A teremtés az aggadában
Közeleg Ros hasana, a zsidó újév, a zsidó hagyomány szerint a világ teremtésének egyik lehetséges évfordulója. Nem sokkal azután, Szimhat Tora-kor, ismét elölről kezdtük olvasni a Tórát, a teremtés történetével kezdve. A zsidó hagyomány igen jelentős terjedelemben foglalkozik a teremtés történetével és körülményeivel. Már magában a Bibliában is két, egymástól csaknem független teremtéstörténet szerepel (Gen. 1:1-2:4a illetve 2:4b-24), és ezt a rabbinikus hagyomány még számtalan történettel, magyarázattal egészíti ki.
A rabbinikus gyakorlat szerint a Tóra igazi értelmének és rejtett tanításainak megértése többek között példázatok, hasonlatok (masai) segítségével lehetséges. Ennek megfelelően a rabbik a teremtés történetével foglalkozó aggadák jelentős részében is példázatokat használtak mondanivalójuk szemléltetéséhez. A példázatok közül az egyik leggyakoribb az úgynevezett királyhasonlat (masai la-melekh), amelynek sajátossága, hogy Istent – a könnyebb elképzelhetőség és érthetőség kedvéért – egy evilági királyhoz hasonlítja, cselekedeteit, érzelmeit és indítékait pedig természetes, halandó, emberi értékként jeleníti meg.
Az alábbi válogatásban a teremtéstörténet különböző fázisait értelmező rabbinikus aggadák olvashatók.
A föld pedig puszta és üres volt, és sötétség uralkodott a mélység színe fölött. (Gen. 1:3) – Olyan ez, mint amikor egy király a palotáját szennyvíz- csatorna partján, vagy egy büdös szemétdomb lábánál építi fel. Ha azt mondja az ember, hogy ez a palota egy szennyvízcsatorna partján, vagy egy büdös szemétdomb lábánál épült, hát nem lekicsinylés-e az? Hasonlóképp, ha az ember azt mondja, hogy ez a világ káoszból lett teremtve, nem lekicsinylés-e az? Rav Huna azt tanította Bar Kapara nevében, hogy ha lekicsinylés lenne, nem mondhatnánk azt sem, hogy kezdetben teremtette az Örökkévaló a Földet. Mert mi volt azelőtt? – A föld pedig puszta és üres volt, és sötétség uralkodott a mélység színe fölött. (Gen 1:3)
(Beresit raba 1)
Egy filozófus felkereste Rábán Garnlielt, és azt mondta neki: „Nagy művész a ti Istenetek, de jó alapanyagokat talált, és így könnyű dolga volt. Melyek voltak azok az alapanyagok? A káosz, a sötétség, a víz, a szél és a mélység.” Azt felelte erre Rábán Gamliel: „Légy átkozott! Mindegyikről tudjuk, hogy azokat is a Jóteremtő alkotta! A káosz, amint az írva van: aki szerez békét és teremt rosszat (Jes. 45:7). A sötétség: aki alkot világosságot és teremt sötétséget (Jes. 45:7). A víz: dicsérjétek, egek egei s a vizek, dicsérjék az Örökkévaló nevét (Ps. 148:4), és miért dicsérjék? Mert Ő parancsolta, s megteremtődtek (Ps. 148:5). A szél: mert íme, aki a hegyek alkotója, a szél teremtője (Amos 4:13), a mélység: midőn megerősítette a mélység forrásait (Prov. 8:24).”
(Beresit raba 1)
Három dolog előzte meg a világ teremtését: a víz, a szél és a tűz. A víz felemelkedett, és sötétség lett, a tűz megszülte a fényt, a szél pedig a szellemet. Mind a mai napig ez a hat dolog vezérli a világ működését: a szél és a bölcsesség, a tűz és a fény, a sötétség és a víz.
