A Tóra pszichológiai, etikai értékei a modern kultúrában
Először vegyük szemügyre, mit jelent ez a kifejezés: a mai kultúra; milyen pszichológiai, etikai, szellemi sajátosságai vannak ennek a kultúrának. Az európai kultúra, egyik sajátossága egy olyan szélsőséges individualizáció, amelyre még soha nem volt példa az emberiség történetében. Hadd mondjak erre egy példát. Ha évezredekkel ezelőtt azt mondták valakire, hogy kaldeus, babiloni, zsidó vagy egyiptomi, ezzel rengeteget elmondtak róla. Tudni lehetett, hogy milyen kultúrában él, milyen nevelést kap, milyen a hitvilága, hogyan öltözködik, milyen a hajviselete, miként avatják férfivá, férjjé, apává, hogyan hal meg, mit remél, hogy mi fog vele történni a halála után stb. Később ez a nagy kollektív meghatározottság kezdett elhalványodni, tartalma kezdett kiürülni. Ma, ha azt mondom valakiről, hogy belga, nem mondok el róla semmit, legfeljebb annyit, hogy tud franciául.
Ez a rendkívül szélsőséges individualitás, megteremtette a saját eredményeit, de a saját kínjait is. Tele a világ az önmegvalósítás kényszerével, a civilizatórikus magány, az elidegenedés átkával, meneküléssel a szuverén én, a zárt személyiség terhei elől. A pszichés zavarokban, deviációkban legtöbbször a menekülés motívuma dominál. A kábítószer, a drog, az alkohol, az öngyilkosság mind menekülési, kilépési lehetőség egy adott helyzetből, Freud ezt az „éntől való szabadulásnak” nevezi. De a kollektív fanatizmusokba való kapaszkodás is menekülés: el az „én”- től, vissza a „mi”-hez.
Ebből a nézőpontból a zsidóság egész tragikus sorsában van egy pozitívum. A jeruzsálemi templom lerombolása után, a szétszóratások során az európai kultúrát jóval megelőző kényszerű individualizációs folyamat zajlott le a zsidóságban. Nem volt templom sem, papi funkció, megszűnt a hierarchikus kontaktus az Istennel. A zsidóság nagyon korán olyan helyzetbe került, hogy személyesen kellett rendeznie viszonyát a szellemi világgal, az erkölcsi világrenddel. Számára nem voltak olyan közvetítők, amelyeket más vallások létrehoztak, papi funkciókkal, gyónással, feloldozással stb. Talán ez az egyik oka annak, hogy a zsidó populáció a galutban sokkal ellenállóbb, az individualitás terheivel, a civilizatórikus magánnyal szemben. Statisztikailag kimutatható, hogy a drog, az alkohol és egyéb deviációk a zsidók körében szignifikánsan alacsonyabbak. Azt gondolom, hogy emögött az individualitásban való évezredes „tréning” áll: a zsidóknak mindig egyénileg kell kapcsolatba kerülni a transzcendenciával, vagy tagadnia azt, és egyedül kell viselnie a pozitív és negatív következményeiket. Ennek a Tóra mai értékeinek megértése szempontjából óriási jelentősége van, mert szellemi magányában a Tóra az „útikalauza”.
