„A zsidóság nem sárga köves út, ami elvezet Ózhoz…”
Új arcok – új gondolatok?
Tempóváltás a zsidó közéletben
A Szombat e havi, majd nyári és szeptemberi számában összeállítást olvashatnak olyan zsidó fiatalokról, akik a zsidó közösség formálásában nemzedékük meghatározó szereplői.
„A zsidóság nem sárga köves út, ami elvezet Ózhoz…”
Interjú Radnóti Zoltánnal
Valószínűleg nem mindig rabbi szerettél volna lenni. A 80-as években, ha megkérdeztek egy fiatalt, valószínűbb volt, hogy autóversenyző akar lenni, mint rabbi.
Autóversenyző sosem akartam lenni, esetleg sebész igen. Aztán a 90-es évek elején, ahogy sok fiatal, elmentem Izraelbe, ott pedig elkerültem Bné-Brakba, ahol megláttam, mi az igazi zsidóság. Valószínűleg akkor határoztam el, hogy rabbi leszek.
Jól döntöttél?
Olyat szeretnék és szeretek csinálni, aminek minden részét élvezem, a rabbiság pedig az. Persze vannak ennek a pályának furcsa következményei is, ilyen például az, hogy ez magában egy visszavonhatatlan döntés. Ha belegondolsz abba, hogy ha mondjuk szakmát szeretnék váltani, és elküldeném a CV-met egy-két helyre, azzal, hogy rabbiképző, teológia doktorandusz, hét év rabbiság, akkor valószínűleg viccesen néznének rám. Vagyis az ember 18 évesen hoz egy borzasztó komoly döntést.
– Túl sok lemondással jár?
– Elég sokkal. Nagyon régen udvaroltam valakinek, akit azért beszéltek le rólam a szülei, mert rájöttek, mi mindennel jár, ha valaki rabbiné lesz, hova nem mehet, mit nem csinálhat. Persze a rabbiság presztízse régen más volt, mindig mosolyogva olvasom, amikor egy vidéki rabbi kinevezésekor a megyehatárig jöttek érte hintóval a város elöljárói. Ma a közéleti vagy médiaszereplőknek van, vagy volna respektje, mint László atya, vagy Kozma atya, a Hitközség viszont az ilyen szerepvállalásokat nem támogatja. A szerepekről csak annyit, hogy elvileg egy könyvet sem vehetek meg egyedül a világi vezetés jóváhagyása nélkül.
De nem bántad meg, hogy így alakult?
Nem. Persze voltak nehéz időszakok. Például amikor az előző helyen megkérdőjeleztek mindent, amit csináltam, és nem tehettem semmit. Az elején többször furcsa helyzetek adódtak, amikor például egy temetésen a hozzátartozók keresték a rabbit, és engem találtak. Az emberekben, zsidókban, nem zsidókban egyaránt él egy sztereotip kép a rabbikról, kaftán, szakáll, ilyesmi. Én meg szerettem farmerban járni. De mára már ez rendeződött, meg szerintem elfogadottabbá vált, hogy egy kipás ember megy az utcán. Persze, a rabbi mindig is egy különös „állatfajta” lesz az emberek szemében, aminek persze vannak jó oldalai is, például, hogy megnyílnak ajtók közéletben, politikában, de még a régi baráti körömben is sokan nagyon furán néztek rám, amikor kiderült, hogy rabbinak tanulok. El kellett magyarázni, hogy a rabbi is ember…
Csak foglalkozását tekintve zsidó.
Életvitelét tekintve zsidó.
Rabbiként mit képviselsz, hogyan éljen valaki, aki zsidónak tartja magát? Azzal valószínűleg minden rabbi küszködik, hogy a „normál” életstílus és a zsidó szokások tartása közötti ellentmondások nehéz döntés elé állíthatja az embereket. Mit tud mondani erre egy rabbi? Mit mond a karácsonyfára?
A karácsonyfa nem a mi ünnepünk, nekünk megvannak a saját ünnepeink. Én a 80-as évek derekán tizenévesen kiharcoltam, hogy ne legyen otthon karácsonyfánk Nehéz dolog, hogyan kell zsidóként élni. Azt hiszem, a legfontosabb, hogy az embernek legyen igénye tanulni, építeni magát. Bármelyik részét tartja meg a törvényeknek, az legyen őszinte. Ha meghal egy szerette, és csak két óra süvét tud ülni, mert nem engedik el szabadságra, akkor legyen annyi, de az legyen őszinte.
Vagyis ha megtalálja magának azt a „szabályrendszert”, amiben lelkiismeret-furdalás nélkül, őszintén zsidónak érezheti magát, az rendben van?
– Az nem elég. A lényeg, amit mondtam, hogy építse magát. Nem vagyok naiv, tudom, hogy a zsidó fiatalok nagy része nem úgy kerül ki otthonról, hogy tud mindent, hogy úgy tartja a szombatot, mint rabbi Akiba. De tanuljon. És ha tanul, és ha elkezdi őszintén tartani a vallást, akkor először „csak” gyertyát fog gyújtani szombaton, és aztán megtanulja a szokásokat mind, ahogy nagyapáink csinálták, és így fog ő a közösséghez tartozni. Induljon el, válasszon magának egy mestert, akit ha elakad, megkérdezhet. A zsidóság nem egy sárga téglás út, ami elvezet Ózhoz. Ez egy járom.
Mennyire van fogadókészség erre a saját zsinagógádban?
– Átvettem egy olyan közösséget, akiknek nem volt rabbijuk 50 éve. „Le-lejött” egy rabbi, de én voltam az első állandó. Nem volt széder ott ötven éve. Tavaly 180-an voltunk, az egyik legnagyobb széder volt a városban, és idén már ennél is többen voltunk. Nagyon nagy az igény az együttlétre. Vannak persze viták, de azok előremutatnak, legutóbb abból, hogy hol legyen hölgyek helye a most kibővített zsinagógában, mi felel meg a mai igényeknek. A feleségem, Anikó rengeteget segít, nélküle nem tartanánk itt. Ez nem egy one-man-show. Nagy segítségemre van Halmos Gábor elnök, a templom elöljárói és minden olyan lelkes tagja, aki hozzátesz egy építőkövet a közösségünk csodás épületéhez.
A zsinagógának központi helynek kell lennie, ahol az emberek élvezik az együttlétet, és együtt alakul ki bennük az igény a vallás gyakorlására is. Ma már 60-70-en vagyunk egy péntek este. Néhány hete eljött egy vendégkántor, aki teljesen elcsodálkozott azon, hogy itt a közösség együtt énekel és imádkozik. Persze, hiszen mindent együtt csinálunk, van talmudtóra, együtt tanulunk. És kitűztem magamnak, hogy minden hónapban új embert hozok a templomba. Ez eddig sikerült is.
Címkék:2006-05