(Tanhuma, Hajé Szara)
Hat dolog előzte meg a világ teremtését. Ezeknek egy része valójában is megszületett, a többi csak gondolatban született meg. A Tóra és a Jóteremtő trónja valójában megszülettek, az Atyák, Izrael, a Szentély és a Messiás neve viszont csak gondolatban születtek meg. Rabbi Ahava, Rabbi Zeira fia szerint a megtérés is. Mások szerint még az Édenkert és a Gyehenna is. Rabbi Sámuel, rabbi Jichak fia nevében azt tanuljuk, hogy Izrael fogalma mindenképpen megelőzte az összes többit, hiszen ha nem tudta volna a Jóteremtő, hogy 26 generációval később megteremti Izraelt, nem állna a Tórában, hogy parancsold meg Izrael fiainak, vagy hogy mondd meg Izrael fiainak.
Rabbi Banai szerint viszont az egész világ kizárólag a Tóra kedvéért lett megteremtve.
(Beresit raba 1)
Teremtette Isten. (Gen. 1:1) Történt egyszer, hogy egy eretnek felkereste Rabbi Akivát, és megkérdezte tőle: „Ki teremtette ezt a világot?” Rabbi Akiva azt felelte: „A Jóteremtő.” Erre az eretnek azt mondta: „Mutass nekem valami bizonyítékot!” Rabbi Akiva arra kérte: „Holnap gyere el hozzám újra.” Másnap, amikor az eretnek újra elment hozzá, Rabbi Akiva azzal a kérdéssel fogadta: „Mi van rajtad?” Az eretnek azt felelte: „Ruha.” „És ki csinálta?” Azt felelte: „Szabó.” Erre Rabbi Akiva azt mondta: „Nem hiszem. Mutass nekem valami bizonyítékot!” Az eretnek így válaszolt: „Mit mutathatnék neked, hát nem tudod, hogy a ruhát a szabó csinálta?” Rabbi Akiva így vágott vissza: „Hát nem tudod, hogy a világot a Jóteremtő teremtette?”
Egyszer csak meghalt az eretnek. Megkérdezték Rabbi Akivát a tanítványai: „Mit tanulhatunk mi ebből?” Rabbi Akiva azt felelte: „Ahogy az épület léte maga bizonyítja az építész munkáját, a ruha a szabóét, az ajtó az asztalosét, úgy a világ léte bizonyítja, hogy a Jóteremtő teremtette azt.”
(Midras temura)
Ebben a világban is, ha egy hús-vér király palotát épít, nem ő maga építi azt fel, hanem mesterember. De a mesterember sem magától építi, hanem számítások és tervek alapján, amelyek pontosan jelzik, hol legyenek a szobák és az ajtók. Ugyanígy a Jóteremtő is belenézett a Tórába, és úgy teremtette meg a világot.
(Beresit raba 1)
Midőn megteremtette az Örökkévaló. (Gen. 2:4) – A hús-vér király esetére hasonlít ez, akinek van egy vékony falú pohara, és azt mondja: „Ha meleg vizet öntök bele, akkor elreped. Ha pedig hideget, akkor elpattan.” Mit csinál végül? Összekeveri a meleg vizet a hideggel, és azt önti bele a pohárba, hogy el ne repedjen. A Jóteremtő is azt mondta: „Ha jószívűséggel teremtem meg a világot, tele lesz bűnökkel. Ha pedig a törvény szigorával, akkor miként maradhatna fenn? Ezért jószívűséggel és a törvény szigorával teremtem, remélve, hogy így megmarad.”
(Beresit raba 12)
Sammaj iskolája szerint a Jóteremtő először az Eget teremtette meg, és csak azután a Földet, ahogy az írva van: kezdetben teremtette az Isten az eget és a földet (Gen. 1:1). Hillel iskolája szerint viszont a Földet alkotta meg először, és utána az Eget, ahogy az írva van: amikor alkotta az Örökkévaló Isten a földet és az eget (Gen. 2:4). Azt kérdezték Hillel tanítványai Sammaj tanítványaitól: „Szerintetek talán az ember először építi meg a ház tetejét és csak utána magát a házat? Hiszen azt tanuljuk, hogy aki megépítette az égben emeleteit és boltozatát a földre alapította (Amos 9:6).” Így feleltek Sammaj tanítványai Hillel tanítványainak: „Szerintetek talán az ember először készíti el a lábtartót és csak utána a trónt? Hiszen azt tanuljuk, hogy az ég az én trónom és a föld lábaim zsámolya (Jes 66:1).” A bölcsek szerint viszont a Jóteremtő egy időben teremtette mind a kettőt, hiszen ugyancsak kezem alapította a földet és jobbom mérte ki az eget (Jes. 48:13).
