Adatok a hitéletről
Az alábbi táblázatban a budapesti neológ templomok életéről találnak néhány 1994-es számadatot olvasóink. Az adatok tájékoztató jellegűek, nem pontos számbavételen, hanem az egyes templomkörzetek rabbijainak vagy elnökeinek becslésein alapulnak. Ha azonban kisebb pontatlanságok elő is fordulnak (pl. az egyik templomban nem 5, hanem valójában 10 gyerek jár talmud-tórára) a számok információs értékükből mit sem vesztenek, mivel az arányokat tökéletesen érzékeltetik: a rendszeres hitélet és a gyerekek rendszeres zsidó neveltetése iránti igen csekély igényt illetve az ünnepi-alkalmi rendezvények iránti, nagyságrendekkel nagyobb érdeklődést.
A TÁBLÁZATBAN két fontos adat nem szerepel: a körülmetélés (brit milá) – amellyel a fiúgyermeket fölveszik a közösségbe – valamint a temetés. Ezeket ugyanis nem a templomkörzetekben intézik, hanem központilag. 1994-ben tizenöt körülmetélés volt Budapesten18 (a néhány évvel korábbi mintegy hatvannal szemben), a temetések száma pedig 50419 volt.
Ha a táblázatra tekintünk, az egyes körzetek adatainak különbsége könnyen észrevehető. Ezek számos okra vezethetők vissza. Egyik a hely fontossága a zsidó köztudatban. A Dohány utcai templom, amely a budapesti zsidóság szimbóluma (erre méretei is alkalmassá teszik), még a kívülállók számára is ismert, így nyilván inkább vonzza azokat az embereket, akik évente egyszer-kétszer, a nagy ünnepeken mennek el templomba, mint egy kicsiny és kevéssé ismert imaház. A Dohány utcai templomba (illetve a nagy ünnepek kivételével az ehhez csatlakozó Hősök Templomába) jön imádkozni a legtöbb Budapesten időző turista is, aki a zsidó vallás törvényeit tartja. Ellenpélda lehet az újpesti körzet, amelyik sokáig csak afféle „átjáróház” volt az ott dolgozó rabbik számára, így egészen a közelmúltig senki nem tett komoly erőfeszítést, hogy a még Újpesten élő mintegy 120020 zsidót a templomba vonzza. Külön eset a Rabbiképző Intézet, amelynek temploma köré nem szerveződik templomkörzet, de a néhai Scheiber Sándor professzor által népszerűvé tett péntek esti kidusok ma is a zsidó társadalmi élet egyik központját jelentik. Ez is magyarázhatja, hogy péntek este az összes templom közül ez az egyik leglátogatottabb. Ugyanakkor természetesen sok múlik a rabbi személyén is. Egy nyolcvanadik életévét már betöltött, gyakran betegeskedő rabbi (Óbudai körzet) már nem tud olyan közösségszervező munkát kifejteni, mint egy fiatalabb kollégája.
Ha a hagyomány lánca megszakadt, azt nagyon nehéz újra fonni, még ha a jó szándék esetleg meg is van: bizonyára többen járnának templomba, ha nem szégyellnék, vagy nem lennének zavarban amiatt, hogy az imákhoz, az egész szertartáshoz semmit sem értenek – mondta Lazarovits Ernő, a Thököly úti körzet elnöke.
Külön kell szólni a talmud-tóra oktatásról. Több megkérdezett rabbi is jelezte, hogy mióta a zsidó iskolák működnek, a talmud-tórák látogatottsága erősen lecsökkent, hiszen az iskolákba járó gyerekek, akik (iskolától függően) hetente több órányi ilyen képzésben részesülnek, nem szorulnak rá az ennél jóval kevésbé intenzív talmud-tórára. Ezzel együtt minden bizonnyal ezres nagyságrendű azoknak a zsidó (származású) gyerekeknek száma, akik semmiféle zsidó oktatásban nem részesülnek. Hogy itt még milyen tartalékok rejlenek, azt a Nagyfuvaros utcai templom számai érzékeltetik. Ellenpélda lehet a Dohány utcai körzet, ahol Schőner Alfréd rabbi idején, tehát 1990 előtt még 120 gyerek járt talmud-tórára. Az oktatás az ő távozása után megszűnt és még nem éledt újjá. Ebben föltehetően Fröhlich Róbert rabbi sok irányú elfoglaltsága is szerepet játszik: Fröhlich Róbert tanít és azonkívül ezredesi rangban a Magyar Honvédség tábori rabbijának feladatkörét is betölti.
