„A zsidóság Európában évszázadokon át konzervatív volt”
Összeállításunk témájában kerekasztal-beszélgetésre kértük fel Ferenczi László irodalomtörténészt. Kende Péter politológust és Kovács András szociológust. A vitavezető szerepét Gadó János, a Szombat szerkesztője látta el.
Gadó János: Vitánk címét nyilvánvalóan provokatív céllal választottuk. A modernkori történelemben a zsidóságot nem a konzervativizmussal szokták azonosítani, hanem a társadalom megváltozatására vagy éppen felforgatására törekvő ideológiákkal. Van valami alapja ezeknek az asszociációknak vagy teljes mértékben vádaskodáson alapul?
Kende Péter: Noha a vizsgált területet sem térben sem időben nem határoztuk meg, azt gondolom, hogy ennek a történelmi beállításnak van valamennyi reális alapja. A zsidóság Európában évszázadokon át elkülönülten élt, és ennek az életformának alapvető jellemzője a rendkívül erős konzervativizmus volt, a hagyományokhoz való makacs ragaszkodás, hiszen ez volt fennmaradásának föltétele. A gettózsidóság esetében tehát föl sem merülnek alternatívák, ez a zsidóság szükségképpen konzervatív volt, éppúgy, ahogy a barokk katolicizmus. A XVII. században azonban megkezdődött egy folyamat, amely a XIX. századra teljesedett ki. A zsidóság egy része elszakadt a hagyományos életviszonyoktól és kísérletet tett, hogy beépüljön azokba a társadalmakba és kultúrákba, amelyekhez földrajzilag korábban is hozzátartozott, de amelyektől elkülönülten élt. Ez a törekvés nehezen lett volna elképzelhető konzervatív alapon. Ez magában véve radikális forradalmiság volt, melyet számos irodalmi műből – például Isaac Bashevis Singer regényeiből – jól ismerünk. Lengyelországban óriási harc zajlott a konzervatív és a progresszív zsidóság között. A zsidóság azon része, amely megjelent a befogadó ország köztudatában, szükségképpen progresszív volt, hiszen a nem progresszív tömegek továbbra is láthatatlanok maradtak, ha nem is a gettó, de a zsinagóga falai mögött így tehát van valami történeti alapja annak a beállításnak, hogy ha a zsidók megjelennek egy ország közéletében, ott szükségképpen a liberális vagy éppen a radikális irányzatok képviselői. Hiszen ez tette lehetővé, hogy kiszakadjanak a hagyományos közösségből, ennek a programnak a segítségével vált lehetségessé, hogy kulturálisan, társadalmilag és esetleg nemzeti- leg is integrálódjanak azokba a társadalmakba, amelyekben földrajzilag éltek. Mindez tehát nem a zsidóság valamiféle benső tulajdonságaiból következik, hanem előéletéből, amelyet a megelőző századokban Európában végigélt.
Ferenci László: nekem már a vita címével is van némi gondom. A konzervativizmus országonként, koronként változik. Ha a klasszikus konzervativizmusra gondolok, akkor a szélsőjobboldal soha nem konzervatív. Ha Edmund Bürke, majd Disraeli, Charles de Gaulle, Winston Churchill vagy a konzervatív liberálisnak nevezett Tisza István példáját tekintem, akkor a szélsőjobboldal sohasem konzervatív, hanem éppen ellenkezőleg, a társadalmi hagyományt akarja szétverni. Egyébként a nemzetközi szakirodalomban a fogalmakat illetően nagy zűrzavar van. Ugyanazt a jelenséget hol konzervatívnak, hol liberálisnak nevezik. A totalitárius nézetekkel szemben a konzervatív és liberális értékek csaknem azonosnak tűnnek. Második megjegyzésem: A Kende professzor úr fölvázolta történeti háttér az askenázi zsidóságra vonatkozik. A szefárd zsidóság hagyománya Hollandiában, Angliában és Bordeaux környékén egészen más. Harmadik megjegyzésem: A francia antiszemitizmus, az előzményektől most eltekintve, 1830 körül születik meg. A „szakirodalom” jelentős részét Saint-Simon és Fourier követői írják, akiket Engels nyomán utópista szocialistáknak neveznek, igen gyakran azok, akik az antiszemitizmus ellen fellépnek, csupán a „jobboldali” antiszemitizmusról szólnak, és a „baloldali”-ról megfeledkeznek. Ez tájékozódási, sőt értékelési zavarokat okozhat, negyedik megjegyzésem: amikor 1881 után megindul az oroszországi zsidók exodusa, a francia közvélemény teljes mértékben a zsidók mellé áll. Az agg Victor Hugo irányít egy segítő bizottságot, melyben a párizsi érsek is tevékeny szerepet játszik. A kilencvenes évek elején létrejön a francia-orosz katonai és politikai szövetség. Ettől kezdve az orosz antiszemitizmus ellen tiltakozni hazafiatlan cselekedetnek számít. Az antiszemitizmus sokszor nem társadalmi vagy ideológiai, hanem világpolitikai kérdés. Miként egyébként a társadalmi mozgást vagy az ideológiát is meghatározhatja a világpolitika.
