Az izraeli filmhétről
Félközelben
Ha valaki az elmúlt években a magyar mozik kínálata alapján próbált volna arról tájékozódni, hogy mi is zajlik a kilencvenes évek izraeli filmjében, könnyen azt gondolhatta volna, hogy az izraeli film nem is létezik – a tévében elvétve bemutatott egy-két film inkább csak a tévhitet megerősítő kivétel volt. Az izraeli nagykövetség, a Magyar Filmintézet és a Szombat szervezésében a budapesti Örökmozgóban januárban rendezett izraeli filmhét ezt a hiányt próbálta pótolni. Egyben jól illeszkedett abba a külföldi fesztiválokon évek óta megfigyelhető hullámba, amely mind nagyobb figyelmet és teret szentel a kortárs izraeli filmeknek. Azt, hogy ez a figyelem nem pusztán a nagyobb fesztiválok politikailag is kicentizett műsortervének köszönhető, a filmhéten bemutatott alkotások többsége bizonyította.
A hatvanas évek első felében megindult izraeli játékfilmgyártás intézményrendszere az elmúlt évtizedekben fokozatosan épült ki és erősödött meg (nem utolsósorban a mind hatékonyabb állami támogatásnak köszönhetően), a kilencvenes években már tucatnyi film készül évente. Ezek többsége ugyan a hazai piacot célozza meg, néhány alkotás azonban már komoly nemzetközi sikereket is elért (így például Uri Barbashtól a Falak mögött vagy Ráfi Bukaee filmje, a néhány éve a magyar tévében is vetített Avanti Popolo). A mostani filmhét ugyan alapvetően az elmúlt évtized terméséből válogatott, de néhány korábbi film is szerepelt a programban, mint például az izraeli film egyik vezető alakja, Dan Wolman 1980-as munkája, a Bújócska.
A sorozat nyitófilmje, a Szent Klára (rendezői Ari Folman és Ori Sivan) 1996 legnépszerűbb és legtöbbet díjazott izraeli filmje volt. A fiatalokról szóló groteszk szerelmes film története Pavel Kohout cseh író hatvanas években született regényének motívumain alapul. A könyv 1987-ben jelent meg Izraelben, a rendezőpáros 1993-ban határozta el, hogy megfilmesíti. Három éven át tartott a munka: Kohout groteszk, erősen kelet-európai kötődésű figuráinak átmentése izraeli közegbe. A Szent Klára a közeljövőbe érő jelenben játszódik, valahol egy izraeli lepusztult ipari városban, ahol örökös köd és vegyszerrel átitatott szmog borítja a tájat. A környezet bármely kelet-európai apokaliptikus világú filmből ismerős lehet, Tarkovszkij Zónája Izraelben születik újjá, ám ez csak a háttér a meglehetősen őrült, egyszerre mulatságos és tragikus történet számára. Mert a Szent Klára alapvetően nem más, mint kortárs mese, felnőni nem akaró fiatalokról, akik otthontalanul érzik magukat szüleik világában, iskolájukban, a fafejű és agresszív tanáraik között. Nem tűrik a katonás fegyelmet, a rendet, titokban nem veszik be nyugtató piruláikat. A főszereplő, Klára,
13 éves orosz emigráns lány természetfeletti képességekkel rendelkezik. Telepatikus erejét leginkább arra használja, hogy osztálytársainak segítsen, megjósolja ugyanis a matematikadolgozat kérdéseit. A tanár természetesen gyanút fog, és lázadást sejt a történtek mögött. Klára, hogy képességeit bizonyítsa, a következőkben a lottószámokat jósolja meg, káoszba forduló események sorozatát elindítva ezzel. Miközben mindenki a várható hatalmas nyereménnyel van elfoglalva, nem törődnek a lánnyal, aki a várost fenyegető földrengésre próbál figyelmeztetni. A kalandok azonban lassan összehozzák Klárát egyik osztálytársával, az excentrikus, zabolázhatatlan rosszfiúval, Tikellel; és a lány végül meg sem próbál szembeszállni a feltartóztathatatlan káosszal – élete legelső szerelmét választja. A két fiatal a zűrzavar tetőfokán kéz a kézben moziba vonul, hogy ott vészeljék át a szürreális pusztulást.
A Szent Klára szentimentális-humoros történetét a jól megírt figurák teszik igazán átélhetővé: atmoszférikus szuperfikcióba, a valóságtól mesebelien elrugaszkodott világba kerülünk, amelyben mégis pontosan felismerhetőek az őrült mediterrán és a groteszk kelet-európai gyökerek. A főszereplő lány ellenállhatatlan bája és titokzatos kisugárzása a színészválasztás telitalálata, bár a csodálatos (és a filmben illő) véletlen műve: a rendezők tíz hónapos eredménytelen keresés után már- már reménytelenül vesztegeltek a döglesztő 40 fokos kánikula idején egy közlekedési dugóban, amikor egy rolleres lány (filmjük leendő főszereplője) szólította meg őket, fekete rózsákat kínálva eladásra… Meglátni, megszeretni és leszerződtetni egy pillanatba telt csak, innen már nem volt megállás, a mesebeli fordulatot egy barátságosan eszement film elkészítése követte.
