Aforizmák a zsidók tartósságáról II. rész
Konrád György
*
A nagyvárosokban plurális társadalom van kialakulóban, amelynek zöme a többségi nemzet tagja, de beleszövődnek más csoportok is, amelyek valamelyest megőrzik a különlegességüket, öntudatukat, nyelvüket, sajátos műveltségüket, és kapcsolatot tartanak egy másik országgal, ahonnan jöttek, vagy ahol a rokonaik vannak, amely ország alkalmasint fellép a védelmükben. Az integráció határai természetük szerint elmosódóak; kemény, éles meghatározások nem illenek rá, hiszen sok olyan polgárosult, a vallást sem gyakorló, és talán a hitközségi életet is kerülő zsidó van szerte a világon, akinek azonban több zsidó rokona, barátja és ismerőse van, tehát tényleges életkötelékekkel kapcsolódik a zsidósághoz, a zsidó társadalomhoz, amely akár világtársadalomnak is nevezhető.
*
Az etnikai nacionalizmus taszította ki a zsidókat az emancipáció utáni egyenjogúságból, amire reális válasz volt a cionizmus – egy másik etnikai-nacionalista megoldás. Ennek az opciónak a nemzetállam a kulcsfogalma, mintegy a nemzetállami szuverenitást elsőrendű értéknek tekintve. Izraelt látva ez az alternatíva jogos és sikeres volt, mint az egyik megoldás.
*
A diaszpórában maradó zsidók számára reálisan adódó másik válasz valamiféle világi univerzalizmus, ami kompatibilis a nyugati típusú liberális demokráciákkal és az emberi jogokat elsőrendűként védelmező állásponttal, amely többek között a zsidóknak is biztonságot nyújt. A világi zsidók – Izrael államon kívül – minél kevésbé szűkös etnikai-nemzeti önmeghatározást igényelnek. A tehetség transzcendál a vallási-etnikai körülhatároláson. A zsidó kisebbség számára fontos kérdés, hogy milyen magatartást tartson követendőnek a nem zsidó többséggel szemben. A zsidók társadalmi-politikai-kulturális egzisztenciája és álláspontja plurális, nehéz olyan homogén nemzeti kisebbségként felfogniuk magukat, amelynek közös érdeke és álláspontja van. Van, ahol egy vagy több testület által képviseltetik magukat, van, ahol inkább szakmai vagy politikai egyesületek, pártok tagjaiként nyilvánulnak meg – nem etnikai dimenziók és konfliktusok mentén. A zsidóságnak az az érdeke, hogy az általános fairness keretein belül rendeződjenek a vitás ügyei.
*
Létezik egy posztmodem renacionalizálódás, aminek nyilván van egy zsidó válfaja is, de tudni kell, hogy ez ugyanaz, mint az a mentalitás, amely a Balkánon dolgozott, vagy amely az európai kisebbségi konfliktusokat élteti, és jogvédelemből szenvedélyes szeparatizmusba siklik át.
Az elemző összevonhatja a zsidó írókat tanulmányában, és ha kedvük van hozzá, a zsidó írók is találkozzanak egymással, és gondolkozzanak együtt, de ne alkossanak nemzeti érdekszövetséget, mert akkor valamit, ami implicit, indokolatlanul explicitté változtatnak.
*
Az Izraelen kívül élő világi zsidónak is természetes érdeke, hogy azt az országot, ahol él, a hazájának tekinthesse. A másik pólus azt mondja: itt engem nem szeretnek, én sem szeretem őket. Gubózzunk be, legyünk etnikai sziget. De aki ezt akarja, az valószínűleg elmegy Izraelbe. Másrészt a különböző nemzetállamokban élő zsidók mintha kevésbé fárasztanák magukat annak bizonygatásával, hogy ők ugyanolyanok, mint a körülöttük élő többségi nemzet tagjai. Nem igazán ugyanolyanok, és ezt mindenki észleli, lassacskán ők maguk is. Kiindulhatnak ebből a tényből, Auschwitz tudatában, de nem sértve meg a többség igazság- és jogérzékét. Az öntudatos zsidó magatartás helyesebbnek bizonyult, mint az alárendelődés. Az öntudatos álláspont azonban stratégiai felelősségre kötelez. Ha a többség elfogadta a liberális demokráciát, akkor a kisebbség ne álljon el mellőle.
