Az emlékezet kollázsa
(Márton László: Árnyas főutca, Jelenkor Kiadó, 1999, 159 oldal, 1100 Ft)
Ha úgy vélnénk, hogy a kortárs irodalom fiatalabb generációi számára a holocaust mint irodalmi téma már nem jelent különös vonzerőt, nos, akkor meglepődve tarthatjuk kezünkben Márton László legújabb kötetét, az Árnyas főutcát. Posztmodern történetmozaik, sorsintarzia ez a mű, ha precíz és tárgyilagos jelzőket szándékunk idecitálni. Megrendítően szép, okos és szellemes – gondoljuk, ha „civil” jellemzést akarunk adni róla.
Gyerekfejjel láttam – és azóta sem újra – Agnes Varda francia filmrendezőnő Teremtmények című alkotását: a hasonlíthatatlan hangulatú film szereplőinek vetített másai két omnipotens figura asztalán, egy virtuális sakktáblán álltak. A két lény ezekkel az alakokkal játszott, befolyásolva a valódi hősök valódi életét a történet során. Márton László egy nem létezett fényképgyűjtemény, Halász Ignác kisvárosi fotográfus elképzelt képei alapján teremtette meg elképzelt hőseinek elképzelt történetét. A történet helyszínének valódiságáról azonban vannak, lehetnek sejtéseink: a mindvégig rejtelmesen megnevezhetetlen magyar városkáról újabb és újabb adalékokat kapunk, míg egyszerre beugrik, úgy az első harmad végén: Szécsény.
Az árnyas főutca a fikciók fikciója: kisemberek végtelenül személyes történeteivel, korabeli dokumentumok felhasználásával megépített de/rekonstrukció. Történései – amelyek az első antiszemita rendelkezéstől a deportálásokig lezajlott haláltánc stációit idézik meg békaperspektívából – egy jobbára zsidókból álló közeg sorsának bemutatásával láttatják egy olyan kor borzalmait, amelyben válogatás nélkül pusztították el európai települések lakosságának jelentős részét. A magyar történelem olyan periódusában nézhetünk széjjel a szerző által diktált tempóban és irányokban, amelynek idején társadalomalkotó csoportok szürreális gyorsasággal tűntek el a semmiben, hírmondót sem hagyva maguk után. Ez a könyv olyan, végtelenül letisztult megállapítások sokaságát tartalmazza, amelyeket talán csak egy, a történtek után tizenöt évvel született gondolkodó jelenthet ki. Ilyen szempontból vonható különös és izgalmas párhuzam a Kertész Imre-i életmű alkotásai és az Árnyas főutca között. Márton nagyobbrészt gyerekkorú hőseinek történetét önkényesen formálja: de hiszen minden író ezt teszi. Márton viszont történetfűzésének mechanizmusát is felfedi: a kollázskészítés fázisait nyomon követhetjük. Kitalált élettörténeteket alakít át, miközben kommentárjai alapján már-már azt hisszük, hogy ezek megváltoztatásával valódi sorsokat befolyásol, szerepet adva gondviselésnek vagy balvégzetnek. Jellegzetesen tagolatlan szövegfolyamában a követhetőség határvidékén egyensúlyoz, hogy ezzel is feszültséget keltsen. Alkalmasint pedig egy-egy megrázó félmondattal megrekeszti a történetet: ezek a félmondatok pedig egy pillanatra hallani engedik a marhavagonok kerekeinek majdani dübörgését. A történet pedig nem terjed ki a végső pillanatokra. Az Árnyas főutca 1944 purimján, a reménytelenség torkában megtartott remény-ünnepen ér véget, bár intarziaként évtizedekkel későbbi pillanatokat is citál a szerző.
Itt minden, háborút túlélt szereplő egy- egy jövőre nyíló ajtó egyben: lábjegyzetként, néhány sorban tudjuk meg, miként folytatódik majd személyes sorstörténetük. Olyan érzésünk támad, hogy egy rég elporladt szájból hallunk újra egy soha le nem jegyzett, soha nem rögzített visszaemlékezést. Mint amikor az ember estéről estére hallgatja a nagymama történeteit egy nagyon távoli korról. Az ember minden egyes alkalommal elhatározza, hogy legközelebb leteszi elé majd a diktafont. De legközelebb nem lesz. A történeteket egyedül ismerő elme a test pusztulásával már nem adhat többé az ember tudtára semmit. Akkor az ember már csak az emlékezésre való saját emlékezése ingatag maradékára támaszkodhat. Márton könyve ezért megrendítően szép: spontán és olyan személyes, hogy nem lehet nem találni benne valami ismerőst. Gőz Árpád, a történet egyik hőse például a fővárosból indult gyalogmenetből Nyergesújfalunál ki tudott volna ugrani, mert alkalma nyílt a szökésre. E sorok írója azért lehet e sorok írója, mert nagyanyja számára is alkalom nyílott a szökésre pont Nyergesújfalunál, amivel ő viszont élt is. Fikció és valóság. Az ember gerincében végigszalad valami zsibbasztó és hideg: egy pillanatra összecsukja a könyvet.
A gyermeki fantáziajátékok és a felnőtti dilemmák közepette olyan „Örkényi egypercesek” tűnnek fel, amelyeket ez a különös szövegfolyam foglalatként ölel körbe. A deportálásokat túlélt, asszonnyá serdült gyereklány húsz évvel az után a fővárosban lakik: „Úgy él a forradalmi munkás-paraszt kormány által irányított országban, mintha gyerekkorát és fiatalságát másvalaki élte volna, más vidéken.” Egy napon sorsjegyet vásárol egy szétivott arcú asszonytól, akiben egykori cselédlányukat, Rózsikát ismeri fel, aki cserbenhagyta őket. A sorsjegyes asszony is azonosítja őt, utánaszalad, dulakodnak. A Blahán villamosra ugró túlélő, akinek egész családja elpusztult, észreveszi, hogy markában egy sorsjegy lapul. A frappáns szövegekkel díszített „nem nyert”- típusú cédulák egyike. „Lesz ez még rosszabb is, ne félj!” – ez áll a cetlin. Ezt a mondatot az ápolónőként a vészkorszakot a fővárosban, hamis papírokkal túlélő asszony fiatal nőként súgta oda Rózsikának 1944-ben egy nyilas razzia előtt, amelynek során a kórházban fekvő édesapját is örökre elvitték. E mesteri történetszilánkok miatt (is) érdemes elolvasni ezt a páratlan hangulatú, különös kötetet. Az egykor volt együttélés ennek lapjain immár valóban történeti távlatba emeltetik: az 1959-es születésű Márton László már nem mint a történtek részese, nem személyes élményekre támaszkodó emlékező idézi meg a sajátosan magyar kisváros sajátosan magyar zsidóinak történetét. Romokon jár és rég kicserélt cégtábláik alatt, avagy gazzal benőtt, elhagyatott temetőben, ő már levéltárakban és archívumokban kutat, és nem vissza-, hanem megemlékezik. Alakokat talál ki és történeteket.
„Ez a történet egészében is, részleteiben is a képzelet szülötte. A képzelet viszont egy valóságosan létező országban fejti ki hatását, és egy valóságosan eltelt évtizedet idéz fel. Így a történet szereplőinek bármiféle hasonlósága valóságosan létező személyekhez a véletlen műve: az itt leírt események hasonlósága ténylegesen végbement eseményekhez történelmi tapasztalat” – amely tapasztalatról újabb tanulságokat levonni a kötetét e szavakkal felvezető Márton László érzékeny segítségével talán még azok is tudnak, akik megélték azt az évtizedet.
Halász Tamás
Címkék:2000-11