A zsidó gondolkodás ma
EMMANUEL LEVINAS
„…a valóság értelme voltaképpen az etikában áll, annyit jelent, hogy kijelentjük, az univerzum szent. De etikai értelemben szent. Az etika Isten optikája.”
Mivel foglalkozik a zsidó gondolkodás? Bizonyára egy egész sor dologgal, amelyeket természetesen most nem fogunk felsorolni. Ám alapüzenete mégiscsak abban áll, hogy minden egyes tapasztalás jelentését visszavezesse az ember és ember közötti etikai viszonyra, hogy az egyén felelősségére apellálva – melyben rátalálhat kiválasztottságára és pótolhatatlanságára – előmozdítson egy olyan társadalmat, ahol az embereket emberszámba veszik. Ezen igazságos társadalom megvalósítása – ipso facto – azzal jár, hogy az ember felemelődik abba a társadalomba, ahol Isten is jelen van. Ez a társadalom maga az emberi boldogság, az emberi élet értelme. Ez olyannyira igaz, hogy azt mondani, a valóság értelme voltaképpen az etikában áll, annyit jelent, hogy kijelentjük, az univerzum szent. De etikai értelemben szent. Az etika Isten optikája. Ennélfogva az Istennel való kapcsolat nem lehet közvetlen és azonnali. Az isteni csak a felebarátomon keresztül nyilvánul meg. Egy zsidó számára a Megtestesülés sem nem lehetséges, sem nem szükséges. Hiszen az ehhez szükséges formula Jeremiásnál megtalálható: „Jogához segítette a nyomorultat és a szegényt, ezért ment jól a dolga! Így tesz, aki ismer engem – így szól az Úr!” (22:16)
Úgy tűnik, hogy a zsidóságból származó kereszténység elmozdul e tételektől egy olyan irányba, ahol e tételek ereje látszólag felerősödik, ám – a zsidóság szempontjából nézve – meg is változik. Ez eredményezi az igazságtalanságok és félreértések, az erőszak és gyűlölködés fájdalmas történetét. Ehelyütt nem kívánunk vitát nyitni e történet tartalmáról, melyet több évszázadnyi kutakodás sem tudott feloldani. Ám azzal, hogy sorra vesszük a modern judaizmus bizonyos álláspontjait, alkalmunk lesz reflektálni a kereszténységhez fűződő jelenlegi viszonyára is.
Három nagy esemény – melynek árnyéka már rég azelőtt rávetült Európára, mielőtt számunkra továbbhagyományozódott volna – alkotja az új helyzet tényeit a mai zsidó gondolkodás számára.
-
Az antiszemitizmus kiújulásának egyedülálló tapasztalata, mely a zsidóság egyharmadának tudományos kiirtásában csúcsosodott ki.
-
Az Izrael állam létrehozásában kulmináló cionista törekvések.
-
Azon még fejletlen afroázsiai tömegek megjelenése a történelem színterén, akik számára idegen az a Szent Történelem, amely a zsidó-keresztény világ velejét alkotja.
Ez a három tényező egy új és határozott megjelenést kölcsönöz a zsidó gondolkodás számára. Ami pedig a zsidóságnak a kereszténységhez fűződő viszonyát illeti, minden egyes esemény ellentétes mozgásokat is életre hívott, amelyekben a királyok közelebb kerültek egymáshoz, majd ismét eltávolodtak.
I. Mindenekelőtt meg kell emlékeznünk a zsidó gondolkodás azon álláspontjáról, mely a 18. században bekövetkező emancipáció által jött létre. Ez az eszmeáramlat megelőzte az említett hatalmas eseményeket, viszont még ma sem nevezhető bármilyen szempontból meghaladottnak. Ezen álláspont szerint, melyet a nyugati zsidóságban még ma is sokan vallanak, a zsidóság egy, a kereszténység mellett létező vallás, az istenhit egyik olyan formája, amelyben eldől az emberi lélek természetfeletti sorsa. A többi emberrel való együttműködés – az emberek közötti testvériségként – az állam és a nemzet szintjén valósul meg. Más hitekhez való viszonyát pedig a tisztelet és a tolerancia határozza meg anélkül, hogy bármilyen módon megélné a lélek küzdelmének ama drámáját, amelyben egy olyan világban keresi saját igazságát, ahol más igazságok is léteznek. A vallás privát dolog, akár a családi emlékek. Egy ilyen vízió lehetséges egy harmonikus világban, és nem teljesen elveszett a jelenlegi helyzetben sem! Ez a valláson kívüli, emberközi testvériség az a tisztelet, amelyet más polgártársaink hitrendszerei iránt tanúsítunk, továbbra is a kereszténységgel való kapcsolat alapja, így mindkét féltől távol kerül mindennemű megvetés, közömbösség vagy bosszúvágy. Sok zsidó továbbra is úgy véli, hogy a görög-római humanizmus racionális esztétikája és politikai értékrendje lehet az igazi alapja a zsidók és keresztények közötti megértésnek, ugyanúgy, ahogyan ez az alap a más vallásokkal folytatott párbeszédhez is.