*
Nem vonzódom az írók vallási-nemzetiségi hovatartozásuk szerinti kategorizálásához és katalogizálásához. Az irodalom szó előtt a legtöbb melléknév szükségtelen, és minél hangsúlyosabb a melléknév, biztosak lehetünk benne, hogy annál súlytalanabb a főnév, más szóval annál gyengébb irodalom az, amiről szó van. Ha már partikuláris csoportosítás, akkor mégiscsak az eredeti szöveg nyelve szerint a legkézenfekvőbb és a legkevésbé önkényes.
*
Tény, hogy a zsidók közül mind többen észlelik, hogy egy világnép részesei, ez részben Izrael államnak, részben a háború utáni zsidó intellektuális előretörésnek és általában a globalizációnak, vagy ha tetszik, a globális embourgoisement-nak köszönhető. El lehet mondani, hogy a második világháború óta a zsidó öntudat és identitás valamelyest megerősödött, méghozzá realista szellemben: a zsidóságé mint paradox népé. Összetartozás köti a helyhez, ahol él, és igényeli többirányú szolidaritásainak tiszteletben tartását. Ez a többirányú kötődés jellemző minden népre, nemzeti kisebbségre, és ezt minden demokratikus országban a többségnek el kell fogadnia. Az élet és az érzelmek bonyolultságának ez a kölcsönös tudomásulvétele nem fér össze a nacionalizmusok radikális formáival, mert azoktól átitatva sem a többség nem hagyja jóvá, hogy nemzetállamának bizonyos polgárai a nemzetállam határain túlnyúló szolidaritásokat ápoljanak, és többfelé tartozónak érezzék magukat, de a kisebbség sem tűri ezt a bonyolultságot, ha eltelik a radikális nacionalizmus logikájával, mert kemény vagy-vagyra kötelezi az egyént, döntsd el: mi vagy, zsidó vagy (és itt a többségi nemzet neve áll), ha pedig zsidó vagy, aki történetesen X országban él, akkor leginkább a zsidó ügyek iránt érdeklődj, és ne igyekezz a többségi nemzet ilyen vagy olyan ügyével, érdekével, csoportjával azonosulni, mert ez törleszkedés és nemzetárulás.
*
Ahol az árulás vádja a diskurzusban megjelenhet, ott a fundamentalizmus szelleme honol, amely egyenesen utálja a kettős, vagy többes identitás eszméjét, és a kettő közül az egyikről be akarja bizonyítani, hogy álságos, hamis, hogy nincs. Számomra meggyőzőbb a diaszpóra-zsidókat a többemeletes, a dialogikus öntudat kísérleti alanyainak tekinteni.
*
Néhány percre engedjük meg magunknak, hogy utópikus trendekről ábrándozzunk. A második évezred a merev tudat ideje volt az uralkodó ideológiákban. Lehetséges volt ilyen vagy olyan gondolkodásmódot bűnösnek nyilvánítani és üldözni. Ma nem tudjuk, hogy mi lesz, de kinyitjuk az ajtót a jövőnek. Úgy képzeljük, hogy a harmadik évezred embere inkább a tanulás, a tudás, az információ, a szellem, a művészet, a fantázia, a szabadidő, az individualizmus irányában fog tájékozódni. Az emberek növekvő számú építőelemből intuitíve keresik azt a kombinációt, ami nekik megfelel. A bő életsorsválaszték korában normális lesz az olyan ember, aki tud valamit, amit mások nem tudnak, és éppen ezért valahol éppen őrá van szüksége többeknek. A tehetség ízlése és egoizmusa lesz a meghatározó, amiből viszont következik, hogy nem az alázat lesz erre az emberre jellemző, hanem a szabad választás, alkalmasint az alázat szabad választása, de mindenképpen a kíváncsiság.
*
Nagy élénkség lesz a szellemi piacon, s ezen belül a vallásokén is; gyarapodni fog az elágazások változatgazdagsága; egyházak fognak versengeni a hívők kegyeiért. A tradícióknak is kelete lesz, de nem lesz kényszerítő ereje, a tradicionalitásnak és az egyéni döntésnek a dilemmájában lesznek ide-oda tévedők.
