Az auschwitzi magyar pavilon kiállításai – 1965, 1980
A mából nézve tisztán látszik, hogy ezek a kiállítások visszatükrözték a kor politikáját: az éppen aktuális történelemszemlélet perspektívájába ágyazták bele a kiállítások mondanivalóját, tematikáját. A kiállítás létrehozói nemcsak saját elképzeléseiket valósították meg, hanem a külső feltételekhez, szabályokhoz is alkalmazkodtak. Ezek közé tartozott az is, hogy – mivel a kiállítások a Lengyel Népköztársaság területén, az oswiecimi Állami Múzeumban kaptak helyet – a forgatókönyv elfogadásában, a kiállítás tartalmi és formai kérdéseiben a múzeum lengyel vezetőinek döntő szavuk volt, és az egyes nemzeti kiállításoknak is alkalmazkodni kellett a lengyelek által az összes múzeumi kiállításra meghatározott alapelvekhez.
Ily módon főleg az 1965-ös, de valamennyire még az 1979-es kiállítás is a reálisnál jóval kevesebbet mutatott a magyar zsidóság végzetéből, és sokkal erőteljesebben hangsúlyozta az antifasizmus, a munkásmozgalom, valamint az illegális kommunista párt küzdelmének jelentőségét. Főleg az 1965-ös kiállítás sugallta azt a lengyelek által közvetített, de valójában az egész kelet-európai szocialista blokkban uralkodó hivatalos szemléletet, hogy Auschwitz alapvetően a meggyilkolt baloldali ellenállók emlékhelye, ahol az antifasisztákon kívül mellékesen persze voltak még zsidók is.
E külső kényszerhez való alkalmazkodás mellett még meg kellett felelni a hazai pártelképzeléseknek is, az aktuális történelemszemléletnek, amelyet hol direkten, hol csak közvetetten hoztak a kiállítás elkészítőinek tudomására.
A magyar kiállítás szakmai felelősének, a Legújabbkori Történeti Múzeumnak a Művelődésügyi Minisztérium 1963-ban az alábbiak szerint határozta meg a kiállítás koncepcióját: „A kiállítás alapvető célja annak bizonyítása, hogy a Magyar Népköztársaság mindörökre lezárta a társadalom tagjainak faji és vallási alapon történő megkülönböztetését. Bizonyítani kell, hogy a szocializmus lényegéből következően felszámolja az elnyomás minden fajtájával együtt a nemzeti, faji és vallási megkülönböztetést valamennyi formájában… A befejező rész hatásosan bizonyítsa, hogy az antiszemitizmus, a fajgyűlölet, és a sovinizmus minden förtelmes megnyilvánulása ellen egyetlen orvosság a társadalmi haladás szolgálata, a szocialista haza építése. ” Ezek szerint az auschwitzi magyar kiállításnak nem a magyar zsidóság tragédiáját, hanem a szocializmus erkölcsi magasabbrendűségét kellett demonstrálnia.
A kiállítás eredeti forgatókönyve ennek szellemében készült el. A magyar zsidóság tragédiája eszerint az 1919-es Tanácsköztársaság leverésével, a „fehérterror”-ral kezdődött, és innen egyenes út vezetett Auschwitzhoz, miközben a kiállítás még bemutatta a magyar nép nyomorát a harmincas években és az illegális Kommunista Párt önfeláldozó harcát.
A forgatókönyvet értékelő két lektor – miközben az eredeti, minisztériumi célkitűzések szellemében írta meg lektori véleményét – azért helyenként igyekezett lenyesegetni a túlzottan „pártos” megfogalmazásokat, és olyan kijelentéseket tett, amelyek kimondására időnként ma, 2004-ben is igen nagy szükség lenne.
