a lábaink nem mozdulnak, ólomsúlyú a testünk.
S ekkor csoda történik, amiben régóta reménykedtünk. Feltűnik egy egyenruhás ember, akinek az oldalán fegyver lóg. Ő az állam, a hatalom megtestesítője, aki majd megvéd bennünket a képtelen vádakkal feltüzelt tömegtől. Egy pillanatig úgy érezzük, igazságot szolgáltatnak velünk, hiszen azért van a rendőrség és a bíróság, hogy megvédelmezze az ártatlanokat.
A rendőr közelebb lép, a lincselésre készülő tömeg szétnyílik. Most jut el a tudatunkig, hogy a hatósági közegnek sincs arca, ellenzős sapkája alatt ugyanaz a köd (vagy füst?) lebeg, mint az újból magabiztossá váló öregembernek. A két fantom, aki talán apa és fia, most közelebb hajolnak, mielőtt intenének a tömegnek, hogy kezdhetik a leszámolást. Az arcunkba bámulnak, s gyönyörködnek rémülettől tágra nyílt szemünkben és homlokunk gyöngyöző hideg verítékében. Hirtelen megérzünk egy szörnyű, édeskés szagot, amint a két szörnyalak közelebb hajol. A háttérben türelmetlenül zajong a tömeg, s felismerjük: az égett emberhús bűzétől émelygünk…
*
Hiába tagadnám: az utolsó magyarországi vérvád históriájának feldolgozásakor bizonyos mértékig saját szorongásaimat is megpróbáltam feldolgozni, elemezni, kifejezni. Közben azonban egy pillanatra sem feledkeztem meg arról, hogy az olvasókat nem a saját szorongásaim érdeklik, hanem a tények és az adatok. mindaz, ami 1945 és 1968 között történt a vidéki, közelebbről a kelet-magyarországi zsidósággal. Ez a folyamat, melynek csak egy eleme volt az 1957 tavaszán keletkezett mátészalkai vérvád-ügy, számottevő hatással volt a magyar gazdasági és szellemi életre, s végső soron hozzájárult a totalitárius mítoszok felbomlásához, az 1956-ban megtört, majd bizonyos mértékig újra erőre kapó „vörös varázs” eltűnéséhez.
E könyvet nem írhattam volna meg előbb. Részben azért nem, mert Magyarországon nem adhatták volna ki, de azért sem, mert egészen a nyolcvanas évek közepéig magam is foglya voltam bizonyos, egyre fogyó politikai illúzióknak. Az antiszemitizmus mumusával ijesztgető kommunista propaganda nemzedékek kedvét vette el a „kényes kérdések” bolygatásától, s sokakban keltette azt a látszatot, hogy „amiről nem beszélünk, az nincs”; valós problémák helyett kétes történelmi figurák kultuszával, aktuális politikai célokat szolgáló „historizálással” itatta át a magyar szellemi életet. Ez az „agit.-prop.”-tendencia ha lehet, még fokozottabban érvényesült az ország keleti felében, s a legelmaradottabb megyék egyikében. Szabolcs-Szatmárban, ahol az 1945 utáni magyarországi „zsidókérdés” a legélesebben vetődött fel.
Jellemző, hogy a szalkai vérvád, s az azt követő események utáni nyomozás még ma, 1990-ben is félelmet keltett azokban a zsidókban, akik átélték az akkori eseményeket, ugyanakkor bűntudatot és szorongást ébresztett a keresztényekben. Mindennek következtében a lehető legnagyobb nehézségbe ütközött valamelyest is objektív információkat nyerni arról, ami valójában lejátszódott.
A közelmúlt aggodalmai még el sem oszlottak a lelkekben, amikor az antiszemitizmus feltámadó kísértete újra életre keltett bizonyos szunnyadó félelmeket.
Az árnyaktól azonban nem szabad megrettenni, hanem végre szembe kell nézni velük. Meggyőződésem, hogy a mai magyar közélet már van olyan érett, hogy ne hagyja magát megtéveszteni pincéből előásott fantomoktól. Sajnos, az antiszemita előítéletek még századok múltán sem tűnnek el teljesen az emberek tudatából. A kérdés csupán az: megjelennek-e a nyilvánosság előtt olyan politikai áramlatok, amelyek ezen előítéletek felszítására és kiaknázására törekednek? Most, az 1947 óta először megrendezett többpártrendszerű választások előtt úgy tűnik, nincs olyan számba vehető magyar- országi politikai erő, mely zsidóellenes demagógiával kívánna híveket toborozni. Ez azonban, sajnos, nem zárja ki, hogy néhány, Pandora szelencéjével játszó politikus a régi recept szerint kísérletet ne tegyen az „idegengyűlölet” felkeltésére és a kozmopolitizmus elleni harcra. Ügy tűnik azonban hogy az efféle „kísérleti léggömbök” eddig csak ingerült reakciókat váltottak ki az „urbánus” értelmiségi körökből, de nem találtak különösebb visszhangra az egyszerű emberek körében.
