Áldás és átok
Judaika és elektronika
1991-ben, midőn Szaddám Huszein Scud-rakétái hullottak Izraelre, Bob Werman jeruzsálemi idegsebész, nem bírván elviselni légmentesen lezárt szobájának halálfélelemmel telt magányát, a segélykiáltásnak akkor még szokatlan módját választotta: vergődő lelkének félelmeit számítógépes hálózaton keresztül küldte szét a világba.
E műfajban úttörő jellegű írás lévén, Werman Internetre írt jajongásai „Riportok egy lezárt szobából” (Reports from a sealed room) címmel könyv alakban is megjelentek. E riportok ma már mérföldkőnek számítanak az Internet történetében, amelynek segítségével ma már több mint húsz millióan tudnak üzenetet váltani: a rendszeren belül akárki akárkivel.
A roppant rendszeren belüli alrendszerek között természetesen létezik már a zsidó alrendszer is, méghozzá igen fejlett formában: az elérhető információ mennyisége már itt is szinte áttekinthetetlen.
Konfliktusokkal teli közegben ez az új vívmány is konfliktusok hordozójává válik. A Közel-Keleten, ahol az ádáz ellenségeket fegyveresen őrzött határok és egymással nem kompatibilis infrastruktúrák választják el egymástól, az Internet a maga globális voltával arra is alkalmat nyújt, hogy az ellenfelek berontsanak egymás privát szférájába. Miután az Internet olyan könnyen és olyan sokak számára hozzáférhető, ideális terep a szólás más formáitól eddig szerencsésen távol tartott fajgyűlölőknek, újnáciknak, holocaust-tagadóknak, militáns harmadik-világbelieknek és mindenféle egyéb szélsőségeseknek. A zsidó közösségen belül egy csoport fáradhatatlan propagandát fejt ki a közel-keleti béketárgyalások ellen. A palesztinok P-net névre hallgató rendszerében meg vadabb üzenetek keringenek. Ha egy zsidó e rendszerbe szeretne üzenetet küldeni, hamarosan nyomdafestéket nem tűrő választ kap. (Valódi nyomdafestékről itt persze már szó sincs.) Szélsőségeseik éppúgy szeretnék a zsidókat kiüldözni az Internet hálózatból, mint letörölni Izraelt a térképről. Egy „soc.culture.israel” néven futó csoport első megjelenése után nem sokkal ilyen üzenetet kapott: „Ti meg mit kerestek itt? Legalább változtassátok át a neveteket így: fasiszta.zsidó.imperialista.”
Hasonlóképpen az Internettől sem remélhetjük, hogy önmagában e jobb kapcsolatteremtésre módot adó technikai készség előmozdítja a megértést a gyűlölködők között. Sőt: miután itt még nem alakultak ki az együttélés elviselhető formái, sokkal több a virtuális erőszak. Nemrég egy holocaust-stúdiumokkal és oktatással foglalkozó kanadai számítógépes alhálózat tagjai kaptak terjedelmes dokumentációt egy holocaust-tagadó csoporttól. A cselekmény törvénybe nem ütközik, legfeljebb az Internet íratlan etikai szabályait sérti. (írott szabályok még nincsenek.) Az ilyen jellegű esetek nem új keletűek. Erre utal az is, hogy a fent említett holocaust-kutatók közül egy már főállásban hadakozik az Interneten garázdálkodó uszítok ellen. A leghatékonyabb ellenlépés azonban a helytálló informálódók terjesztése – mondják. Ennek keretében gyűjtötték össze fent nevezettek a világ egyik legnagyobb, számítógépes hálózaton elérhető holocaust-dokumentációját.
Az Internet nemsokára az együttlét még sokkal megtévesztőbb illúziót kínálja majd – vélik sokan. Mivel a diaszpóra zsidóságának első számú problémája az asszimiláció, elgondolkodtató, mit hoz majd e téren az elektronikus szuperországút. Egyfelől a legelszigeteltebb zsidót is bekapcsolja a közösség áramába. Másfelől viszont sokan gondolhatják úgy, hogy fölösleges a fizikai jelenlét a közösségben, hiszen a számítógépes hálózat ezt tökéletesen helyettesíti. Ugyanez az alternatíva vonatkozik a cionizmusra is: minek alijázni, ha intenzív napi kapcsolatba léphetünk Izraellel a virtuális téren át? Ez még szerencsére a jövő zenéje. Talán tíz-tizenöt év is beletelik még, mire az alija nagy rezervoárjának tekintett ex-szovjet zsidóság minden tagja rákapcsolódik a számítógépes hálózatra. Akkor majd meglátjuk.
On-line haszidizmus
5755-öt írunk, s Amerikában mind több zsidó kavar az információs sztrádán. Közülük sokan vallásos családból származnak: gyerekként talán héderbe, jesivába jártak, s sokáig a szombatot is tartották, mígnem elnyelte őket az asszimiláció fertője. Egészen addig, míg egy szép napon – ugyan még bolygó, de már hi-tech zsidókként – rá nem lelnek a Chabad Lubavics vagy más zsidó szerverre (azaz központi kiszolgáló egységre), s immár az Interneten keresztül is csillapíthatják esetleg feltámadó szomjukat a judaizmus iránt.