*
Kérdés, hogy tud-e az emberiség ellenség nélkül élni? Hogyan tudja levezetni az ölhetnékét? Valószínűleg individualizálódni fog az erőszak is, mert a gyilkosság volt és marad a legszélsőségesebb tett. Az agresszió individualizációja mellett várható még a vallási fundamentalizmusok harca is, ami az alvilággal is összekapcsolódhat, nem tudom, hol fog az erőszak búvópatakéletet élve kitömi, de hogy az embereknek okuk lesz félniük embertársaiktól, abban bizonyos vagyok. Csak az kérdés, kell-e majd valami erkölcsösnek hangzó és a közjóra hivatkozó magyarázat a gyilkossághoz.
*
Az univerzalizáció (globalizáció) korszakában mind logikusabb, hogy az embernek az egész földgolyón helye van. A nagyobb mobilitás ránevel némi ironikus relativizmusra: látjuk, hogy az egyik ember így nagyszerű, a másik úgy nagyszerű, az egyik így kellemetlen, a másik úgy kellemetlen, de a dialogikus tudat, a regény tudata szeretni bírja a tökéletlent is, és természetesnek tartja, mert a szeretetben együtt működik a hódolat és a megbocsátás, mert a hibáink fűszere nélkül nem esik jól fogyasztani bennünket.
*
Mi a zsidók első számú érdeke? Hogy ne legyen még egyszer Auschwitz! Fellépni a törvényes megkülönböztetés el len, az emberi jogok tiszteletének az elismertetése. Auschwitz lehetetlen egy olyan világban, amely elismeri az összetartozását. Ezért a zsidók érdekeltek az univerzalista nézőpontokban, és ezen belül az európai összetartozásban is.
Tehát igaz az antiszemita vád, hogy a zsidók nagyobb mértékben érdekeltek a nem ellenségeskedő, a határokat átlépő párbeszédben, a világ más erőivel való tárgyalóviszonyban, és abban is van valami igazság, hogy a zsidók szkeptikusan nézik a szenvedélyes helyi vitákat, és inkább a harmadik fél, a megértő közvetítő álláspontjára helyezkednek.
Nem rágalom azt állítani, hogy zömükben a zsidók rokonszenveznek a kulturális pluralizmussal, és inkább ott tevékenykednek, ahol kisebb a dühöngés, előnyben részesítve a kevésbé görcsös állapotokat, hogy többre értékelik a lehetséges kompromisszumot, mint az elvi intranzigenciát, noha ismerünk monolitikus, görcsös és intranzigens gondolkodású zsidókat is szép számmal. A békésebbek azonban úgy gondolják, hogy az igazság nem a saját álláspontunk győzelmében van, hanem a kompromisszumban, nem jó ügy győzni, hogy a másik alulmarad megverve, megalázva, bosszúvággyal eltelve.
A zsidók a diaszpóra által sokoldalúbb világismeretre voltak kötelezve, tudták, tudniuk kellett, hogy másutt is van piac, élet, kultúra, erkölcs, szokásrend, amelyekkel számolni kell, amelyeket nem helyes eleve lecsepülni csak azért, mert mások. A diaszpórából kikerülhetetlenül következett a mások iránti nagyobb fokú tisztelet, és a hetvenkedő öndicsérettel szembeni kétely.
Megtanulhatták továbbá, hogy az egymástól távoli, különböző érdekek, szükségletek és aktorok összeköthetők, felismerték a hálózati szerveződés értékét, megtanulhatták a gyakorlatias relativizációt, és bár hajlamosak voltak a „soha semmi sem új” és a „minden rossz valamikor visszatér” pesszimizmusára, mégiscsak tudták értékelni a nagyvilágot és kíváncsi bizalommal nézni a jövőt.
*
A zsidók kényszerűen hordozzák a globalizációt. A zsidók összessége nem tömörül össze Izrael földjén, amely nem mondható különösebben nagynak. Mivelhogy megszokták a mobilitást, kell nekik szétszéledésre az egész földgolyó. A mozgékony embernek az a jó, ha szülőhelyéről elbolyonghat, de módja és joga van a szülőföldjére időről időre visszatérni; természetes, hogy több lakóhelye van, és hogy azokat országon belül, vagy a határokon átkelve időről időre váltogatja.
A polgár és az utas kettőssége és dialektikája a zsidóknak általában ismerős; a kivonulók hazaérkezni is szeretnek; némelyikük tud metafizikai jelentőséget tulajdonítani az országhatároknak, mások sehol a világon nem kívánják teljes odaadással szolgálni a maguk röghöz kötöttségét, még Izraelben sem. Jönnek-mennek, és ennek a jövésmenésnek a szabadságától őket megfosztani nem lehetséges.