Kovács András: Érdekes kérdés, hogy vajon konzervatív oldalról kerülnek-e ki az antiszemiták, de én inkább Kende Péter gondolatmenetéhez térnék vissza: vajon a zsidók köreiben vannak-e konzervatívok vagy nincsenek? Állításod nagyon erős, de nagyon gyakran hallható: a gettóból való kilépés egyetlen útja volt az, amit az emancipáció és az asszimiláció kijelölt, így azok a zsidók, akik elhagyták hagyományos közösségüket, szükségképpen a liberális, radikális, baloldali spektrumokban jelentek meg. De van erről egy másik elmélet is. A hagyományos zsidó közösség, amely nyelvében, szokásaiban, törvényeiben mindazon ismérvekkel rendelkezett, amelyek a középkori nemzet ismérvei közé tartoztak, nem volt annyira zárt, hogy a környezet kihívásaira ne válaszolt volna, nagyon sok mindenben alkalmazkodott a történelmi változásokhoz. Ez a folyamat elért egy olyan pontot, amikor jelentős zsidó filozófusok, gondolkodók nagyon határozott programot terjesztettek elő arról, miként kellene megváltoztatni a hagyományos zsidó közösségek belső szerkezetét és életét. A kor jelentős filozófusa, Moses Mendelssohn a Talmud és a rabbinikus irodalom példáit használta fel annak igazolására, hogy szabad hozzáigazítani a hagyományt a korszak változásaihoz, gyakorlatához, világi törvényeihez. A változtatások igazolásának ez a módja azonban fenntartotta a hagyomány egészének érvényességét. Kialakult tehát a hagyományos közösségen belül élő zsidók között egyfajta szekularizáció, egy fajta félmodernista szemlélet, alkalmazkodás a környezethez, ami nem sokban különbözött attól, ami a középkori társadalmakban a kereszténység és a felvilágosodás közötti korszakban lezajlott a régi világmagyarázó elvek felbomlása és az új körülményekhez való alkalmazkodása idején. Ebből azt a következtetést vonták le sokan – köztük a legismertebb Jacob Katz – hogy volt egy olyan pillanat a felvilágosodás folyamatában, amikor létrejöhetett volna egy szekularizált, adaptációra alkalmas, de mégsem asszimilálódó, a tradíciót őrző zsidó közösség. Ez lett volna egy későbbi, modem értelemben vett zsidó nemzet kialakulásának első lépése, mint ahogy ez volt a modem értelemben vett nemzetek kialakulásának első lépése is akkor, amikor a középkori európai tradíció felbomlott. Ez nem következett be, mert a felvilágosodás nagyon határozott kritériumokat állított a zsidók elé: felajánlotta az emancipációt, ami nagyon sok személyes előnnyel járt és ennek meghatározta a feltételeit, ami lényegében az individuális asszimiláció volt. Ekkor jelentek meg a zsidóságon belül a radikális vallási reformerek, akik azt mondták, hogy ezt az ajánlatot el kell fogadni és ezek voltak azok, akik később az európai politikában a fent említett módon léptek fel. A kérdés tehát az: vajon nem azért jelentek meg csak ilyen zsidók az európai politikában, mert az európai politika csak erre volt vevő?
G.J.: Kende Péter szavait a kiszakadás szükségszerű radikalizmusáról vajon nem cáfolja a magyarországi példa? Hiszen az a radikális mozgalom, amelynek legismertebb alakjai egyebek közt Jászi Oszkár, Szabó Ervin, és amelynek nyomán annyian hozták összefüggésbe a zsidóságot és a baloldalt, a századforduló táján keletkezett. A zsidóság beilleszkedés útjait kereső első nemzedéke a kapitalizmus útját járta és – legalábbis politikailag – egyáltalán nem volt radikális. Mint ahogy a beilleszkedés folyamata általában inkább kívánja meg az alkalmazkodást, mint a radikalizmust.
