Arról, hogy mi a lehetetlenség
Arról, hogy mi a lehetetlenség
Theo van Gogh emlékére
A diplomáciának nyilván szűkösebbek a lehetőségei, mint a publicisztikának, keze és szókincse meg van kötve, üzenetét csak mikuláspapírba csomagolva tudja elküldeni. Arról, hogy a publicisztika mennyire nem tudott élni szabadságával, lásd médiakritikai rovatunkat; a politikusnál a kérdés az: van-e egyáltalán üzenet?
Ha egy nemzetközileg elismert, nagy kaliberű terroristavezér végre megérkezik az örök dzsihádmezőkre, akkor nyilván nehéz elvárni politikustól, hogy azt mondja: „Lássuk be, hidegvérű tömeggyilkos és zsarnok volt, akinek a kezéhez több száz ártatlan áldozat vére tapadt.” Jó. Ezzel együtt szórakoztató volt látni, hogyan kötéltáncol az európai politikai elit Jasszer Arafat halála után: míg Amerika és Izrael nemigen rejtette véka alá, mit gondol a palesztin vezérről, addig Európa vezetőit szinte megoldhatatlan feladat elé állította az EU-pénzekből zsidógyilkosságokat finanszírozó „karizmatikus hős” (BBC). Működött a kognitív disszonancia: pontosan tudták, ugyanakkor tudatosan kipontozták az agyukban, mi Arafatban a lényeg. Fő az udvariasság.
Magyar relációban Bársony András külügyi államtitkár szólalt meg először a halálhír után, éspedig az MTI-nek, így: „Jasszer Arafat nagyon sokat tett azért, hogy a Közel-Keleten normalizálódjon a helyzet, ugyanakkor rögös utat járt be életpályája során, hiszen terroristavezérből lett elismert politikai vezetővé. ” Ha az intifáda szítása, öngyilkos merényletek bátorítása, majd álságos elítélése, az iráni fegyverimport a Karine A hajón, a dzsihádista al-Aksza Mártírjainak irányítása „normalizálódás”, ám legyen. Az életpálya rövid felskicceléséből azonban kimaradt az utolsó tíz év, amikor Arafat „elismert politikai vezetőből” visszavedlett azzá, amiként kezdte: egyszerű terroristavezérré, immár jelentős formális és még jelentősebb informális politikai hatalommal. Külügyi államtitkárunk szerint „sajnálatos, hogy a palesztin elnök egy olyan időszakban távozott az élők sorából, amikor szükség lett volna erős kezű vezetőre, bár az elmúlt időszak már nem ennek képét rajzolta fel”. E kijelentés értelmetlenségét jóindulatúan tudjuk be a zaklatott helyzetnek, fókuszáljunk inkább miniszter- elnökünkre, akinek semmitmondó Arafat-ügyi nyilatkozatát néhány nappal korábban nagyon is sokatmondó külpolitikai bejelentés előzte meg.
Gyurcsány Ferenc részvétnyilvánítási nyilatkozata szerint „az elhunyt politikus a Közel-Kelet XX. századi történelmének jelentős személyisége volt” (tehát négy éve már nem volt az; találó megfogalmazás, a jelentős személyiség éppen 2000 nyarán hagyta ott élete lehetőségét, a Camp David-i tárgyalásokat), „...akit egész élete során a palesztin nép ügyének képviselete vezérelt. (…) A magyar kormány reményét fejezi ki, hogy Arafat elnök történelmi céljai a nem túl távoli jövőben megvalósulnak. ” Milyen történelmi céljai? Még több halott zsidó az izraeli kávéházakban, bevásárlóközpontokban? Nagy-Palesztina a Földközi-tengertől Jeruzsálemig, Eilattól a Golanig és vissza? Merthogy Izrael nem szerepel a palesztin térképeken, valamint távlati terveik között, az biztos. Ha a kormányfőnek súgott valamelyik új tanácsadója, csak annyit mondhatott, hogy Arafat neve nem éppen a békével volt szinonim, a közlemény szerint ugyanis „Bízunk abban, hogy az új palesztin vezetés hozzájárni a közel-keleti konfliktus, az izraeli és palesztin nép történelmi megbékélése érdekében a nemzetközi közösség »útiterv« néven ismert erőfeszítéseinek eléréséhez.” Magyarország tehát bízik az Arafat-féle terror által ellehetetlenített útitervben, ez jó hír; már csak annyit kellett volna hozzátenni: „Reméljük, az új palesztin vezetés lemond a terrorizmusról mint a megegyezés legfőbb akadályáról. Felajánljuk, hogy a fegyvereket a magyar MÉH a szokott áron átveszi.”