(Beresit raba 1)
A Földön minden össze volt zavarodva. (Gen. 1:2) – Rabbi Abahu szerint olyan lehetett ez, mint amikor egy király két szolgát vesz magának, mindkettőt egyforma szerződéssel, ugyanannyi pénzért. Parancsa alapján azonban az egyik szabadon táplálkozhat a kincstárból, a másik pedig csak akkor kaphat enni, ha keményen megdolgozott érte. Az utóbbi ül összezavarodva, és így panaszkodik: „Egyforma szerződéssel, ugyanannyi pénzért lettünk mindketten megvéve. Amíg azonban ő háborítatlanul táplálkozik a kincstárban, addig nekem keményen meg kell dolgoznom minden falatért. Nem értem!” Hasonlóképp, a Föld is ült összezavarodva, és panaszkodott: „Egyszerre lettünk mindketten megteremtve, az Ég és a Föld. Amíg azonban az Ég a Jóteremtő fényével táplálkozik, addig a Földnek keményen meg kell dolgoznia minden falatért. Nem értem!”
(Beresit raba 2)
És mondta Isten, legyen világosság! (Gen. 1:3) – Rabbi Jehuda szerint először a világosság lett megteremtve, és csak azután a világ. Olyan ez, mint amikor egy király hirtelen palotát akar építeni, de éppen sötét van. Mit tesz? Lámpákat és fáklyákat gyújt, hogy lássa, hova kell elhelyeznie az alapkövet. A világosság is ezért lett előbb megteremtve. Rabbi Nehamia szerint viszont előbb lett a világ megteremtve, ahogy egy király is először felépíti a palotáját, és csak azután díszíti fel fényekkel.
(Beresit raba 3)
Rabbi Simon ben Jehocadak így szólt egy nap rabbi Samuel bar Nahmanhoz: „Azt hallottam rólad, hogy az ag- gadák mestere vagy. Mondd meg nekem akkor, hogyan lett megteremtve a fény!” Rabbi Sámuel bar Nahman így felelt: „A Jóteremtő beburkolózott fehér taleszába, és dicsőségének fénye bevilágította a Földet egyik végétől a másikig.”
(Beresit raba 3)
Elválasztotta Isten a világosságot a sötétségtől. (Gen. 1:4) – Rabbi Berakhja azt mondta, hogy a világ két nagy bölcsének. Rabbi Johanannak és rabbi Simon ben Lakisnak a tanítása szerint itt az elválasztotta valódi elválasztást jelent. Olyan ez, mint amikor egy királynak két tanácsadója van, és azok összevesznek egymással. Azt mondja az egyik: „Nappal én uralkodom!” És azt mondja a másik is: „Nappal én uralkodom!” Ezért magához hívatja a király az egyiket, és azt mondja neki: „A nappal legyen a te uralmad!” Majd magához hívatja a másikat is, annak pedig azt mondja: „Az éjjel legyen a te uralmad!” Ehhez hasonlóan nevezte Isten a világosságot nappalnak (Gen. 1:5), azt mondta neki: „A nappal legyen a te uralmad!” A sötétséget pedig nevezte éjjelnek (Gen. 1:5), azt mondta neki: „Az éjszaka legyen a te uralmad!”
(Beresit raba 3)
Miért nem szerepel a teremtés második napjánál az, hogy jól Rabbi Sámuel bar Nahman szerint azért, mert azon a napon még nem fejeződött be a vizek teremtése. Ezért szerepel viszont a harmadik napnál kétszer az, hogy jó: egyszer a vizek, egyszer pedig a nappal teremtésével kapcsolatban.