Mind a két lektor hangsúlyozta, hogy helyesnek tartja a forgatókönyv azon célkitűzését, hogy Auschwitzot ne önmagában mutassák be, hanem vázolják fel azt a történeti előzményrendszert is, amely ide vezetett. Mindketten hangsúlyozták annak szükségességét, hogy a kiállítás demonstrálja: „Auschwitz történelmi felelőssége nem 1944. március 19-ével kezdődik. ”
Az egyik bíráló, Márkus László, lektori véleményében kétszer is kiemeli a forgatókönyvben a magyar antifasiszta erők szerepének aránytalan, eltúlzott kidomborítását. Szerinte, ha a magyar antifasiszta erők ekkora hangsúlyt kapnak a forgatókönyvben, akkor nem lesz érthető, hogyan jutott el Magyarország 1944-hez. Ezért javasolta, hogy ne csak az 1930. szeptember elsejei baloldali tömegtüntetést mutassa be a kiállítás, hanem két másik budapesti eseményt is: 1931 tavaszán szintén százezres tömeg vett részt az erősen jobboldali Revíziós Liga nagygyűlésén; az ugyancsak budapesti Eucharisztikus Kongresszus egyik tömeggyűlésének kedvelt, többször skandált jelszava pedig ez volt: „Közös lengyel-magyar határt, zsidómentes hazát! ”
A forgatókönyvben tervezett egyik tabló feliratát – mely szerint a magyar nép döntő többsége a nyilasok és német megszállók ellen volt – Márkus László szerint „sem a felsorolt dokumentáció, sem a bekövetkezett események nem látszanak alátámasztani”.
A másik bíráló, Betlen Oszkár, a Szabad Nép egykori, szektásságáról közismert főszerkesztője, aki maga is auschwitzi fogoly volt, nem megy el eddig. Ő csak azt javasolja, hogy „a kiállítás ne kommunista, hanem antifasiszta, demokratikus színezetű legyen.” A továbbiakban, konkrétan az egyik, egyoldalúan kommunista jellegű tabló kihagyását javasolja. Betlen szerint hangsúlyosabban kellene a náci terror nem zsidó áldozatairól is szólni. Például „be kell iktatni, hogy 1944 áprilisában, a Magyarországról Auschwitzba érkező első szállítmányban voltak a nagykanizsai internálótábor foglyai, kommunisták, szociáldemokraták és más náciellenes személyek”. Ezeket a lektori véleményeket is figyelembe véve, a minisztérium elvi és konkrét módosításokkal jóváhagyta a kiállítás forgatókönyvét.
Az 1965 tavaszán megnyitott kiállítás mintegy 120 tablót tartalmazott. Az első öt tabló a fehérterrort és Horthy hatalomra jutásának körülményeit mutatta be. A következő tizenkilenc tablóval eljutottak egészen Magyarország 1941-es háborúba lépéséig. Ezután huszonhárom tablón elhelyezett fényképek demonstrálták a háborús eseményeket és a magyarországi antifasiszta jellegű történéseket – ez utóbbiban még Thomas Mann budapesti látogatását is megemlítették, dokumentálták. Ebből a huszonhárom tablóból haton tesznek említést a zsidótörvényekről, a munkaszolgálatról is.
A negyvennyolcadik tablón láthatók az 1944. március 19-én bevonuló német csapatok. Megjelennek az első képek a sárga csillagot viselő zsidókról, és az első vidéki gettókról, majd összesen tíz (!) tablón láthatók az auschwitzi képek, majd megint tablók a különböző koncentrációs táborokban raboskodott nevezetesebb kommunista rabokról, a táborokban létrehozott antifasiszta ellenállási mozgalmakról. Ezek után megint a magyarországi képeket tartalmazó tablók következnek: a védett házakról, a nyilasokról, a budapesti gettó halottairól, és végül a háborús bűnösök budapesti felelősségre vonásáról a népbírósági tárgyalásokon, kivégzésükről, s az utolsó tablókon a magyar szocializmus dicsőítéséről.
Összegezve tehát a számszerű adatokat: az auschwitzi kiállításon szereplő mintegy 120 tablóból mindössze tíz mutatja be az auschwitzi történéseket. Holott a Jákob Lili által még 1945-ben megtalált ún. Auschwitz-album mintegy 230 fényképéből néhány már szerepelt az 1965-ös magyar Auschwitz-ki- állításon, tehát nyilvánvalóan többet is be lehetett volna mutatni.