A táblázat adatai nem alkalmasak arra, hogy ezek alapján a rabbik munkáját minősítsük. (Erre legfeljebb egy 5- 10 éves visszatekintés adna lehetőséget.) Inkább pillanatfelvételnek tekinthetők a budapesti zsidóság jelenlegi hitéletéről. Világosan látható néhány tendencia: a budapesti zsidóknak a hitélethez (bármilyen gyengén) kötődő része nagy többségében „ünnepzsidó”, aki évente egyszer-kétszer, a nagy ünnepeken megy el a templomba. (Általában minden jegy elkel a széderestékre is.) Jóval kevesebben járnak zsinagógába rendszeresen, minden szombaton, és összesen hat olyan templom van Budapesten – az ortodox imaházakat is beleértve -, ahol hétköznap is összejön a minjan, az imádkozáshoz szükséges tíz férfi. Meghökkentően alacsony a brit milák, bár micvák és esküvők száma, holott ezek az alkalmak azok, amikor a szülő, a felnövő gyermek illetve a fiatal felnőtt komoly elhatározással megerősíti a közösséghez való tartozását. Ugyanakkor az ügy nem reménytelen: a fiatal nemzedék elérhető, ha valaki komolyan és kitartóan próbálkozik, amint azt egyes számadatok sejtetik. Jelenleg a templomkörzetek nem kimondottan vallási rendezvényei (pl. kultúrműsorok) vonzanak több látogatót.
A fenti számok megerősítik azt, amit már eddig is sejthettünk: az elmúlt öt év zsidó reneszánsza – legalábbis eddig – elsősorban nem vallási területen fejtette ki hatását.
Jegyzetek
1 A bár micva női megfelelője, amely az utóbbi egy-két évtizedben vált szokássá Magyarországon.
- A péntek esti és a szombat délelőtti adatokat is megkérdeztük és mindig a nagyobbat tüntettük föl. Az adatok ebben az egy oszlopban csak a férfiakra vonatkoznak, mivel a rabbik elsősorban erre figyelnek – tekintettel arra, hogy az imához a tíz felnőtt férfi jelenléte fontos.
- Deutsch Róbert rabbi tájékoztatása szerint.
- Rév Ágnes, a hitközség szertartási osztálya munkatársának tájékoztatása szerint.
- Fröhlich Róbert rabbi és Heisler László elnök tájékoztatása szerint.
- Bat micva-avatás évente egyszer történik a templomban, ahol az összes avatandó lány együtt van.
- László Miklós elnök tájékoztatása szerint.
- Raj Tamás rabbi tájékoztatása szerint.
- A gyerekeknek tartott talmud-tóra tanfolyamra negyven gyerek jár, a fiataloknak tartott előadásokra pedig 20 gimnazista, illetve egyetemista. Ezenkívül modem héber nyelvoktatás is folyik a körzetben.
- Dr. Hermann Róbert elnök tájékoztatása szerint.
- Löwy Tamás rabbi tájékoztatása szerint.
- Rév Ágnes tájékoztatása szerint.
- Talmud-tóra oktatás nem folyik, Löwy Tamás rabbi 5-6 gyereket készít föl egyénileg bármicvára.
- Lazarovits Ernő elnök és Földvár Ármin elnökhelyettes tájékoztatása szerint.
- Deutsch László rabbi tájékoztatása szerint.
- Schmideg József, a Rabbiképző Intézet tanárának tájékoztatása szerint.
- A Rabbiképző Intézet nem tart talmud-tóra oktatást.
- A körülmetélést végző Herzog László rabbi tájékoztatása szerint
- A Hitközség Hevra Kadisa osztályának tájékoztatása szerint
- Deutsch László rabbi becslése szerint
- Heisler László elnök tájékoztatása szerint
Templom
körzet |
Lány-
új szülött bejegy zése |
Bár
micva |
Bat
micva1 |
Esküvő | Talmud
tórára járó gyere kek száma |
Hívek
száma egy átlagos szom baton2 |
Hívek
száma nagy ünne pen |
Bethlen tér3 Deutsch Róbert főrabbi | 7 | 14 | – | 44 | 10 | 30 | tele
van a templom (kb. 400 fő) |
Dohány utca5 Fröhlich Róbert rabbi | – | 55-60 | 15-306 | 20-25 | – | 40-50 | 3000
-5000 |
*7
Hunyady tér Dr. Domán István főrabbi |
2 | 3 | 2 | 1 | 4-5 | 25-35 | 100
-150 |
Nagyfuvaros
utca8 Raj Tamás főrabbi |
2 | 6 | 5 | 3 | 40+209 | 50 | 3-400 |
Óbuda10 Dr. Singer Ödön főrabbi | – | 1 | – | – | – | 10
körül |
2-300 |
Hegedűs Gyula utca11
Löwy Tamás főrabbi |
1-2 | 5-7 | 2-3 | 12 | 13 | 30-40 | tele
van a templom |
Thököly út14 Kardos Péter főrabbi | 1 | – | – | – | 6-10 | 20-25 | tele
van a templom |
Újpest15 Deutsch László rabbi | – | – | – | – | 1 | 20 | 400 |
Rabbiképző Intézet16
Dr. Schweitzer József főrabbi |
– | 5-6 | – | 2-3 | 17 | tele
van a templom |
tele
van a templom |
Címkék:1995-04