II. A zsidók számára a 20. századi antiszemitizmus tetőzése, hatmillió európai zsidó kiirtása, annak a világnak a csődjét jelentette, melynek felépítésén a kereszténység immáron 20 évszázada fáradozott. Ám annak a ténye, hogy a hitlerizmus szörnyűségei megvalósulhattak egy evangelizált Európában, előtérbe állította a keresztény metafizika egyik lehetséges formáját. Ez a természetfeletti üdvözülés elsődlegessége a földi igazsággal szemben. Vajon nem ez az elsődlegesség tett lehetővé sok földi bonyodalmat, illetve az emberi kötelességmulasztás szélsőséges fokait? A természetfeletti üdvösség iránti hírhedt ér tétlenség, mellyel még az asszimilált zsidók is állandóan vádolták magukat – melyből Bergson gondolatvilága vagy Simone Weil vad szenvedélye fakad – ez a híres értetlenség hirtelen nem az önfejűség példájaként, hanem a páratlan tisztánlátás egyik pillanataként jelent meg. A zsidók pedig egyre inkább úgy vélték, hogy ez a merevség tán maga a legmetafizikaibb dolog.
Már a két világháború előtt, de főként a felszabadulás után, létrejött a nyugati zsidóság körében egyfajta nosztalgia a saját források iránt, mely sokakat visszavezetett a rabbinikus irodalomhoz. Ez a judaisztikai tanulmányok újjászületését eredményezte, melyet nem pusztán Izrael állam megalakulása serkentett. Ezek a tanulmányok visszatérnek a rabbinikus szövegekhez, melyek a Biblia, a Törvény és a Próféták valódi megvilágítását kínálják. A Ószövetség nem mint az Újszövetség beharangozója kerül értelmezésre, hanem a talmudi hagyomány alapján. Mi az újdonság ezekben a nyugat-európai tanházakban? Az, hogy olyan diákok tanulnak bennük, akik a nyugati zsidóság termékei, teljes mértékben asszimiláltak, nem vallásosak, és vonzódnak az áttéréshez. A zsidó gondolkodás egyik újdonsága a Talmud nyugati újra felértékelődése, mely immáron nem egy régészeti vagy történeti forrásként, hanem a tanulás egyik módjaként jelenik meg.
Annak lehetősége, hogy a – művészek és misztikusok által unalmas etikának nevezett – szövegek megvilágítanak egy szigorú igazságosságot; annak lehetősége, hogy elvezethetnek az emberi lélek tikos ellentmondásaihoz, a legintimebb rezdüléseihez; annak lehetősége, hogy ennek az etikának az alkalmazása lehetővé teszi, hogy a hétköznapi világ közérthetőségének finom bódulatában meghalljuk az Úr lépteit, az Úr hangját, megérezzük alapvető közelségét; annak lehetősége, hogy a társadalmi és gazdasági igazságosság iránti legkonkrétabb, legmodernebb, vakmerő vagy éppen banális aggodalmak keresztülszúrjanak, mint annak a bizonyos ismerős, barátságos, fárasztó és szigorú Istennek szavai – ezek hozzák létre azt a hihetetlen kalandot, azt az egyedülálló és alig kommunikálható érzelmi tapasztalást, amelyet a nyugaton újra megtalált Talmud tanulmányozása jelenti. Ezután persze sokan érezhetik, hogy számos, a zsidósággal és az Ő Istenével foglalkozó írás igencsak nevetséges.
Egyesek nem mennek ilyen messzire, de a zsidóság 1940 és 1945 közötti passiója ismét sokakat figyelmeztetett páratlan rendeltetésükre. Harminc évvel korábban egész létüket jól be tudták illeszteni a nyugati világ kategóriáiba: nemzet, művészet, társadalmi osztály, hivatás (egyesek esetében még a vallás is). Ám ez anélkül ment végbe, hogy a gondolkodásuk alapszerkezete megváltozott volna. Nyilván ez az új tapasztalat arra lett volna hivatott, hogy gondolatokra s írásokra legyen átfordítva, ám az események egy másfajta közösségiséget toltak előtérbe.