A korábban már említett Dan Wolman a Bújócska mellett legújabb filmjével is jelen volt a programban. A Távolban azonban a várakozás ellenére csalódást okozott. Az 1994-ben játszódó történet építész hőse az Egyesült Államokban él amerikai feleségével és leányával. Szülei régóta hazavárják, de Oded csak apja súlyos betegségének hírére látogatja meg őket. Az idős házaspárhoz időközben az Oroszországból menekült Szvetlána költözött be fiával. A csendes, segítőkész nő lett mára a szülők egyetlen támasza. Oded hazalátogatva szembesül ezzel a helyzettel. Kezdetben barátságos a nővel, amikor azonban megtudja, hogy a szülők komoly (40 000 dollár) garanciát akarnak vállalni, hogy Szvetlána letelepedését segítsék, közbelép. A terv meghiúsul, Szvetlána megtörve elköltözik. Oded későn döbben rá arra, hogy olyan életekbe avatkozott be kívülről, amelyekhez immár kevés köze van; ekkor azonban már hiába magyarázkodik. Búcsúja szomorú és végleges, mert szüleivel együtt neki is rá kell döbbennie arra a távolságra, amely őt az otthoniaktól elválasztja, ez a szakadék nem generációk, de értékrendek és gondolkodásmódok között húzódik. Wolman aprólékos jelenetekből építi fel filmjét, az érzékeny és fontos téma azonban, éppen a feldolgozásmód keresetlensége miatt, elveszíti feszültségét. Többnyire drámaiatlan epizódok zajlanak, a majdnem dokumentarista, egyszerű kamerahasználat és jelenetezés nem tudja közel hozni a nézőt a karakterekhez, a problémák így csak a súlyukat vesztő dialógusokban jelennek meg, de nem „öltenek testet”, nem lesznek átélhetőek.
Julie Shles dokumentumfilmje, a St. Jean azonban éppen feszessége és drámaisága miatt volt a filmhét egyik legnagyobb élménye. St. Jean egy lakókocsikból felépített menekülttábor neve, ahol főként a volt Szovjetunióból és Etiópiából érkező emigránsok élnek. Letelepülésük előtt itt, ebben a táborban kell eltölteniük hónapokat. A film a falanszterre emlékeztető egyforma, sivár tábor mindennapjaiba kalauzol, öt lakó sorsára koncentrálva. Többségüket reménytelenné, hitehagyottá tették a kietlen körülmények, az összezártság – hiába lóg egybe az itt lakók élettere, szinte mindenki magányos. Az előítéletek is megosztják a tábort, hamar kialakult a fehérek és feketék rasszista elszigeteltsége. A menekültek vágyakkal és reményekkel telten érkeztek, Izraelben töltött első hónapjaik azonban kiábrándítóak voltak, megsebesítették álmaikat. A St. Jean, kritikus és politikus beállítottsága ellenére, mégsem csak komor benyomást kelt. Sorsokra talál ugyanis a táborlakók körében, emberi arcokat mutat be, akikkel együtt lehet és együtt kell érezni. A film végén a szereplők álmaikat, vágyaikat mesélik el, ez a néhány perc drámai és érzelmes ellenpontja a megelőző óra pontos és kemény tényeinek – életben hagyja a reményt, és talán ez a legtöbb, amit egy filmes ilyen helyzetben tehet.
A napjainkban játszódó történetek mellett más filmek a korábbi évtizedek Izraeljébe vezettek vissza. Az ötvenes évek kibuc-világában játszódik a Sztálin unokái (Madav Levitan, 1987) cselekménye, amely az elkötelezett baloldali gondolkodást és értékvilágot szembesíti a kor politikai-ideológiai traumáival – a kibuc zárt, közösségi világa ideális terepet nyújt ehhez. A film főszereplője három idős férfi. Mindhárman ortodox sztálinisták, a bölcs vezér halála megdöbbenti őket, de elveiket a következő években, az „olvadás” korszakában sem hajlandók (nem képesek?) feladni. Hiába derülnek ki a sztálini terror tényei, hiába kerül egyik, Csehszlovákiába látogató barátjuk koncepciós per után börtönbe; csökönyös hitük csak megrendül, de nem omlik össze. A kibucban eközben zajlik az élet, az ideológiai csatározásokat csak a szerelmi csatározások és légyottok tudják megzavarni. A zárt közösség felbomlani látszik, de az öregek ezt sem veszik észre. A film végén bebörtönzött barátjuk is hazatér (1956-ot írunk), majd az ünnepségre összesereglett kibuclakók teljes megrökönyödésére hitet tesz a szocializmus győzedelmes igazsága mellett. Csak a három öreg hallgatja őt könnyes szemmel – számukra a világrend szilárd: a záró képen összefogózkodva még a holdat is sarlónak (és kalapácsnak) látják az égen. A Sztálin unokái kedves, kisrealista története nem tartogat túl sok csattanót, és messzire kerüli az eredetiséget is, mégis emberi léptékű és kifejezetten szeretnivaló történetet kerekít esendő, vakhitű hősei köré.