Rabbi Szimon azt tanította rabbi Josua ben Levi nevében, hogy olyan ez, mint amikor egy király keserves hadjárata után azt mondja, hogy mivel az keserves volt, ne jegyezzék fel nevét a hadjárat mellé. Hasonlóképp, a Jóteremtő is azt mondta, hogy mivel ugyanebben a vízben vész majd oda a vízözön teljes generációja, Enos és a kivonulás nemzedéke, ne jegyezzék fel a víz mellé azt, hogy jó.
(Beresit raba 4)
A harmadik napon olyan volt a Föld, mint valami hatalmas, víz borította síkság. Amikor elhangzott az égi parancs, hogy gyűljenek egybe a vizek (Gen. 1:9), a Föld minden pontján hegyek és dombok emelkedtek a magasba, hogy aztán egymástól elszakadva völgyeket alkossanak. Ekkor felemelkedett a Föld közepe, és addig hömpölyögtek a vizek, míg végül összegyűltek ezekben a völgyekben, és tengerekké váltak. Ettől aztán a vizek annyira büszkék és önteltek lettek, hogy ismét összefogtak, hogy elárasszák az egész Földet, csakúgy, mint annak előtte. De rájuk szólt a Jóteremtő, megfékezte és visszaterelte őket, és megparancsolta nekik, hogy többet ne lázadjanak ellene. Ezek után homokot teremtett a tengerek határára, ahogy az ember kerítést épít gyümölcsöskertje köré. Azóta is, ahányszor csak megemelkednek a vizek, meglátják a homokot, és visszatérnek helyükre.
(Pirké de-Rabi Eliezer, 5)
Rav Aszi felhívta a figyelmet az ellentmondásra aközött, hogy a teremtés harmadik napján előhozott a föld sarjai, maghozó füvet (Gen. 1:12), viszont a teremtés hatodik napján a mezőnek semmi bokra nem volt még a földön, sem a mezőnek semmi füve nem nőtt még (Gen. 2:5). Szerinte azt tanuljuk ki ebből, hogy kinőtt ugyan a fű, de a föld színe alatt várakozott egészen addig, amíg az ember nem könyörgött érte, és le nem esett az első eső. Akkor virágzott csak ki igazán minden fű és bokor.
(bT Hulin, 60)
Rabbi Simon ben Pazi tanítása. Miután megteremtette Isten a két nagy világító testet: a nagyobbik világító testet (…) és a kisebbik világító testet (Gen. 1:16), azt mondta a Hold a Jóteremtőnek: „Világ ura, lehetséges-e az, hogy két király uralkodjon egy birodalom felett?” Azt felelte erre a Jóteremtő: „Akkor menj, és húzd össze magad!” Erre a Hold azt mondta: „Világ ura, hát igazságos az, hogy igazat mondok, és erre össze kell húznom magam?” Ezért végül úgy ítélkezett a Jóteremtő, hogy a Hold uralkodjon nappal is és éjszaka is.
(bT Hulin 60a)
Amikor a Jóteremtő rászólt a Holdra, a Hold annyira megrémült, hogy apró szikrák pattantak le róla. Ezekből lettek a csillagok.
(Bet ha-midras 5)
És a csillagokat. (Gen. 1:16) – Rav Aha tanítása szerint olyan ez, mint amikor egy királynak két minisztere van: az egyik a város felett uralkodik, a másik pedig az állam felett. A király látja, hogy az egyik olyan szerény, hogy megelégszik csak a várossal is. Ezért úgy intézkedik, hogy ahányszor az a miniszter elindul valahova, a város apraja-nagyja kísérje ki őt, és ahányszor megérkezik valahova, a város apraja-nagyja fogadja őt. Hasonlóképp, a Jóteremtő látta, hogy a Hold olyan szerény, hogy megelégszik csak az éjszakával is. Ezért úgy intézkedett, hogy ahányszor a Hold felkel, csillagok fogadják, és ahányszor lenyugszik, csillagok kísérjék.
(Beresit raba 6)
És mondta az Isten, csináljunk embert! (Gen. 1:26) – Rabbi Berekhja tanítása szerint amikor a Jóteremtő megteremtette az első embert, látta, hogy az igazak (cadikok) és a gonoszok egyaránt tőle származnak majd. Azt gondolta magában: „Ha megteremtem az embert, gonoszok származnak majd tőle. De ha nem teremtem meg, hogyan lesznek akkor igazak?” Mit tett hát a Jóteremtő? Elkergette szeme elől a gonoszok képét, megtöltötte szívét bűnbocsánattal, és megteremtette az első embert.