Ha a világpiacon és a legkülönbözőbb helyi versenypályákon aránylag jól érvényesülnek, ennek magyarázatául a kilépés és a belépés adta mobilitási többletenergiákra utalnék, és persze a zsidó nép idős korára, felhalmozott életstratégiai tapasztalatára, amely ilyen vagy olyan módon továbbadódott, áthagyományozódott.
*
Nem lehet elvonatkoztatni a zsidóság esetében a kontingencia és szubsztancia összefüggéséről, a húsba ágyazott metafizikumról, a fizikainak és a szelleminek az elválaszthatatlanságától, arról, hogy az esetleges és tökéletlen egyed magában hordoz valami szimbolikusát, a világzsidóság egészére jellemzőt.
*
Itt van egy történelembe vetett nép, amely szórványlétében is meg tudott maradni szinte mindvégig önmaga alanyának, és amikor már a zsidó felsőbb réteg nem akarta hordozni ezt az önmegkülönböztető és többnyire fájdalmas kiválasztottságot, amely a tapasztalatban inkább kirekesztést és üldöztetést jelentett, akkor el kellett szenvednie történelmének valószínűleg a legnagyobb csapását, a holocaustot, amelyet nem hozok oki összefüggésbe a zsidóság magatartásával, de előrelátóbb zsidó stratégiával talán elkerülhető lett volna, ha például a zsidó baloldali radikálisok nem támadják a demokratikus alkotmányosságot, és ezzel nem adnak példát, érvet, hivatkozást és igazolást a szélsőjobboldali ellenforradalmaknak és diktatúráknak.
*
Voltaképpen szerencsés-peches nép, amelynek nincs meg az a nyugalma, hogy világéletében ott volt, ahol van, és ezért a zsidók öntudatuknak egyik sarkában önmagukat is megkülönböztetik attól az országtól, ahol élnek, az őket körülvevő többségtől, és ettől éberebbek annál. A zsidók többsége másoknál kisebb jelentőséget tulajdonít a tárgyi, dologi valóságnak, mert tapasztalta annak ideiglenességét, veszendőségét. Leginkább az áramló, hordozható, az anyagiasság börtönéből kiszabaduló érték nyűgözte le a képzeletüket, az, amit nem lehet megfogni, letartóztatni, az, aminek aránylag kevesebb esélye van arra, hogy megsemmisítsék.
*
Ez a nép nem szereti, ha meghatározzák, és minden meghatározásból kicsúszik. Talán börtönnek érzi azokat. Azért sem rajong, ha a belőle jöttek, a zsidók akarják meghatározni. Olyan nép, amely szereti nyitva tartani a meglógás lehetőségét, mert tudja, hogy egyszer csak elkezdhet égni a talpa alatt a föld, mert tudja, hogy az őrület foltokban ütközik ki a földgolyó arcán, nagyobbára kiszámíthatatlanul, mert néha egy-egy eszelős is képes az értelmes emberek sokaságát megőrjíteni, úgyhogy a legnagyobb bölcsek sem tudnak a messze jövőbe előre tekinteni. A csapás megjósolhatatlansága, előre láthatatlansága, de elképzelhetősége a zsidókat a hálózatok ismerőivé tette. A tudás az a jószág, amellyel aránylag a legkevésbé nehéz a helyváltoztatás, és amelynek máshol való működtetésére van egy kis esély. Nincs igazán biztos hely; Izrael körül is sok az eszelős, de talán még Amerika sem egészen biztos hely, ezért afféle katasztrófamegelőző intézkedések az egész földgömbön szükségesek. Bennünket irtani leginkább háborúban lehet, ezért érdekeltek vagyunk a békében mindenütt a világon.
*
Az európai zsidók sok másnál jobban ismerik azt az esélyt, hogy az embert egyszer csak megölheti a szervezett, fegyveres gyűlölet. A demokratikus egyenjogúság eszméje, amely szemben állt a feudális előjogok és diszkriminációk rendszerével, eredetileg európai eszme volt, és magával hozta a zsidók emancipációját: ha az emberek egyenjogúak, akkor a zsidók is azok. A huszadik században azonban visszatért a hűbéri előjog eszméje, ezúttal kollektivizált variációban, az úrnép fasiszta romantikájában, amely úgy demokratizálta a nemesi fogalmát, hogy kiterjesztette az egész nemzetre, az egész többségi nemzetre, amelynek állítólag jogában áll a többi nemzetet és nemzetiséget maga alá vetni. Az úrnép és a kártékony párianép mítosza kölcsönösen feltételezik és kiegészítik egymást, egyik nincs és nem is lehet a másik nélkül.