Mint ahogyan Jankélévitch írja:
„Az egyetlen dolog, ami közös bennünk az, hogy itt vagyunk, hogy túléltük. Minden, ami közös és lényegi számunkra, összegződik abban, hogy élünk; véletlenségből itt vagyunk… nem tudjuk pontosan hogyan!… valami Gestapo által elkövetett hiba folytán, nem tudjuk, mi történt, de mi visszatértünk… Elfelejtettek minket. […] Az életünkben egy sor olyan tragédia történt, mely örökre nyomot hagy rajtunk, és megkülönböztet minket a többiektől…”
Ám a zsidóság által a keresztény Európában átélt passió kétségtelenül a keresztényekkel való megbékélést is képviseli. Ennek az Európának az összeomlásakor a zsidók kapcsolatba léptek egyes keresztényekkel illetve csoportokkal, akik testvérként szólították meg őket. A keresztény dogmák és a történelem keresztény felfogása mögött a zsidók megtapasztalták tényleges emberek bátorságát és jóindulatát. Ez, a civilizációs válság ellenére, létrehívott egyfajta engesztelődési folyamatot.
A hagyományos zsidó gondolkodás amúgy is felkínálja azt a keretet, mely által elgondolható egy olyan egyetemes emberi társadalom, amely magában foglalja az összes igaz népet és mindazon hiteket, melyek által megvalósítható az a bizonyos végső intimitás, melyről a Talmud is beszél. S ezekben a borzasztó években a maimonidészi tétel, miszerint a kereszténység missziója elterjeszteni az egy- istenhitet, új, kevésbé optimista, de annál közvetlenebb értelemet nyert. Ám még a nemzeti szocializmust megelőzően, a háborúk közti vészjós időkben, a filozófus Franz Rosenzweig – aki 1929-ben halt meg, ám a zsidó gondolkodásra gyakorolt hatása azóta is növekszik – felvázolt egy olyan víziót, melyben a zsidóság és a kereszténység a vallási igazságok egyazon keretén belül működik. Az igazság a világon belül maga is kettős megjelenéssel bír: az örök nép igazsága, illetve az örök út missziójának igazsága, így tehát az igazság megtapasztalása a zsidó és a keresztény közötti dialógusban lehetséges. E párbeszédnek nincs végső konklúziója, hiszen ez maga az igazság életútja. A párbeszédet saját nyitottsága, a beszélgetőtárs jelenléte élteti. Immáron távol vagyunk a középkori disputáktól, mely a konklúziókat keresi. A konklúzió nem lehetséges, de ez így van jól! E megalkuvás nélküli, barátságos dialógus lehetőségét képviseli a briliáns André Néher, akinek nyelvezete a drámai keresztény gondolkodás megindító visszhangja. A haszidizmusban lévő misztikus elemekből kiindulva még tovább megy ezen az úton a nagytiszteletű Martin Buber, de ezt a tendenciát képviseli Róbert Áron is. Ám ez továbbra is nem több egy tendenciánál.
III. A cionizmus és Izrael állam létrejötte a zsidó gondolkodás számára minden szempontból az önmagához való visszatérést jelenti ezer év elidegenedés után.
Az izraeli tudósok racionalizmusa és történeti módszertana, a természet és a föld kultusza, az építők tudományos szocializmusa csak néhány, az izraeli gondolkodás és irodalom új témái közül. A könyv népe arra kényszerül, hogy a föld népe legyen. Ám Izrael és a zsidó gondolkodás vallási esszenciáját nem fedheti el eme Istentagadás. Izrael állam az a hely, ahol az embert feláldozzák, ahol kitépik a közelmúltból egy olyan ősi, prófétai múlt okán, melyben autentikusságát keresi. Hogy felelevenítsék ezt a prófétai múltat, „felmennek Izraelbe”.1
Az írástudók egész nemzedékei, többek között a fent említettek közül jó néhányan, kiket gyökértelenné tett a nemzetiszocializmus, úgy tekintettek Izraelre, mint a „felmenetel” helyszínére.
Bár évszázadokon keresztül elnyomott kisebbségként felmentették a zsidóságot a történelem porondján való szereplés alól, nem minden elnyomott kisebbség kezdheti újra tiszta kézzel! – Izrael állam az első lehetőség arra, hogy egy ország azáltal jelenjen meg a történelemben, hogy létrehoz egy igazságos világot. Ez egyben az abszolútum, a tisztáság keresése is. Az áldozatok és munkálatok, amelyeket ezen igazságosság létrehozása igényel, arra készteti az embert, hogy ismét testet adjon a Prófétákat és a Talmudot megelevenítő szellemnek. Izrael építőinek szocialisztikus álmai nem bonyolódnak bele a világ aktuális kérdéseibe. Szocializmus egy országban? A kibuc kollektivista társadalma megkísérli a szocializmus megvalósítását egy faluban! S nem szabad elfejtenünk azt az univerzális jelentést, amellyel mindezen munkák bírnak az izraeliek szemében, akik úgy vélik, az emberiségért tevékenykednek.