Még szerencse, hogy a társadalmi-gazdasági válság mai szakaszában előkerült „zsidókérdés” nincs elmérgesedve, egyelőre kezelhető, racionálisan leírható és feltárható. Könyvemmel éppen erre törekszem. Az idő sürget, mert egyrészt Magyarország annyiszor visszavetett polgárosodása hosszú idő óta a legkedvezőbb körülmények között kezdődött újra, s az eddigi kudarcok elemzése elengedhetetlen a mostani kísérlet sikeréhez. Másrészt, az idő múlásával egyre fogynak az 1945 és 1968 közötti események tanúi, akik még képesek felidézni emlékeiket.
Tudatosítanunk kell, hogy az a politika, amely a Holocaust túlélőit, a maradék vidéki zsidóságot egzisztenciája feladására kényszerítette, s előbb a kommunista pártba, majd egy pazarló állami vállalathoz vagy szövetkezetbe való belépésre, végül pedig szülőföldje elhagyására bírta, elképzelhetetlenül hátráltatta a magyar vidék fejlődését. A falusi és a kisvárosi zsidóság által még a harmincas években is képviselt modernizációs alternatívát előbb a deportálás törte derékba, később az erőszakos kollektivizálás hullámai a polgári létforma maradványait is elsöpörték, s valósággal jobbágyi állapotokat konzerváltak. Az ekkor kialakított „ázsiai viszonyok” a legelmaradottabb térségekben csak a hatvanas évek második felében kezdtek el felbomlani. Ekkor lépett a parasztság a háztáji gazdálkodás révén a viszonylagos autonómia megteremtésének útjára – ám ennek a „hosszú menetelésnek” a falusi zsidók már nem voltak, nem lehettek a részesei.
Érdemes még egy szót szólni a felelősségről. A dokumentumok gyűjtése közben tette fel nekem valaki a kérdést: „Kit hibáztatsz azért, ami történt?”
Akkor is azt feleltem, amit most: történelmietlen és félrevezetőén feltett kérdésre nem lehet válaszolni. Ugyanis egyfelől nincs az a szűk látókörű antikommunista, aki szemükre hányhatja a deportálásból és a munkaszolgálatból visszatért zsidóknak, hogy az adott körülmények között közszolgálatot vállaltak, s az MKP vagy az SZDP tagjai lettek. Az 1945 utáni mátészalkai viszonyok megismerése után nyilvánvalóvá válik, hogy az azonnali kivándorláson kívül egyszerűen nem létezett számukra más reális lehetőség.
Másfelől nemigen lehet a háborútól és a front átvonulásától megviselt magyar nép szemére vetni, hogy nem volt képes felfogni a Holocaust iszonyatát, s számot vetni azokkal a bonyolult nemzetközi körülményekkel, melyek az akkori magyar vidék elmaradottsága közepette törvényszerűen vezettek a kollektív tragédiához. Az 1944-es deportálás szörnyű társadalmi, gazdasági és morális pusztítást végzett, s a kiépülő kommunista pártállam nemhogy elősegítette volna a keresztények és a visszatérő zsidók közötti megbékélést, inkább tápot adott a búvópatakként továbbélő ellentéteknek.
E tragikus folyamat törvényszerűen vezetett a vidéki zsidóság maradékának elvándorlásához: a felelősség ezért leginkább a politikai viszonyokat, s nem a keresztényeket terheli.
Az 1945 utáni vérvádakban felszínre törő konfliktusok résztvevői egy évtizedes történelmi lidércnyomás elszenvedői, illetve megtévesztett, szánalmas végrehajtó eszközei voltak. Az, ami velük történt, elsősorban azért érdemes a megörökítésre, hogy ezek az események soha többé ne ismétlődhessenek meg, s tanulságul szolgáljanak az új magyar demokrácia alapjainak lerakásához.
Címkék:1990-05