K.P.: Kovács Andrásnak igaza van abban, hogy nem az emancipációs program volt az egyedüli alternatíva. Ám legismertebb képviselői a zsidóságnak épp azok voltak, akik az emancipációs program radikális változatát fogadták el, mert ez tette számukra lehetővé, hogy társadalmi kapcsolatba kerüljenek a XIX. század első felének liberális gondolkodóival.
Ami a hozzám intézett kérdést illeti, az a radikális kiszakadás, amiről beszéltem, inkább az orosz-lengyel területekre vonatkozik. Ott volt olyan a helyzet, hogy aki a hagyományos közösségből ki akart lépni, annak forradalmi magatartást kellett tanúsítania. Ez persze nem
XIX.századi értelemben vett forradalmiság, hanem társadalmi forradalmiság, amely szembenállást jelent egy meg- csökönyösödött társadalmi képlettel. Valójában az ebből való kiszakadás jelentett nagy kihívást. A külső környezet ugyanis nem annyira kihívás volt a zsidóság számára, mint inkább lehetőség.
Térjünk vissza most Közép-Európához, mert zavaró, ha egyszerre túl sok országról beszélünk. Itt a kiszakadásnak több útja is volt. Az egyik utat a magyar zsidó nagytőke nagyjai járták, akik valóban nem reformerek voltak, hanem kihasználták a megnyíló társadalmi lehetőségeket és megpróbálták kiépíteni az ipart, a kereskedelmet – ez egyszerűen egy egzisztenciális stratégia volt. Ezt csak abban az értelemben nevezhetjük újítónak, amennyiben nagyon erősen eltért a zsidóság korábbi életviszonyaitól, nagyon nagy ugrás volt a modem világ felé. De nem volt elszakadás a befogadó társadalomtól, hanem épp nagy szolgálatot tett neki. Ebben a korszakban jöttek létre mind azok a liberális intézkedések, amelyek a zsidóság helyzetét megkönnyítették.
Ami a századvégi radikalizmust illeti, Magyarországon ez valóban viszonylag késői fejlemény, de Németországban már jóval korábban jelentkezett. Marxék generációja a 48-as forradalomban komoly szerepet játszott. Magyarországon akkor a zsidóság még sokkal kevésbé „rúgott labdába”, mint a Rajna-vidéken vagy éppen Franciaországban, ahol már fél évszázaddal voltak túl az emancipáción.
F.L.: Mindehhez tegyük hozzá, hogy Magyarországon a kapitalizmus is bizonyos mértékig felforgató volt.
K. A.: A felvilágosodás gondolkodói számára a hagyományos zsidóság a középkor megtestesülése volt, és ezt a meggyőződésüket nagyon erőteljes zsidóellenes retorikával juttatták kifejezésre. Szembeállították a hagyományos zsidó társadalmat mint teokráciát a modern állammal; a Mózesi vallástörvényeket az állami törvényekkel; a vallási törvényeket követő életvitelt, mint babonaságra épülőt az észre és racionalitásra épülő felvilágosodott életformával, a diaszpórát a modem nemzettel. A felvilágosodás sok gondolkodója Voltaire-től kezdve harsányan és erőteljesen támadta a zsidókat, és ennek a „kritikának” volt az örököse az a filozófuskor, amelyhez Marx is tartozott. Az ifjúhegeliánusok vallásellenesek voltak, mint ahogy Voltaire is az volt, de a kereszténység a maga univerzalizmusával elfogadhatóbb volt számukra, mint a zsidó partikularizmus. A vallási bigottság számukra a zsidót jelentette.
Nem lehet eltekinteni az antiszemitizmustól, amikor arra keressük a választ, hogy a zsidók milyen társadalmi beállítódásokhoz kerültek közelebb. A közép-európai országokban úgy alakult, hogy az emancipáció a modernizációnak vált szimbólumává, az emancipáció ellenzése pedig az antimodernitásnak. A modernizáció a kor embere számára rengeteg kritikus helyzetet teremtett, amit nagyon nehezen tudott értelmezni: urbanizáció, szociális kérdés, a hagyományos szakmák eltűnése, a hagyományos közösségek felbomlása, pénz, piac, tőzsde, új nemzetfogalom, a nemzetek konfliktusai. Akiknek megrendült a helyzetük vagy csupán nem tudták az új fejleményeket megérteni, azoknak kapóra jött egy olyan metafora, amellyel az összes modernizációs konfliktust egyszerre lehetett kifejezésre juttatni. Ez a metafora volt a Zsidó. Az antiszemita ideológusok teljesítménye az volt, hogy ideológiai és propagandamunkásságuk révén megteremtették az asszociatív kapcsolatot a modernizációs konfliktusok és a Zsidó közölt. Ezután a zsidóemancipáció kérdésében való állásfoglalás – ezt nevezték a „zsidókérdésnek” – állásfoglalást jelentett a modernizáció összes konfliktusának kérdésében. A korban Európában mindenütt folytak a viták az emancipáció kérdéséről. Ez nagyon kényelmetlen helyzetbe hozta a zsidó konzervatívokat. Nem lehetett a tömegdemokrácia, a republikanizmus, a radikalizmus ellen úgy állást foglalni, hogy az ne lett volna egyben emancipációellenes állásfoglalás is – a kettőt legalábbis igen nehéz volt szétválasztani. Emiatt semmisült meg pl. Németországban egy igen komoly zsidó konzervatív hagyomány. És szerintem ez volt a döntő pont, ahol a zsidók konzervativizmushoz való viszonya megfordult. Én ezt mintegy ötven évvel későbbre teszem az emancipációnál vagy a gettóból való kivonulás időpontjánál.