Második gondolatom az, hogy az európai kultúrkör – s ez nem földrajzi fogalom – a felvilágosodás korától fogva „felesküdött” a rációra és a tudományra. Ettől fogva ez a felfogás egyre markánsabb lett, majd elérte a csúcspontját a XIX. században, amely a legracionálisabb századnak tűnik, a legtávolabb állónak minden transzcendenciától, minden misztikumtól. Ha a XIX. században már készült volna közvélemény-kutatás, valószínűleg az derült volna ki, hogy az átlagember rendíthetetlenül hisz az ész messianisztikus szerepében, abban, hogy a tudomány megváltást hoz az ember kollektív és egyéni életének kínjaira. Az a furcsa paradoxon zajlott le, hogy a túlhajtott racionális gondolkodás végül is irracionális mítoszt alkotott a tudomány megváltó szerepéről. Nem hiszem, hogy nagyot tévedek, ha azt állítom, hogy a XX. század második felének legnagyobb szellemi történése ennek a mítosznak az összeomlása. Ez beláthatatlan következményekkel jár. Az európai kultúra alapvetően ábrándult ki a racionális gondolkodásból, a tudomány mítoszából, mert a saját bőrén tapasztalta, hogy a tudomány nem hoz megváltást az emberi társadalom kollektív életébe, ehelyett az emberirtás, a tömegpusztítás modem technicizált lehetőségeit teremti meg, szolgálatába áll diktatúráknak, totális rendszereknek, tönkreteszi a bioszférát, és mindezzel kozmikus méretű szorongásokat zúdít a világra. S hiába „futott föl”, vált divattá a pszichológia, semmivel sem lett kisebb az emberek lelki nyomorúsága, sőt világszerte megnövekedett a pszichés zavarok, a deviációk, a pszichoszomatikus betegségek száma, az emberek nem tudják jobban megoldani a konfliktusaikat, nem boldogabbak, a kapcsolatok nem tartósabbak. Az emberek mindennapi élménye totális kiábrándulás a tudomány megváltó szerepéről. Ahol azelőtt ez a mítosz terjengett, ott most üresség van. A mi kultúránkban az emberi lélek pedig eliszonyodik az ürességtől. Az ürességbe jelenleg az irracionalitás tör be a legkülönbözőbb formákban. Lehet tapasztalni a hagyományos vallások enyhe reneszánszát (noha a hagyományos vallások közül egyedül az iszlám van erősen terjeszkedő fázisában), mégis a vallásos hit jelentősége növekvőben van, és egy részét kitölti az űrnek. A másik részét kitöltik az ún. egzotikus vallások: brahmanizmus, Krisna-tudat, buddhizmus, zen-buddhizmus, taoizmus és különböző válfajaik. Kialakultak a szektás visszatérési próbálkozások az ősi gyökerekhez akár a kereszténységben, akár az iszlámban. Azonban a hit mellett, sőt nagyon sokszor a hit helyett a hiszékenység tör be ebbe a vákuumba. Tele van a világ csodatevőkkel, Soha ennyi bioenergetikust, fényátadót, auralátót, agykontrollost, kézrátevőt, hason átnyúló manilai csodadoktort nem láthattunk. Mindez mutatja, mekkora igény van az emberekben valamilyen szellemi tartalom, valamilyen hit iránt, és mekkora a felelőssége azoknak, akik valamely valós tartalomnak a birtokában vannak, és valós értékeket tudnak – vagy tudnának – adni a filléres és olcsó misztika helyett.
Azok az értékek, melyeket a Tóra képvisel, ebben a helyzetben – egyrészt szélsőséges individualitás, másrészt az olcsó irracionalitásnak kultusza idején – valószínűleg egyre fontosabbá válnak.
Melyek ezek az értékek? Már a Teremtés könyvében látszik, hogy mikor az Úr a világot teremti, mindig az elválasztás módszerét alkalmazza. Elválasztja a sötétséget a világosságtól, a mennyek fölötti vizeket a mennyek alatti vizektől, a tengert a száraztól stb. Morális értelemben elválasztja a tisztát a tisztátalantól, a jót a rossztól. Az elválasztást a zsidó gondolkodás mélyen beoltja az európai kultúrába. Mit olt be? Azt, hogy tiszta kategóriákban kell gondolkodni. Ahogy nem keverjük össze a tejest a húsossal, ahogy nem szőjük össze az állati eredetű fonalat a növényi eredetűvel, ugyanígy gondolatainkat, a megismerési folyamatokat tisztán kell tartani. Ebből a zsidó bázisú, tiszta fogalmakban, kategóriákban való gondolkodásból, amely rokon vonásokat mutat a görög bölcselettel, fantasztikus kulturális eredmények születtek. Persze ugyanebből nagyon sok pszichés teher is hárul az emberre. Nem tűrjük el az emberi kapcsolatokban, világnézetünkben, tudományos elkötelezettségünkben sem a kétértelműséget. Ám kérdés az, hogy vajon valóban egyértelmű-e az ember lelke. Nagyon nagy erőfeszítés, nagyon nagy fegyelem, s főként nagyon sok elfojtás, elhárítás az ára annak, hogy ennek a követelésnek az ember eleget tegyen. Ezért lett a neurózis az európai kultúra népbetegsége. Enyhe túlzással: a neurózis és a neurózis gyógyítása (a pszichoanalízis) egyaránt zsidó „találmány”.
