Az „elődök”
A Bécs-Berlin expresszvonaton beszédbe elegyedtem egy osztrák úrral, aki hazája siralmas állapotáról beszélt nekem: az intézményesített korrupcióról, az egymást érő botrányokról, a mindent elborító rothadásról és, mintha mindez nem lenne elég, az Európa Parlament ausztriai képviselő-választásáról, amely Jörg Haider idegengyűlölő Szabadság Pártjának győzelmét hozta.
Ezen a ponton került szóba Peter Sichrovsky, a zsidó író, akinek két könyve hosszú ideig beszédtéma volt a németajkú országokban. Sichrovsky alapvetően liberális beállítottságát egészen ez év szeptemberéig senki sem vonta kétségbe; ekkor egy váratlan fordulattal bejelentette, hogy a Szabadság Párt színeiben indul az Európa Parlament képviselői mandátumáért. Hogyan lehetséges, kérdeztem én, hogy az az ember, akinek szülei csodával határos módon túlélték a holocaustot, egy olyan ember szövetségese lett, aki Hitler szociálpolitikáját szokta dicsérni?
Beszélgetőtársam vállat vont. Ez a valószínűtlen szövetség megdöbbentette az osztrák politikai életet. Az osztrákok kedvelték Bruno Kreiskyt, a zsidó származású kancellárt, aki akkor viszonyult hűvösen Izraelhez és támogatta a PFSZ-t, amikor ez még kevéssé volt divatban; ám ez valami egészen más szintű bizarrság. – Lehet, hogy pénzszűkében van – mondta. – Úgy hírlik, mostanában nem megy valami jól neki.
Hangosan tűnődtem e valószínűtlenség lehetséges előzményein. Az Osztrák-Magyar Monarchiában végtére is kimutatható a zsidók által hirdetett antiszemitizmus hagyománya, amely az itt élő zsidók ellentmondásos emancipációjából és asszimilációjából, valamint a soknemzetiségűség klausztrofóbiájából táplálkozott. Karl Kraus, a tehetséges író, élete tekintélyes hányadát azzal töltötte, hogy Herzlt ócsárolta olyan szavakkal, melyet kevés antiszemita engedett volna meg magának. Wittgenstein és Kafka is kivette részét a zsidó öngyűlölet rituáléjából. Kevés antiszemita szárnyalta túl Otto Weininger tirádáit, aki 23 éves korában agyonlőtte magát, de előbb még kidolgozta a férfi és női szexualitás bonyolult elméletét, amelyben elítélte a „zsidó esszenciát”.
Válaszként osztrák útitársam átnyújtott egy könyvet, mely nemrég jelent meg egy fiatal német történész, Brigitte Hamann tollából. A könyv (Hitlers Wien – Bécs Hitler alatt) gondosan rekonstruálja azt a kulturális és politikai légkört, amely a holocaust mérnökét nemzette, s egyúttal bepillantást nyújt a kor zsidó antiszemitizmusába. Hamann kimutatja, hogy Weininger elméletei hogyan hatottak s alakították Hitler gondolatvilágát. (Hitler egyébként Weininger öngyilkosságát a zsidó kór igazságára való rádöbbenés logikus következményének tekintette.)
E tekintetben kevéssé ismert Arthur Trebitsch, aki formálisan is eltépte a bécsi zsidó közösséghez fűződő kötelékeit, és nyilvános előadásokat tartott, pl. „Németország és Cion” címmel, melyben kifejtette, hogy a zsidók élősködők a magasabb rendű fajok „gazdatestén”. Az 1920-as évek elején Trebitsch találkozott Hitlerrel, aki ennek az egy zsidónak komoly csodálója volt, és még azt is fontolgatta, hogy e kiváló antiszemitát kinevezi a formálódó náci párt valamely ideológiai posztjára.
Trebitsch az elsők között adott pénzt a náci pártnak; s míg a nácik boldogan elfogadták pénzét és ötleteit, a háta mögött gúnyolták.
Sokak félelmével ellentétben a Szabadság Párt nem a nácizmus reinkarnációja és Haider sem tekinthető afféle modem Hitlernek. Ennek ellenére a történelmi múlt fel-feltünedezik. Haider boldogan ölelte keblére Sichrovskyt, bizonyítandó a Szabadság Párt nyitottságát; a párt különféle funkcionáriusai azonban antiszemita „bemondásokkal” élcelődnek rajta. A maga részéről Sichrovsky lépten-nyomon azt bizonygatja, hogy a származás nem feltétlenül határozza meg a politikai preferenciákat, miközben olyanokkal kötött politikai szövetséget, akik számára a számlázás igencsak döntő fontosságú.
1899-ben Karl Kraus a Fackel c. lapban megjegyezte, hogy „vannak olyan zsidók, akik világosan felismerik … életük bizonyos véletlenszerű elemeit, melyeket elvetnek kulturális előrelépésük érdekében, s napjainkban már lehet hallani zsidó antiszemitákról és antiszemita zsidókról”. A történelem, úgy tűnik, még korántsem ért véget.
A Forward 1996. november 15-i számában megjelent riport alapján
Címkék:1997-01