(Mint közismert, ez a kb. 230 felvétel onnan kezdve dokumentálta az eseményeket, hogy az Auschwitzba érkezett szerelvényekből kihajtották az utazás során életben maradiakat. A fényképek készítői nyomon követték a magukkal vitt csomagok elvételét, a szelektálást, a hajlevágást, a csíkos ruhába öltözési, az elvonulást a barakkokba – csak épp a kiszelektáltak gázkamrákba terelését, és a gázkamrákat nem mutatták. Ennek a stádiumnak a fényképhiányára is hivatkoznak a „nevesebb” holokauszttagadók, amikor a gázkamrás tömeggyilkosságot próbálják kétségbe vonni.)
Érdekes módon a kiállításon szereplő képzőművészeti alkotások tematikája jóval reálisabb eloszlást mutat. A fehérterror szörnyűségeit az igen neves, ekkoriban emigrációban élő Bíró Mihály és Vértes Marcell alkotásai mutatták be. A Horthy korszak munkásnyomorának és munkásmozgalmának ábrázolásához a kiállítás rendezői Derkovits Gyula néhány képét használták fel. Művészileg nyilván nem ilyen magas szinten, de az összes grafikát figyelembe véve számszerűleg arányos mennyiségben szerepeltek az 1965-ös Auschwitz-kiállításon az egykori foglyok közül Háy Károly László és dr. Holló László alkotásai.
AZ 1979-ES KIÁLLÍTÁS
Az 1970-es évek végére az 1965-ös kiállítás annyira elhasználódott, elavult, hogy szükségessé vált annak teljes felújítása. Az új kiállítási tématerv készítői azonban felújítás címén valójában teljesen új kiállítás létrehozását javasolják, „mert tapasztalataink szerint a kiállítás koncepcionális átalakítása is szükségessé vált… A jelenlegi állandó kiállítás fényképekkel és egyéb dokumentumokkal részletesen ismerteti a magyar történelem 1919-1944 közötti szakaszát. .. A sok, viszonylag kisméretű történeti fotó és dokumentum, amelyek nagy része nincs közvetlen kapcsolatban a témával, tapasztalataink szerint a túlnyomórészt külföldiekből álló látogatóközönséget kevéssé érdekli. ”
Ennek megfelelően az 1979-es kiállítás előterjesztői igyekeztek a tematikát szűkíteni. Azt azonban mindenképpen szükségesnek tartották hangsúlyozni, hogy Magyarországon a deportálások túlnyomó többségét a magyar csendőrség hajtotta végre. Kiemelték, hogy minden négy deportált zsidóból három elpusztult.
Az 1979-es kiállítás tematikájának megváltozásában jelentősen közrejátszott az a körülmény is, hogy a nemzetközi, és ennek következtében részben a hazai viszonyok is megváltoztak. Magyarországon kezdtek megjelenni a valódi irodalmi értéket képviselő, holokauszttémájú szépirodalmi kötetek (Ember Mária: Hajtűkanyar, 1974; Gyertyán Ervin: Szemüveg a porban, 1975; s az alapműnek tekinthető tanulmány, Száraz György: Egy előítélet nyomában, 1976).
Mintegy az előző, 1965-ös kiállítás és a már idézett lengyel (vagy általában szocialista) álláspont – nem is nagyon rejtett – bírálataként az új kiállítás középpontjába akarták helyezni azt a számszerű adatot, hogy a Magyarországról deportáltak 98 százaléka és az Auschwitz-Birkenauba hurcolt összes magyarországi deportált 99 százaléka zsidó volt.
A kiállítás felelőse a Magyar Munkásmozgalmi Múzeum volt. Ennek tudományos tanácsa 1979. május elején megvitatta az új kiállítás koncepcióját és – néhány kérdésben apróbb módosításokat javasolva – elfogadásra ajánlotta azt. Állásfoglalásukban javasolták a cigányok üldözésének bemutatását is, amit azonban anyaghiány miatt nem tudtak megvalósítani.