A mai európai kultúra erkölcsi világrendjét a Tóra alkotja meg. Ki erkölcsös? Ki él Istennek tetsző életet? Aki betartja a tízparancsolatot! Ha megkérdezzük az embereket, a legtöbben ezt fogják felelni. Három gondolat a Tóra által képviselt erkölcsi értékekről.
1. Az erkölcsi törvény nem racionális bázison keletkezik. A Tízparancsolat nincs indokolva. Ne ölj! Ne lopj! Ne paráználkodj! Miért ne! Mert én vagyok az Úr. „Ez aztán a pont a mondat végén!” – írja Füst Milán. Azt gondolom, hogy amikor racionalizálni kezdik az erkölcsöt, azaz az isteni szentséget a szociális szentséggel helyettesítik, ez már sokkal gyengébb hatóerő; ez már egy lépés József Attila zseniális mondata felé: „Mért legyek én tisztességes! Kiterítenek úgyis! / Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.” Az én értelmezésemben ez azt jelenti, hogy ha az erkölcsöt tartósan elvágják a transzcendens gyökereitől, akkor fokozatosan elsorvad.
2. A másik, a Tórában mindenütt megjelenő érték, az esendőség megengedése. Miközben nagyon szigorú az erkölcsi törvény, mégis emberre szabottak a követelések. Az a követelés, hogy „ha az ellenséged éhes, adj neki enni, ha szomjas, adj neki inni”, inkább az ember pszichés lehetőségeihez szabott, mint az a követelés, hogy „szeresd az ellenségedet”.
Ha figyelmesen olvassuk, pl. az ősatyák történetét, azt látjuk, hogy esendő emberi magatartásokkal, sok morálisan kifogásolható helyzetmegoldással és viselkedéssel találkozunk, de mégis, az általuk képviselt szellemi értékek megtartják őket istenközeiben. A Tóra érdekes kettőssége ez: egyfelől nagyon szigorú erkölcsi ideálképzés és erkölcsi törvényalkotás, másfelől nagyon nagy megértés, az emberi esendőségek elfogadása. Ezt azért tartom fontosnak, mert a zárt szigorúság mindig kegyetlenséghez vezet. Aki túlságosan szigorú önmagával szemben, túlságosan szigorú lesz másokkal szemben is. Ahogy az ókori görög építészetben az a lélegzetelállító, hogy emberi mértékű, a Tóra erkölcsi követeléseiben is emberre szabott, tehát praktikusan használható erkölcs. Nem olyan erkölcs, amitől az ember állandóan bűntudatok igáját és vezeklések súlyát kellene, hogy hordozza.
3. A zsidó istenfogalom talán minden vallás közül a legmentesebb az antropomorfizáló tendenciától. Az Istent nem lehet emberi mérték szerint megítélni. Ennek legkitűnőbb példája a Jób könyve, amelyben az örökkévaló „védelmére” kelő, igazságosságát bizonyító barátokkal is szembefordul az Úr, mondván: „nem igazat szóltatok felőlem!” Ez nagyon fontos jellemző, mert a hit a túlságos antropomorfizálástól sorvad, gyengül, vulgarizálódik.