(Beresit raba 8)
Rav Aha tanítása szerint amikor a Jóteremtő meg akarta teremteni az első embert, összehívta az angyalokat, és azt mondta nekik: „Teremtsük meg az embert.” Az angyalok megkérdezték: „Minek kell az ember?” Erre Ő azt felelte: „Bölcsebb lesz, mint ti.” Mit tett a Jóteremtő? Egybegyűjtötte az összes állatot, madarat és emlőst, összekeverte őket, és megkérdezte az angyalokat: „Melyiknek mi a neve?” Az angyalok nem tudtak válaszolni. Amikor megteremtette a Jóteremtő az első embert, ismét egybegyűjtötte az összes állatot, madarat és emlőst, összekeverte őket, és megkérdezte az embert: „Melyiknek mi a neve?” Az ember pedig így felelt: „Ennek ökör a neve, ezé szamár, ezt lónak hívják, ezt tevének, ez pedig oroszlán, és ez a sas.” És így tovább, megnevezte az összes állatot. Ekkor megkérdezte a Jóteremtő: „És neked mi a neved?” Az ember azt felelte: „Én Adám vagyok, mert a földből (adama) lettem teremtve.” „És engem hogy hívnak?” „Te az Úr (Adonaj) vagy, mert te vagy az összes élőlény ura (adon).”
(Beresit raba 17)
Hegyek emelkedtek fel és völgyek szálltak alá arra a helyre, amelyet teremtettél nekik. (Ps. 104:8) – Olyan ez, mint amikor hús-vér szolgájának azt parancsolja az ura: „Várj rám a piactéren”, de azt nem mondja meg, hogy pontosan hol. A szolga tehát nem tudja, mire gondolt az ura, és hol is kellene valójában lennie: a városháza előtt, a fürdő előtt, vagy talán a színház bejáratánál. Ezért aztán fel s alá szaladgál. Amikor az ura megtalálja, felpofozza, és azt mondja: „Hát a kormányzó háza elé küldtelek!” A vizek is, amikor azt hallották, hogy gyűljenek egybe az ég alatt való vizek egy helyre (Gen. 1:9), nem tudták, északra kell-e menniük, vagy délre. Ezért aztán fel s alá hömpölyögtek: hegyek emelkedtek fel és völgyek szálltak alá. Végül felpofozta őket a Jóteremtő, és azt mondta: „Hát oda küldtelek, ahol a Leviatán van”, arra a helyre, amelyet teremtettél nekik.
(Semot raba, 15)
És látta Isten, hogy minden, amit teremtett, igen jó. És lett este és lett reggel, hatodik nap. (Gen. 1:31) – Rabbi Tanhuma tanítása szerint ez azt jelenti, hogy mindent szépen csinált, az ő idejében (Eccl. 3:11). A Jóteremtő tehát a legmegfelelőbb időpontban teremtette meg a világot, előbb nem is teremthette volna. Rabbi Abahu szerint viszont a Jóteremtő több világot is teremtett, de nem volt velük elégedett, ezért mindig lerombolta azokat, míg végül megteremtette ezt a világot, és azt mondta: „Azokhoz nem volt közöm, ez viszont már az én világom.”
(Beresit raba 9)
És elvégezte Isten a hetedik napon a munkáját. (Gen. 2:1) – Hogy-hogy a hetediken?! Olyan ez, mint amikor egy király esküvőre készül. Előkészíti a baldachint, feldíszíti és ékesíti azt, de egyvalami hiányzik: a menyasszony. A Jóteremtő is megteremtette a világot, de egyvalami hiányzott: a szombat.
(Beresit raba 10)
H. N. Bialik és J. H. Ravnitzky: Szefer ha-agada (Devir, Tel Aviv, 1962) alapján héberből fordította
Komoróczy Szonja Ráhel
Címkék:2005-09