Azt, hogy a holocaust témája megkerülhetetlen az izraeli film számára, legerősebben Asher Tlalim világot bejárt dokumentumfilmje példázta. A Ne bántsd a holocaustomat! egy színházi előadásra épül, az akkói színház Arbecht Macht Frei című darabjára. A sokkoló, akció színházi és happening-elemeket felvonultató előadás adja a film gerincét, ezt betétként tagolják a színészekkel és a darab rendezőjével készített interjúk, valamint a filmrendező Tlalim önvallomása. A társulat tagjai között izraeliek, palesztinok, irakiak és marokkóiak egyaránt voltak, közös pontjuk, hogy mindannyian másod- vagy harmadgenerációs tanúi-túlélői a holocaustnak – még ha néhányan korábban azt sem tudták, mire utal az előadás címe. Az előadások egyre mélyebbre vezették őket a történelembe, olyan reflexeket és élményeket hoztak elő belőlük, amelyek segítségével családjuk sorsát, de leginkább saját magukat érthették meg. A film egyszerre dokumentálja és kommentálja a darabot, így teszi érzékletessé annak a kettős utazásnak a történetét, amely térben és időben játszódott. A társulat Izraeltől Marokkón és Csehországon keresztül Németországig turnézott az előadással, darabjuk egyszerre volt felkavaró szembesülés a nézők és a színészek számára azzal a történettel, amelyben mindenki egyaránt érintett.
A sorozat alapján úgy tűnik, az izraeli filmek többsége számára meghatározó a témaválasztás – még a kifejezetten közönségnek szánt darabokban is felfedezhető a politikai-társadalmi problémák iránti érzékenység. A címében az amerikai „testvérfilmre” (a New York-i történetekre) utaló szkeccsfilm, a Tel-avivi történetek három epizódja három nő egy-egy napját meséli el, három, egyszerre függetlenségre és érzelmi támaszra vágyó nő küszködését a férfiakkal, a nehezen befolyásolható körülményekkel. A harmadik epizód (A válás), főhőse rendőrnő, akit öt éve elhagyott a férje. Gyermekeit egyedül neveli, a férfi azóta teljesen felszívódott, elválni pedig nem volt hajlandó. A nő a szigorú vallási előírásokat betartva nem kereshet új férfit magának, már-már megadja magát a sorsnak, amikor egy nap szolgálat közben észre nem veszi férjét. A férfi azonban másnak adja ki magát, német útlevele van, és éppen elhagyni készül az országot. A nő, hogy igazát bebizonyítsa, le akarja tartóztatni a férfit, aki azonban megszökik, nincs más megoldás, az elkeseredett feleség (szolgálati fegyverét használva) túszokat szed, és kollégáit zsarolva próbálja igazát érvényesíteni. A történet eddig egyszerű és szentimentális akciósablonon alapul, a következő csavar azonban már tipikusan izraeli, „helyi érdekű”. Az egyik túsz ugyanis egy rabbi lesz, aki, miután megtudja a történetek hátterét, egy kölcsönkapott mobiltelefonon (!) keresztül hív segítséget, és rabbitársai közreműködésével előkeríti a férjet. A férfi ekkor már belemenne a válásba, a nő azonban hirtelen megváltoztatja véleményét („Ez így nem ér” – mondja). Mégis szabadon adja meg magát a letartóztatásnak, mert időközben rájött, hogy egy másik túsza személyében a börtön után megértő és szerető férfi várja majd, ez pedig minden vallási előírásnál többet ér.
Talán érdemes volt hosszabban elidőzni ennél a történetnél, mert pontosan mutatja az izraeli filmek egyik erősségét: nem feltétlenül a történet-sémák újszerűsége, hanem azok pontos lokalizálása teszi figyelemre méltóvá ezeket a darabokat. A helyi színek használata olyan kötődést, olyan originális megoldásokat eredményez, ami nemcsak az izraeli közönség, de a külföld érdeklődését is felkeltheti. És amennyiben ez így van, a kortárs izraeli filmek kitörési pontot mutathatnak, követhető példát jelenthetnek akár a nemzetközi sablonok uralkodóvá válása ellen küzdő európai film számára is. Egy filmhét terméséből persze nem lehet általánosítani. Hogy a fenti optimista jóslat és látlelet igaz-e, azt majd csak a következő merítés, egy újabb izraeli filmhét kínálata döntheti el.
Címkék:1997-03