Lépjünk eggyel tovább, oda, ahol már bizonyos pszichológiai és etikai értékek kezdenek összekapcsolódni. Van egy nagy gondolat, amelyet egyaránt elmond Thomas Mann és Freud is: bármennyire is individualitások vagyunk, az életünk nem annyira egyéni, mint gondoljuk, mert újra meg újra átéljük az emberiség ősi mítoszait. A mi életünk ősi mítoszok egyéni variációja. Káin és Ábel története újra meg újra lejátszódik, mint á testvérféltékenység alapdrámája. Ennek a történetnek a pszichológiai tanulsága, hogy nincs a világon nagyobb sérelem, mint az elutasítás. Újra és újra lejátszódik az is, ami Jákobbal történik, aki harcol valakivel, de hogy kivel, azt nem tudja: lehet, hogy valamilyen sötét erővel, lehet, hogy a saját magában lévő sötétséggel. Vagy a mai ember sorsában éppúgy elválhat egymástól a világi áldás és a szellemi áldás, mint Józsefnél, akinek nem lesz törzse Izraelben, hanem a fiainak, mert őt „elviszi” a világi fölemelkedés, a világi áldás a szellem útjától. Újra meg újra előfordul: pici kis Józsefek beszélnek hatalmas fáraók előtt – és bearanyoztatnak. Nem akarom tovább sorolni ezeket az ősmítoszokat, de meg vagyok arról győződve, hogy ha az ember – legalább néha – fölismeri saját nyomasztó élethelyzeteiben, kríziseiben, hogy miféle ősmítoszokat él át újra – többek között biblikus és a Tórában leírt ősmítoszokat -, akkor már nincs annyira egyedül. Néha már azt is tudja titokban, hogy mi lesz, vagy mi lehet a vége annak a krízisnek, amibe belekerült. Ezt nagyon fontosnak tartom még pszichoterápiás gyakorlat szempontjából is.
És ha már a psziché szó elhangzott: igencsak érdekes, hogyan nyúl a Tóra az álom kérdéséhez. A köztudatban úgy él, hogy elsőként Freud kezdett tudományosan foglalkozni Traumdeutung c. művében az álmok értelmezhetőségével, azonban ennek ősibb gyökerei vannak. Csak egy példa: amikor József azt álmodja, hogy az ő kévéje előtt a testvérek kévéi meghajolnak, a testvérek „pszichoanalitikus pontossággal” értelmezik, hogy ez egy tudattalan vágyteljesítő álom (így nevezné Freud), öccsük föléjük akar kerülni, uralkodni akar fölöttünk.
Még két dolog, ami alapvetően fontos szakrális szempontból. Rendkívül élesen fogalmazódik meg a Tórában az a különbség, ami a hitetlen és a hívő ember alapélménye a térrel és az idővel kapcsolatban. A természettudományos tér tagolatlan és a végtelenbe tágul, a vallásos ember tere viszont osztott és véges. Ég a csipkebokor, Mózes elindul felé, és ekkor azt mondja egy hang: állj meg, vedd le a sarudat, mert ahova közeledsz, az szent hely. Szent és profán helyekre tagolódik a tér, és ez örök az emberiség tudatában. Ha hívő valaki, akkor számára vannak szent helyek, szent városok, szent templomok; ha nem hívő, akkor magánszentségeket teremt: a házát, a szobáját, a szülőfaluját, az ágyát. Ugyanez a helyzet az idővel. A végtelen idő szent időkre és profán időkre tagolódik: ünnepekre és hétköznapokra, persze megint csak vallási és magánünnepekre.
Végül a Tóra által képviselt alapvető érték az ember személyes fontosságának a tudata. Azért hagytam ezt az előadás végére, mert úgy érzem, a mai modem időkben ennek van a legnagyobb jelentősége. Ugyanis e technikai civilizáció legnagyobb átka, hogy alkatrésszé teszi az embert. Elveszi tőle a személyes fontosság tudatát, behelyettesíthetővé teszi a tanárt, az orvost, a munkást a nagy társadalmi gépezetben. Egyre kevesebb embernek adatik meg az az érzés, hogy „én fontos vagyok”, „én pótolhatatlan vagyok”. Ez pedig morálisan rettenetesen zülleszt, mert ha én egy kis csavar vagyok, egyénileg jelentéktelen, akkor az sem fontos, hogy hogyan viselkedek, mit csinálok. Az az álláspont pedig, hogy minden ember olyan jelentős, hogy maga az Isten reagál rá, figyeli a cselekvéseit, bázikus megtartó erő lehet a modern kultúrában, az önmagáért való felelősségérzet örök és egyetlen táptalaja.
*Az 1995 nyarán Szarvason elhangzott előadás rövidített változata.
Címkék:1996-01