K.P.: Ha azonban visszatérünk a korabeli Magyarországhoz, akkor azt látjuk, hogy – ha a XIX. század második felének liberalizmusát konzervatív liberalizmusnak nevezzük, akkor ebben a zsidóság nagyon konstruktívan vett részt. Már Széchenyi barátai és tanácsadói között is voltak zsidók – például Falk Miksa – és ugyanez elmondható Deákról, Eötvösről, a két Tiszáról. Ebben a politikai közegben a zsidóság igenis játszott szerepet, nem lehet azt mondani, hogy csak a baloldali liberális oldalon voltak zsidók. (Magától értetődő ezzel szemben, hogy a XIX. század második felében szervezkedő katolikus reakciós politikai irányzatokban a zsidóság nem vagy csak sokkal kisebb szerepet játszott.) A konzervatív liberális oldalon nagyon is jelen vannak. S azok a zsidók pedig, akik a Horthy Magyarország felsőházában foglalnak helyet – egyházi méltóságok, nagyiparosok – aligha nevezhetők másnak, mint konzervatívnak.
G.J.: A fentiek alapján felül kell vizsgálni azt a régi meggyőződésünket, hogy a zsidóság alapjában véve a politikai paletta baloldala felé húzott?
K.A.: Nem kell felülvizsgálni. Fel lehet sorolni zsidókat, akik konzervatív írók, publicisták, politikusok voltak. De ennél fontosabb, főleg a tömegdemokráciában, hogy milyen politikai pártok mögött álltak zsidó tömegek. Ennek is XIX. századi előtörténete van. Amikor modernizáció és antimodernizáció konfliktusa szimbolikus konfliktussá is vált filoszemitizmus és antiszemitizmus között, akkor a baloldali mozgalmakban, nevezetesen a szociáldemokrata munkásmozgalomban nagyarányú változás zajlott le. Amikor a modem munkásmozgalom kialakult, még nem dőlt el, hogy milyen ideológia fogja ennek a mozgalomnak az identitását megteremteni. Az csak egy marxista tankönyvtétel, hogy már akkor a marxizmusban gondolkodtak. Ez egyáltalán nem igaz. Engels Anti-Dühring című művének címadó alakja, Dühring, befolyásos munkásmozgalmi vezető volt, aki történetesen antiszemita jellegű ideológiát akart adni a kialakulóban lévő munkásmozgalomnak. És nem Dühring volt az egyetlen. De a munkásmozgalmon belüli harcok végeredménye az lett, hogy a szociáldemokrácián belül azok az irányzatok kerekedtek felül, amelyek a modem kapitalizmus talaján álltak, és ezen belül akarták kivívni a munkásosztály jogait, szociális helyzetének javítását. Ez volt a modem munkásosztály létrejöttének folyamata. Ám ebben az időben ment végbe antimodernizáció és antiszemitizmus előbb tárgyalt találkozása. Ebben a konfliktusban a modem munkásmozgalom teoretikusainak a modernizáció oldalán kellett állást foglalniuk, és ez szükségképpen azt jelentette, hogy a zsidókérdésben is a modernizációs, tehát a filoszemita, emancipációs álláspontot képviselték. Ez egyáltalán nem volt könnyű. Az 1850-es 60-as évek irodalmát olvasva még komoly vitákat találunk: vajon a zsidózás megtűrhető-e a munkásmozgalom ideológiájában? A klasszikus szociáldemokraták sok évtizedes munkával jutottak el odáig, hogy az antiszemitizmus illegitim ideológiává vált a szociáldemokrata munkásmozgalomban, míg azok a politikai áramlatok, amelyek ideológiája antiszemita volt, munkásmozgalmakéval ellentétes politikai célokra törekedtek. A klasszikus szociáldemokrácia által véghezvitt fordulat vezetett aztán oda, hogy az európai zsidóság nagy csoportjai az emancipációt védelmező liberális pártok mellett a szociáldemokrata pártok választóivá váltak.