Ekkorra már valamennyire változott a magyar párttörténet szemlélete is. Régebben a magyar munkásmozgalom történetének egyik alaptétele volt, hogy a jobboldali szociáldemokrata Peyer Károly elárulta a magyar munkásokat, amikor 1921-ben megkötötte Bethlen István miniszterelnökkel az ún. Bethlen-Peyer paktumot. A tudományos tanács ülésén hozzászólók döntő többsége támogatta azt a javaslatot, hogy a különböző német koncentrációs táborok foglyai között ne csak a kommunistákat említsék meg. Így került a tablóra Peyer Károly fényképe és neve is.
A jegyzőkönyv más részei viszont azt bizonyítják, hogy a szocialista országok szemléletében Auschwitz továbbra sem a zsidóság tragédiájának színtere volt, hanem antifasiszta szimbólum. Ezt mutatja a jegyzőkönyv azon része, amely a lengyel álláspontot rögzíti. Itt egyetlen szóval sem említették a magyar zsidóságot, csak azt mondták, hogy „fontosnak tartják, hogy az auschwitzi magyar kiállításon ne csak a fasizmus áldozatait mutassuk be, hanem az ellenállási mozgalmat is. Javasolják a magyar-lengyel kapcsolat, a mintegy
140 000 Magyarországra menekült lengyel sorsának bemutatását. ”
Az 1979-ben létrehozott magyar kiállítás tablóit végül is az alábbi fő tematikai fejezetekbe csoportosították: Alapozás (fehérterror); A minta (terror Németországban); A kezdet (zsidótörvények); Az első tömeggyilkosságok és deportálás (Újvidék és Galícia); Mozgó vesztőhely (muszosok); Deportálóvagon; Német megszállás; Kiközösítve (sárga csillag stb.); Elkülönítve (vidéki és budapesti gettó); Az elhagyott lakás; Vonaton a halálba (deportálás); A halálgyár (Auschwitzi; Tömeggyilkosok uralma Budapesten; Emlékezzünk; Emberek az embertelenségben.
A kiállítás tablóin nemcsak fényképek voltak, hanem igen jó, figyelemfelkeltő, fontos számszerű adatok is. Néhány példa ezek közül:
A népsűrűség Budapesten 7250 fő/négyzetkilométer, ugyanez a budapesti gettóban: 200 000.
A kápolnásnyéki rabbi, dr. Fisch Henrik 40 tagú családjából hatan maradtak életben, a családtagokat fényképeken lehetett látni. (Érdekesség: az egyik életben maradtat néhány évvel később az ÁVH pincéjében vallatják, ütik-verik több hónapon keresztül, amikor 1953-ban a tervezett magyarországi cionista perhez „válogatják” a leendő bűnösöket. Erről persze nem szólt a képaláírás.)
A budapesti zsidóság embervesztesége a nyilasuralom négy hónapja alatt: 98 000 fő.
A magyarországi zsidóüldözés mérlege: minden három magyarországi zsidóból kettő elpusztult.
*
Mindkét kiállítás igyekezett Auschwitzot a kor történelmébe illesztve bemutatni. Ez azonban az 1965-ös kiállításon igen jelentős, tulajdonképpen elfogadhatatlan aránytévesztéshez vezetett. Így az Auschwitzhoz vezető utat lényegesen nagyobb terjedelemben mutatták be, mint magát a tényleges auschwitzi tragédiát. A kiállítás alkotói nem vették észre, hogy nem az Auschwitzban rendezett kiállítás feladata bemutatni a Horthy-rendszer létrejöttének körülményeit. Auschwitz pedig sem a kommunisták üldözésének, sem az antifasizmus, vagy az illegális munkásmozgalmak hősi harcának megjelenítésére nem alkalmas.
A Közép-európai Egyetem Nyílt Társadalom Intézetének Centrális Galériájában április 23-án megnyílt kiállítás a fentieket próbálja bemutatni, amikor az eddigi két magyar Auschwitz-kiállítást rekonstruálja.
Holtzer Lóránt
Címkék:2004-06