A zsidó univerzalizmus mindig is a partikularizmusban fedte fel magát. Ám most először a történelemben az izraeli zsidóság saját tanítása alapján mérheti magát, melyet immáron így vagy úgy, megszabadítottak a nyugati keresztény világ rögeszméitől. Atyáskodóan még közelít e világ felé, ám mindennemű szégyenlősség vagy kisebbségi érzés nélkül.
Ám ez a közeledés sokkal jelentősebb lesz, mint elsőre gondolná. Az ázsiai és más fejlődő világbeli óriási tömegek előtérbe kerülése vajon nem fenyegeti-e ezt az újdonsült önmagára találást? A világ színpadára ugyanis megérkeztek azok a népek és civilizációk, amelyek számára nem referenciapont a mi „Szent Történelmünk”, akiknek Ábrahám, Izsák és Jákob nem jelent semmit. Az Exodus kezdetén egy új király tűnik fel, aki nem ismeri Józsefet.
Egyáltalán nem akarom a materializmus eme megnövekedését minősíteni, hiszen egy kétségbeesett emberiség kiáltását halljuk, s bár az egyén rendelkezik azzal a joggal, hogy saját éhségét materiálisnak minősítse, azzal azonban soha, hogy mások éhezését elutasítsa. Ám e végtelen tömegek sóvár szemei előtt, kiknek a remény tárgya a puszta életben maradás, a zsidók és a keresztények lassan a történelem margójára szorulnak, s hamarosan senki sem veszi a fáradságot, hogy megkülönböztessen egy katolikust egy protestánstól, egy zsidót egy kereszténytől: szekták pusztán, kik felfalják egymást, mert nem tudnak egyetérteni néhány homályos írás értelmezésében. Egy vallási közösség, mely immáron elvesztette a politikai kohézióját egy olyan világban, amely már nem körülöttük forog. Egy ilyen tekintet előtt a továbblépés lehetősége vajon nem azt eredményezi, hogy zsidók és keresztények újra felfedezik a már elfeledett rokonságukat? Nem olyan rokonság ez, mely valamiféle szinkretizmushoz vagy néhány közös absztrakcióhoz vezet. Hanem a testvériség új érzése, mely még emlékszik a közös gyermekkorra. Vajon a keresztény ökumenizmus tovább tud-e menni az első megtett lépést követően? A dialógus bizonyára tovább megy a hellén antikvitás ama eszméin, melyet zsidók és keresztények közösen birtokoltak azokban az országokban, ahol eddig együtt éltek.
Újjászületőben van-e a zsidó gondolkodás? Úgy vélem, abban a rövid leltárban, melyet felvázoltunk, fellelhető számos nagy hagyományos téma. Vajon az autentikus gondolkodás nem végtelen megújulás-e? A gondolkodás megújítása vajon nem puszta szószaporítás és önellentmondás? Éppenséggel állandóságának, állandó aktualitása üzenete kimeríthetetlenségének tudata jellemzi legjobban a zsidó gondolkodást 1961-ben. [Ekkor keletkezett az írás – a ford.]
Egy új világ hajnalán a zsidó öntudat felismerte, hogy állandósága által páratlan funkcióval bír a Lét általános ökonómiájában. Ebben senki sem tudja helyettesíteni. Valakinek léteznie kell a világban, aki annyira ősi, mint maga a világ. A zsidóság számára az emberiség nagy vándorlásai, a történelem nagy hullámai sohasem jelentettek halálos fenyegetést. Mindig is megtalálta azt, ami még megmaradt. Rendelkezik a továbbélés fájdalmas tapasztalatával; állandósága hozzászoktatta ahhoz, hogy megítélje a történelmet, illetve hogy visszautasítsa annak „A” történelemnek az ítéletét, amely önmagát tekinti a legfőbb bírónak. Talán általánosságban az a mai zsidó gondolkodásnak az a jellemzője, hogy még az eddigieknél is erősebben ragaszkodik ehhez az állandósághoz, ehhez az örökkévalósághoz. A zsidóság úgy vándorolt végig a történelmen, hogy annak céljait nem tette magáévá. Erre a vakmerőségre és erre a türelemre, mely oly tartós akár maga a végtelenség, holnap vagy holnapután nagyobb szüksége lesz az emberiségnek, mint volt tegnap, vagy annak előtte.
Csillag Gábor fordítása
Eredeti megjelenés: www.pilpul.net
*Levinas írása 1961-ben keletkezett.
1 Utalás az alijára, az Izraelbe való tömeges visszatérésre. Az alija szó jelentése „felmenetel’’. Akit Tóra-olvasáskor szólítanak, az „felmegy a Tórához” – alija-la-tóra. Az első tömeges ki/be vándorlás 1881-1903 között zajlott le (első alija). Ezt számos további alija követte.
Címkék:2006-12