Alefbész-happening
A nemzedékek romlása közhelyszerű igazsága már a másfél ezer éve lezárt Talmudnak is. A tény, hogy még zsidóként tekintünk és tekinthetünk magunkra, aligha a mi érdemünk.
Nem kevésszer hallani manapság, hogy önmagukat felnőtt fejjel újrafogalmazók megcsillanó szemmel azt mondják: büszkék a zsidóságukra. Megjegyzendő: szinte kizárólag olyanok szájából hangzik el e mondat, akik felszínes ismeretekkel rendelkeznek mindarról, ami létünket, mivoltunkat meghatározza.
Részben történelmi okokkal magyarázható, erős felindulásból származó azonosulás ez, szerves folytonosság, felelősségtől terhes, szellemi kötelezettségvállalás helyett, mert ez utóbbi a testet kéri együtt a szellemmel, a tettet az eszmével – bölcsőtől a koporsóig.
Megfontolt, gondolkodó ember csupán arra lehet büszke, amit maga ér el, amit készen kap, amibe beleszületik, arra aligha. Aki tudja, mi a dolga, annak alapvető viszonyát a hagyományhoz az alázat szóval jellemezhetjük. A modem embernek, a szekularizálódott világból hazafelé igyekvőnek ezért is meglehetősen nehéz visszatalálni a forráshoz. Arra büszke, ami nem büszkeséget vár tőle, hanem felelősségtudatot. Elégedettség e tekintetben akkor foghatja csak el, ha élete végén számadást készítve nyugodtan összegezhet: többet adott át a hagyományból utódjának, mint amennyit ő kapott belőle. Aki idáig eljut, s már okkal-joggal lehetne büszke is, pontosan tudja, a büszkeségnél helyénvalóbb a szkepszissel fékezett habzású remény.
Amikor huszonkét képzőművészt felkértünk, hogy a héber ábécé huszonkét betűjéből, az önálló jelentéssel és számértékkel is bíró kalligrammokat felhasználva, a klasszikus formák ihletésére készítsenek egy-egy művet, két haszid történet nyomán cselekedtünk.
Az egyik így szól: „Valahányszor a Báál Sém Tov látta, hogy szerencsétlenség fenyegeti a zsidó népet, visszavonult egy bizonyos helyre az erdőbe, tüzet gyújtott, elmondott egy bizonyos imát, s megtörtént a csoda, a veszély elhárult. Később, amikor tanítványa, a mezericsi mággid ugyanilyen okból kénytelen volt közbenjárni, elment az erdőbe ugyanarra a helyre, és így szólt: Világ Ura, hallgass meg! Bár nem tudom, hogyan kell tüzet csiholni, az imát el tudom mondani. – S a csoda ismét megtörtént. Később, hogy népét megmentse, a szaszovói Mojse Lejb rabbi is kiment az erdőbe, és azt mondta: Nem tudom, hogyan keli tüzet csiholni, de meg tudom mutatni, hol volt, s ez talán elegendő. – Úgy esett, mint mondta, és megint csoda történt. Azután a rizsini Jiszrael rabbin volt a sor, hogy elhárítsa a veszedelmet, és székében ülve tenyerébe temette az arcát, úgy beszélt az Örökkévalóhoz: Nem tudok tüzet csiholni, nem tudom az imádságot, sőt a helyet se tudom megtalálni az erdőben. Mindössze ezt a történetet tudom elmesélni, de ez talán elegendő. – És úgy lett.”
A másik legenda szerint az egyszerű zsidó, aki csupán a héber ábécét ismerte, szükségében így fohászkodott: „Teremtőm, én nem tudok olvasni, nem tudok már imádkozni sem, de az alef-bészre még emlékszem. Elmondom hát azt, Te rakd össze a betűket, hogy imává kerekedjenek!”
Nemzedékünk magyarországi zsidóságából kevesen mondhatják el, hogy bensőséges kapcsolatuk lenne a héber betűkkel. Számunkra egyelőre keveset mond, és homályos jelentőségű az ünnepi Smóne Eszre áldása, mely azért mond köszönetét, mert mi választattunk ki valamennyi nyelv közül.
A második történethez képest, az igazat megvallva, ma még rosszabb a helyzet. Ugyanaz az ember ritkán ismeri az alefbész valamennyi betűjét.
Huszonkét művészt hívtunk hát meg, a huszonkét betűt külön-külön megalkotandó.
Legyen meg bennünk a szükséges alázat, és bízzunk benne, hogy e különös, profán ima eljut ama helyre, ahová címeztetett, s ott meghallgattatik.
* Elhangzott 1997. május 25-én, Lag baOmerkor, a Zsidó Kultúra Napján tartott Szombat Szalon irodalmi est és képzőművészeti árverés bevezetőjeként. A happeningen készült fényképeink a hátsó borítón láthatók.
Címkék:1997-06