Az ortodox monopólium vége?
Az izraeli legfelsőbb bíróság nemrég hozott döntése szerint jogszerűtlen, hogy az állam csupán az ortodox rabbik által végrehajtott betérést fogadja el érvényesnek – ahogy az mindeddig történt. E döntés még akkor is óriási jelentőségű, ha konkrét lépések nem is következnek belőle, mert a magas testület határozatában az is szerepel, hogy a törvény megváltoztatása a parlament feladata. A betérés jelentősége meghatározó jelentőségű az országba való bevándorlás szempontjából, mivel a „Visszatérési törvény” szerint Izrael a zsidóknak biztosítja a bevándorlás és az állampolgárság jogát. Az eddigi gyakorlat igen sok vitát és panaszt szült az országon belül és kívül is. Az ortodoxia ugyanis a betéréshez megköveteli a szigorúan vallásos és hagyománytisztelő életmódot (rendszeres zsinagógalátogatás, kósersági szabályok betartása, gyerekek vallásos iskolába járatása stb.) olyanoktól is, akik esetleg nem is hívők, hanem származási alapon tartják magukat zsidónak.
A döntés igen fontos annak a mintegy 150 ezer ex-szovjet bevándorlónak (az összes szovjet „olé” egynegyede), akik a visszatérési törvény alapján nem zsidók, de szeretnének azok lenni, viszont szovjet neveltetésük után aligha van kedvük az ortodox életmódhoz. A vallás dolgában engedékenyebb reform és a konzervatív irányzatok győzelemként értékelik a döntést. A bíróság számára szakvéleményt író Meir Samgar bíró úgy érvelt, hogy az ortodox monopólium a vallásszabadság elvébe ütközik. A döntés ellen egyedül szavazó Cvi Tal bíró szerint viszont a zsidóság nem „vallás” a szó mai nyugati keresztény értelmében, ami leginkább a magánéletben szabadon választható értékrendnek felel meg. A biblia a zsidókat említve soha nem beszél vallásról, hanem mindig Izrael népéről. Ennél fogva a hagyományok szigorú számonkérése az ortodoxia részéről valójában egyfajta állampolgári vizsgának felel meg, ahogy azt minden állam megköveteli újdonsült polgáraitól.
Izraelben az ortodoxia már eddig is számos legfelsőbb bírósági döntést elutasított (mozik nyitva tartásának engedélyezése szombaton, homoszexuálisok jogai stb.), de – nem lévén döntő fontosságú ügyek – együtt tudott velük élni. Ám az áttérés kardinális kérdésében aligha lehet csöndes belenyugvására számítani. Mivel pedig az ortodoxiának – egyelőre még – a házasságkötésnél is államilag biztosított monopóliuma van, várható, hogy meg fogja tagadni nem ortodox módon áttért zsidók esketését. A Rabin-gyilkosság után az izraeli társadalom nem ortodox része amúgy is megnövekedett gyanakvással tekint a szigorúan vallásosak csoportjára, a konverzió kérdésében támadt nézeteltérés így talán még tovább szítja majd a feszültségeket.
Címkék:1996-02