Ha már egyszer ráleltünk a szerverre, az előttünk álló lehetőségek száma végtelen: napi leckét vehetünk a Tánjából, a Chabad haszidizmus megalapítójának, a XVIII. században élt Sneur Zálmán rabbi főművéből; lekérhetjük Maimonides Misné Tóra-jának vagy más írásainak minket érdeklő részeit, s ha esetleg ismeretlen szóval, fogalommal találkozunk (úgymint halakha, cedóke stb.), lehívhatjuk ezek részletekbe menő magyarázatát is. Ha ennél is többre vágyunk, s elég jó a számítógépünk, jöhetnek a nigun-ok, a vallási énekek, s képernyőnkre varázsolhatjuk a haszid festők legújabb műveit.
A Chabad Lubavics talán az egyetlen olyan fundamentalista vallási irányzat, amely nem lát ellentmondást a technika újabb és újabb vívmányai és saját ortodoxiája között. így például a lubavicsi rebbe volt az első, aki kihasználta a rádió nyújtotta lehetőségeket a haszid tanok hirdetésére, terjesztésére: a jiddiskeit-et hirdető műsorok az 1960-as években indultak. Hevesen támadták, ám a rebbe, ki mellesleg mérnöki tudományokat tanult a Sorbonne-on, a Zohár-ból, a zsidó miszticizmus XIII. századi klasszikusából idézett álláspontját alátámasztandó: „A hatodik évezred 600. évében (vagyis 1830 körül) a tudás fenti kapui (vagyis a Tóra bölcsessége) és a bölcsesség alanti forrásai (vagyis a szekuláris tudás) megnyílnak, és a világ beléphet a hetedik évezredbe (azaz a messianisztikus korba).” S mindez miként nézett ki a gyakorlatban? Legyen e ponton elegendő a haszid mozgalom és az ipari forradalom nagyjából egyidejű kibontakozására utalnunk. Más szóval a modem tudomány és technika vívmányait fel szabad, sőt fel is kell használni a Tóra és a jiddiskeit terjesztésére.
Mit nyújt még az on-line haszidiz- mus? Útmutatással szolgál a vallás s az élet dolgaiban, tanácsokat ad arra vonatkozóan, hogyan készüljünk fel az ünnepekre, kérésünkre kóser recepteket közöl, ellát minket olvasnivalóval (a rebbe könyvtárának katalógusa bárki számára hozzáférhető – igaz, ehhez különleges chipre vagy héber programra van szükségünk), de a legfontosabb: az év 365 napján, a nap 24 órájában kérdéseinkkel szakavatott rabbihoz fordulhatunk. Reb Kazen, kit ismerősei, hívei csak JJ-ként (Jószéf Jichák) emlegetnek, jiddisül, angolul, héberül és franciául válaszol a kérdésekre. – Öt zsidó család Finnországban, egy elveszett lélek Stockholmban… akik elektronikusan küldött útmutatás alapján tartják a sábeszt. Hát nem csodálatos? – Büszke arra, hogy korábban elzárt területeken, mint például Rigában az Internet révén terjed a jiddiskeit.
Lesznek, akik előbb-utóbb elunják a számítógépek világában képződő, „virtuális” judaizmust, s szükségét érzik annak, hogy az on-line minján-t egy közeli zsinagógával cseréljék fel. A megfelelő adatbank készséggel ad felvilágosítást arról, hol található a legközelebbi zsinagóga, amelyet – immár a pontos cím birtokában – most már felkereshetünk. Aztán vagy ott ragadunk, vagy sem. Aki úgy érzi, talán mégsem erre vágyott, más lehetőségeket is talál az Interneten. Ízelítőül ezeket is felsoroljuk:
http:/www.yahoo. com
Kezdjük itt a keresgélést, mivel itt szinte valamennyi zsidó „állomást” megtaláljuk.
Channel # Israel
Nemzetközi csevejlehetőség, ismert s kevésbé ismert személyiségekkel az izraeli politikáról s egyéb jeles témákról.
soc. culture.jewish
Itt választ kapunk a GyFK-ra (gyakran feltett kérdések), zsidó kísértetsztorikat hallhatunk, bekapcsolódhatunk a náci fajelméletről dúló vitába, megtudhatjuk, mi az a ketuba, s azt is, hogyan rendezzünk Szédert.
shamash. nysernet. org
A legátfogóbb zsidó állomás az Interneten. GyFK és KGyFK (kevésbé gyakran feltett kérdések); csatlakozhatunk a Havénu L’Sálom virtuális minján-hoz; kedvünkre böngészhetjük azt a turista-adatbázist, melynek segítségével eldönthetjük, mennyire kóser választott úti célunk; barangolás zsidó könyvtárakban; szerverek felsorolása; kapu az izraeli állomásokhoz.
Próbáljunk meg bekapcsolódni a Zsidó Konferenciába (Jewish Conference), ebbe a családias enklávéba, ahol megismerhetjük s kedvünkre kitárgyalhatjuk a sajtóban legújabban megjelent antiszemita vitriolt, a zsidó-fekete viszonyt, vagy akár azt is, hogyan kerüljük el az ájin há-rá-t (az ártó szemet).
lubavitch.chabad.org vagy http://www. chabad.org
Ez a Chabad Lubavics állomás. Információink szerint már szervezik a magyar állomást is.
(Seleanu Magdaléna fordítása a Village Voice 1995. szept. 5-i számában megjelent cikk alapján)
Címkék:1996-02