K.F.: A szociáldemokrácia kétségkívül hatalmas új politikai keretet hozott magával. De a zsidóság mindig is megoszlott a politikai pártok között. Hiszen tudjuk, hogy kedvence a nagyon mérsékelten liberális konzervatív Vázsonyi Vilmos volt. A budapesti zsidó kispolgárság túlnyomó részben a Vázsonyi pártra szavazott. A zsidó munkásság – ha volt szavazójoga – persze a szociáldemokrácia mellett sorakozott fel, a nagyburzsoázia pedig inkább a konzervatív oldal mellett – még Horthy idején is. Itt tehát egy szociológiailag teljesen szabályos eloszlásról van szó. Igenis felül kell tehát vizsgálni azt a képet, amely szerint a zsidóság csakis a baloldali felforgató politikai irányzatok hívei között található meg.
G.J.: De a zsidó kispolgárság politikai magatartása megfelelt a hasonló társadalmi helyzetű nem zsidó kispolgárságénak? Nem szavaztak a zsidó kis polgárok inkább balra, mint nem zsidó társaik?
K.P.: A magyar politikai képlet ebben az időben jobb felé volt eltolódva. Egy kispolgári liberális párt tehát baloldalinak számított. Ugyanez a párt ugyanebben az időben Hollandiában nem számítana baloldalinak, hanem mérsékelten konzervatívnak. A magyar politikai életben Vázsonyit tehát baloldali politikusnak tekintik. Pedig ő nem akart baloldali színekben fellépni. De a maga konzervatív liberalizmusával nagyon progresszív, nyugatias szint hozott be a magyar politikai képletbe.
*
„Elképzelhetőnek tartják-e, hogy a mai Magyarországon nagyobb zsidó tömegek konzervatív pártokra szavazzanak?” – hangzott egy kérdés a hallgatóság soraiból.
K.A.: Erre a kérdésre akkor lehetne igazán válaszolni, ha lennének a mai magyarországi zsidóságnak kollektív politikai céljai, törekvései. Ekkor mérlegelhető lenne, hogy ezeket a célokat inkább a konzervatív, liberális, vagy baloldal pártok képesek-e képviselni. Ilyen kollektív politikai célokat azonban a zsidóság, pontosabban olyan szervezetek, amelyek hitellel állíthatnák, hogy ők a Magyarországon élő zsidók többségének nézeteit juttatják kifejezésre, nem fogalmaztak meg. (Ez alól talán csak a holocaust túlélők kárpótlásának a kérdése a kivétel). Ha valami mégis motiválja sok zsidó politikai választását, pártválasztását, illetve zsidó származású értelmiségiek politikai állásfoglalását, akkor az leginkább a politikai antiszemitizmustól való félelem. Én nem hiszem, hogy ez a félelem ma jogos lenne, és azt gondolom, hogy hosszú távon semmiképpen sem jó dolog, ha a politikai választásokat, állásfoglalásokat valami homályos félelem és nem világosan kifejezésre juttatott és nyilvánosan megvitatott politikai célok motiválnak.
F.L.: Az 1989 óta hangoztatott hisztérikus félelmet az antiszemitizmustól teljesen indokolatlannak tartom, noha nem kétlem, van antiszemitizmus, bár talán nem mindig ott, ahol feltételezik. Az 1989 előtti évtizedek anticionizmusát nem felejtem el, jóllehet történészként tudom, hogy az anticionizmus és az antiszemitizmus nem azonos fogalmak.
K. P.: Én nem látom világosan, mit jelent ma Magyarországon konzervatívnak lenni. Nem tudom, mit kéne konzerválni és milyen korszakhoz képest. A 90-es évek elejének politikai szótárában nem is volt benne a konzervativizmus, ez valamikor 1994 körül jelentkezett és valójában fedőszó, ami valami mást takar. 1989 után igazán konzervatív politikus Magyarországon csak az lehetett volna, aki konzerválni kívánta volna a Kádárrendszert Minden egyéb valami újnak a kezdését jelenti és nem mérhető a két háború közötti fogalmakkal. Nem tudom tehát, mi is az a konzervatív ma Magyarországon, ezért nemcsak zsidóknak, hanem mindenki másnak is nehéz konzervatívnak lenni.
* A beszélgetés a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület klubjában zajlott 1997. szeptember 14-én.
A melléklet szerkesztésében közreműködött: Novák Attila
Címkék:1997-10