Ez azonban elvi állásfoglalást, valamiféle átgondolt koncepciót jelentett volna miniszterelnökünk részéről – márpedig a Gyurcsány-kabinetnek szemmel láthatóan nincs elvi alapokon nyugvó, a hazai zsidóság iránt is érzékenységet tanúsító külpolitikája. Van viszont érzékenysége a nép vélt/valós elvárásai, a népszerűségi mutatók iránt, és van belpolitikai hatalmi ambíciója, aminek minden mást alávet. Az MSZP és a Szonda Ipsos koalíciójának van ezenkívül heveny populizmusa, kétoldali konfliktuskerülése, erős megfelelési vágya, éspedig az EU, Blair, Chirac, Amerika és a magyar választópolgárok felé egyszerre. Gyurcsány Ferenc az amerikai elnök győzelmének napját használta fel arra, hogy a Hősök terén bejelentse: hazahozza a magyar katonákat Irakból. „Ott maradni a választások megtételéig kötelesség, sokkal tovább maradni lehetetlenség.” De mit is jelent ez egy 300 fős, önkéntes szállítózászlóalj esetében? A januári választás után már nem lesz mit szállítanunk, újjáépítenünk Irakban? Mi is valójában a lehetetlenség?
Nem lehetett véletlen, hogy a néhány héttel ezelőtti, balatonöszödi Blair-Zapatero-vitáról két, homlokegyenest ellentétes sajtóhír szivárgott ki arról, kinek a pártján is állt a magyar kormányfő Irak ügyében. Gyurcsány, aki a Fidesz még populistább, azonnali visszahívásával szemben hosszabbításként akarta volna eladni a márciusi kivonulást, sem Blair barátjával, sem Bush elnökkel, sem Chirac-Schröderrel nem akart összekapni, így a maradunk-is-meg- nem-is stratégiáját célozta meg. Holott nem is elsősorban Irak miatt kell választania Blair és Zapatero között – hanem két eltérő politikusi magatartásminta miatt. Ezek között lehetetlen az átjárás, a kompromisszum, lehetetlenség valamiféle „harmadik út”.
Blair az elvek embere, nem alkuszik a terrorizmussal. Folyamatosan vállalja a politikai bukás kockázatát, amikor saját választóival és a közvélemény-kutatásokkal szemben kitart az iszlámista terror elleni háború mellett. Zapatero a politikai megalkuvás és a populista elvtelenség mintapéldánya. Ha hazájában népszerűtlen Amerika és az iraki háború, azonnal cserbenhagyja szövetségesét, igyekszik „nem okot adni” újabb merényletekre, behódol az iszlámista fenyegetésnek. A TIME magazinnak adott interjújában őszintén be is vallja: ő nem jó vezető, hanem jó „demokrata” akar lenni, ő a „polgárok szocializmusát” képviseli, azaz: ha a többség képvisel valamit, akkor azt neki nincs joga megkérdőjelezni. Akkor az úgy van.
A terror elleni háború legfőbb tétje Európában az, hogy a kettő közül melyik attitűd érvényesül? A nyugati szabadságjogok hagyományán, a józan ráción alapuló morál, amely nem tolerálja az intoleranciát, avagy a Zapatero által is követett opportunista nihilizmus, amelynek „eredményeként” Hollandiában és Franciaországban máris teret nyert az iszlámista erőszak, a befogadó kultúra elleni támadássorozat? Ezért sem mindegy, milyen rendezést képzel el Európa a Közel-Keleten, Arafat halála után. Folytatja-e a terror infrastruktúrájának csendes támogatását, avagy felszólítja-e végre a palesztin nép sanyargatóit, a Fatah és a Hamasz gerilláit, hogy tegyék le a fegyvert? Mert azt, ami eddig volt, tovább folytatni valóban lehetetlenség.
Seres László
Címkék:2004-12