A tékozlásról
(A tékozló apa. Amerikai-izraeli-magyar film. Rendező: Zsigmond Vilmos.)
Zavarba- és kétségbeejtő film. Imponál a stáblista, s bennem, a nézőben ártatlan és mámoros várakozás, hogy végre megszületett, hogy amerikai, izraeli és magyar.
A sztori látszatra a mienk (izraeli-magyar), a valóságban amerikai.
Sekélyes történet, ahogyan az amerikai magazinokból megszoktuk, de kétségkívül ugyanúgy színes és szélesvásznú, s a Núbiai-sivatag valóban, még így filmen is varázslatos. Nos, hősünk, a nagyhírű magyar színész, félbeszakítja a Hamlet próbáit (természetesen ő a vívódó címszereplő), hogy találkozhasson apja kísértetével, vagyis meglátogassa apja sírját Jeruzsálemben. És ott, a sírnál találkozik özvegyével, némi taszítás, némi vonzás; a következmény – happy end. A fiú azonosul tékozló apjával, eljátssza – dokumentumfilm a filmben – az apja, a holt-tengeri tekercseket megtaláló professzor szerepét, s szerelembe esik a hátrahagyott özveggyel.
A szereplők látszatra megfelelőek, sőt világhírűek. Ki merne kételkedni abban, hogy Michael York egyszerre a legtökéletesebben tékozló apa és ifjú Hamlet, s hogy Liv Ulmann a legbűbájosabb özvegy? És hogy az amerikai-izraeli-magyar üzleti vállalkozáshoz ez nem rossz indulás?
Hogy mindez mennyire hihető? A nézők majd eldöntik. Hogy mikor?
A film a Prolitera International produkciójában, a Magyar Televízió és az Izraeli Filmalap közreműködésével készült, s nyárelőig még egyetlen magyar filmforgalmazó sem vásárolta meg.
Én csak a tékozlást sajnálom. A pénzt, a tehetséget (a másét), s az időt (az enyémet), amit e filmre fordítottam.
Címkék:1992-10