*
Az univerzalizáció – amelynek egyik dimenziója az európai integráció – a zsidókat kiszabadítja megkötöttségeikből, tehát a zsidóknak jó. Ezek a megkötöttségek az emancipáció előtt feudális és vallási diszkriminációk voltak, a huszadik században azonban modernizálódtak, és már a nacionalistaetatista szellem korlátozta vagy rekesztette ki totálisan a zsidókat néhány újítással a zsidóellenes frazeológiában. A megélhetés és az életmód a zsidókat Európához kötötte, reményeikben legalábbis nem tartották Európát a szolgaság földjének, és nemcsak muszájból voltak itt, hanem mert ez volt a választásuk is. Európa azonban teret adott az önkénynek, és a huszadik században két ízben is Amerika képviselte az európai humanizmus szellemét; azok a volt-európaiak tették ezt, akik Amerikába kivándorolva már tűi voltak az etnikai nacionalizmuson és a demokratikus alkotmányra tett esküben látták a nemzethez tartozásuk legfőbb szimbólumát. Az amerikai nacionalizmust nem etnikai, hanem alkotmányos nacionalizmusnak nevezném. Amerika erővel ragaszkodott a jogállam eszméjéhez, és visszavezette az európaiakat a jogállam fegyelméhez. Az európaiak életvédelme megkívánja az egyes nemzetállamok nemzetközi felügyeletét, elismerve, hogy az életvédelem, az az igény, hogy a kontinens lakói ne öljék meg egymást, magasabb rendű, mint a korlátozatlan nemzeti szuverenitás eszméje.
*
A zsidók tartós jelenléte és szétszóródásuk Európában igényeli a metafizikai dialógust Európa keresztény társadalmaival. Igényeli az európai humanizmus megújuló definícióit, hogy a vallások ne legyenek az emberek szabad érintkezésének akadályozói. A modern humanizmus kialakulásában a Biblia népének is része van. A részben közös alapkönyv és a zsidók mobilitása, gazdasági és megértő tevékenysége csökkentette az irracionális sorompók tekintélyét.
Ha az emberek felismerik egymásban a közös emberit, akkor nem ölik meg egymást. A humanizmus első leckéje – lehet ellenség nélkül is élni. A humanista eszme közepén a ne ölj eszméje áll. Helyettesíteni javasolja az ölést a versennyel a sportban, a gazdaságban, az eszmék és a képek világában.
Alapvető európai érdek, hogy legyen minden európai nemzet beszőve az európai fegyelembe, hogy ne álljon módjában egyik vagy másik nemzetállam vezetőinek megőrülni és extrém erőszakosságokba tévedni. Az európai humanizmus védekezés a nemzeti hisztéria ellen, és az erőszak minimalizációjára törekszik.
Az európai humanizmusnak a polgárosodás a hordozója. Két eszme állt egymással szemben: a kontinens egyesítése egy nemzet uralma alatt, és vele szemben az egyenjogú nemzetek önkéntes társulása. A birodalmi eszme és vele szemben a demokratikus federalizmus. A nemzetek és népek hierarchiájának az eszméje igen elvont, de a belőle következő tömeggyilkosság szörnyűségesen konkrét.
Az európai humanizmus éber ideológiakritika, mert nem ok nélkül feltételezi, hogy a nemzeti (vallási, osztály- etc.) közösségek hajlamosak arra, hogy önmaguknak túlzóan hízelegjenek, más közösségeket pedig lealacsonyítsanak, sőt alkalmasint elpusztítani is igyekezzenek. A szörnyű tettek akkor lehetségesek, amikor az elvont tételek elfojtják az empátiát, amikor az empátia bűnös. Ezzel szemben önmagunk és egymás megértésének a kalandja maga a világi humanizmus.
Az antiszemitizmusok a zsidókat a globalizáció hordozóinak tekintik, és nem ok nélkül. Ha elismerjük a plurális identitást, akkor a zsidók lokális és messzire nyúló lénye természetesen kapcsolódik össze, akkor normális az otthonosságom Budapesten és a jelen létem San Franciscóban a zsidó írók találkozásán.
*
A fundamentalisták szerint az élet célja a harc a rossz, a helytelen ellen. Ezen a kereten belül a paradox gondolkodásnak nincsen helye. Marx, Darwin, Nietzsche, mind a harcra építették a filozófiájukat. Eszmei rangra emeltek, sőt eszményítettek valami részlegeset. Nem építeném arra a filozófiámat, hogy a fiaim néha összeverekszenek. A harci romantika adoleszcens viselkedés, de persze tömegessé tud válni. A harcosideál elterjesztéséhez kell a médiumok feletti politikai monopólium. Amikor egy rádió volt, azt le lehetett foglalni a diktátor számára. De ha az elektronikus szőnyeg minden határon átmegy, ha a technikák mindenkit elérnek, akkor nehezebb a harcias klisékkel megetetni az embereket. Nagyobb, komplexebb polgári társadalmakban ez ma már lehetetlen.
*
A következő évezred a dialogika ezredé lesz. Az egymással és önmagunkkal folytatott vitázó párbeszédé, amely a harc helyébe lép. A regény erkölcse lesz a világ erkölcse. Nincs olyan regényalak, akinek ne lenne meg a maga igazsága. A szerző szétosztja önmagát a figurái között, de tudja őket felülről is látni, mozgatni, mint a sakkjátékos. Éppenséggel az egyensúly művészete tartja meg a mai nyugati társadalmakat. Az egyensúly művészete, amely a pólusokat bevonja a rendszerbe, az extremitásokat integrálja a polgári középbe, és megértve a helyére tesz, megértve meghalad. A nagy bűnök a polarizációból következnek, az egyik pólus teljes helyesléséből és a másik pólus teljes elutasításából. A helyes és a helytelen radikális megkülönböztetése: kivégzés. A harcos szublimálódik. Az olyan katona jött divatba, aki nem akar ölni, a béke- fenntartó, békecsináló, aki az emberséget akár saját magával és környezetével szemben is megvédi.
*
Végbemegy a felelősség individualizációja. Az egyén viselkedhet úgy, mintha egy nagyhatalom követe lenne, vagy akár köztársasági elnöke. Miért is ne? Megkaptuk a kihívást, hogy vegyünk részt a globális eszmecserében és járuljunk hozzá a globális játékszabályok kialakításához. A világ tele van fasisztoid-lokalista rezsimekkel, lehet önmagunknak adott erkölcsi cél beavatkozni más államok belügyeibe, és megvédeni más államok polgárainak a szabadságjogait. Korunk hőse jön-megy és tanulja az emberi sokféleséget. Nem tankkal megy, hanem bankkártyával. Meghódít idegen országokat, ami annyit jelent, hogy valamilyen képet szerez róluk és aránylag közel kerül hozzájuk. Korunknak ez az érdeklődő hőse akármerre jár, a maga nevében beszél és cselekszik. Saját egyszemélyes királysága nevében politizál.
*
Mivel a siker mérsékelten predeterminált, és bárki nyerhet a sokasodó pályákon, az ezredfordulón érzékelhető a tehetség emancipációja, ami összefüggésben van a harmadik ipari forradalommal, a világhálóval, és azzal, amit tudástársadalomnak nevezünk. Lehet, hogy a forradalmak és a társadalmi változások mögött a tehetség fészkelődése zajlik. A tehetség utat nyit magának, és a legkülönbözőbb médiumokban a szereplők igyekeznek személyiséggé válni, amihez a szándék nem elég. Minél inkább közeledünk a tudástársadalomhoz, annál inkább felértékelődik a tehetség. A polgárosulás a tehetség függetlenedésével jár együtt. Az emberek intellektuális egyenlőtlensége akkor bontakozhat ki, ha biztosítva van a jogi-politikai egyenjogúságuk. Ez éppen a polgárosodás teleológiája, hogy a születés, a rendi kötöttségek, a szubkulturális elfogultságok minél kevésbé akadályozzák az egyéni képességek kibontakozását. A tehetség meglepő felbukkanásokra képes, véletlen szikrákra ébred. Ha a harc helyett a csábítás kerül napirendre, akkor a többdimenziós ember látszik a legérdekesebbnek. Ez a váratlan, a meglepő, a célba találó ötletek kora. A menedzser varázsló szeretne lenni, csábításverseny. A magatartás művészetté változik. Mindent összevéve, a zsidóknak ez a változás nem kedvezőtlen.
Címkék:1998-05