“A sajtó a modern kor agórája, a szabad diszkusszió színtere” (N.A.)
A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület és a Szombat 2000. május 14-én, a kelet-közép-európai Környezetfejlesztési Intézetben rendezte meg a magyar-zsidó sajtótörténetről szóló konferenciát. Az összejövetelen a konkrét területtel kapcsolatos rész- problémák megvitatásán túl általánosabb. a magyarországi zsidóság és a XIX-XX. századi politikai rendszerek kapcsolatáról is esett szó.
A címadó idézet szerzője, Komoróczy Géza professzor bevezetőjében elmondta, hogy – ellentétben a jobboldalon vádként használt zsidó sajtó kifejezéssel – e megfogalmazásnak van legitim jelentése, és elsősorban a zsidó közösség sajtóját lehet zsidó sajtó néven illetni. Természetesen az is jogosult kutatási témának számít, ha zsidó újságírók nem zsidó újságokban való szerepléséről, vagy ha a zsidó vállalkozásoknak a sajtóiparban betöltött szerepéről beszélünk.
A definíciót tekintve zsidónak itt az önmeghatározás és a nemzeti meghatározás számít, és nem pusztán a vallásjogi értelmezés. Magyarországon is kialakult olyan zsidó sajtó, amelynek szükségképp van nemzetközi kitekintése, mivel Izrael és a világ más pontján elhelyezkedő zsidó közösségek problémáiról is szólnia kell.
A zsidó sajtónak természetesen a zsidó közösség életéről kell szólnia, de nem pusztán erről. A sajtó a hatalom kritikájának alkotmányosan védett terepét jelenti, ezért kritikusnak és a bírálatokat természetesnek veendőnek kell lennie. A professzor szerint – Magyarországon – a zsidó orgánumok közül leginkább lapunk, a Szombat testesíti meg a sajtótermék fogalmát.
A jövő tennivalóit leírva Komoróczy Géza azt emelte ki, hogy a magyarországi zsidó sajtónak nem szabad belevesznie a belső ügyekbe, hanem nemzetközi kitekintéssel kell rendelkeznie. A világ eseményeit zsidó szempontból kellene értékelni, és el kell érnie a szélesebb közönséget, akik – jelen pillanatban – pusztán csak zsidó „származásúak”, és rokonszenvet kelteni a szélesebb nem zsidó közönségben is. A magyarországi zsidó sajtónak – magyar vagy össz-zsidó vonatkozásban is – integráltnak kell lennie.
Rónai Ádám István végzős rabbinövendék azt taglalta, hogyan működhet a sajtó a Tóra szellemében. Mint tudjuk, a zsidó hagyományban erős tiltás van a rossz, helytelen beszédre, azaz a lason-ha-ra-ra. Már a Tóra is azt úja, hogy: „Ne járj rágalmazóképpen népedben”, azaz a zsidónak nem szabad rágalmat terjesztenie egy másik zsidóról. A Talmud tovább szigorit, a rachil (rágalom) szót az igaz állításokra is kiterjeszti, eszerint még igaz dolgokat sem szabad zsidónak egy másik zsidóról állítani, amennyiben az dehonesztáló. Ugyanakkor az embereknek nagy igényük van az információra, ráadásul sokszor – közvetve vagy közvetlenül – fel kell világosítani őket. Ezért a tradíció (bizonyos esetekben) megengedi a „rossz nyelv” használatát, de csak abban az esetben, ha ennek pozitív hozadéka van. A rabbinikus irodalom lason-ha-ra-le-toelet-nek nevezik ezt. Az előadó felhívta a figyelmet arra, hogy – közszereplők esetében – az ilyesfajta közlés általában jóra vezet, hiszen például az Egyesült Államokban a média szerepének köszönhetően csökkent a korrupció.
Bányai Viktória hebraista a magyarországi zsidó sajtó kezdeteiről beszélt. Ebben a keretben a nem magyar nyelvű zsidó sajtóról és a zsidó újságíróknak a magyar sajtóban való részvételéről is szót ejtett. Magyarországon az 1860-as évekig a helyi zsidóság kulturális igényét a más országokban vagy a Monarchia más területein nyomtatott sajtó elégítette ki. A felvilágosodás, a különféle német területekről begyűrűző reformmozgalmak és az asszimiláció meggyorsította a helyi sajtó kialakulásának folyamatát. A magyarországi ortodoxia felismerte a német nyelvű lapok behozatalának „veszélyeit”, ezért az 1850-es években Meir Eisenstadt beadványban fordult e lapok behozatala ellen.
Több zsidó újságíró (például Saphir Moritz Gottlieb vagy Rosenthal Sámuel) publikált rendszeresen a hazai német nyelvű sajtóban. Az 1840-es években már helyi magyar és német nyelvű sajtó is szolgálta a magyarországi zsidóságot. A forradalom előtt jelent meg az első magyar nyelvű zsidó naptár és évkönyv, majd tizenhárom éves szünet következett. 1861-ben jött ki először a nyomdából a Magyar Izraelita (1868 után Izraelita Közlöny címmel – magyarul és németül – jelent meg). Az ortodox Hitőr Egylet – Farkas Albert főszerkesztésében – Magyar zsidó címmel jelentetett meg lapot.
Róbert Péter újságíró-tanár az Egyenlőség című zsidó lap kezdeteiről tartott előadást. Az orgánum fokozatosan vette át a kérészéletű zsidó kiadványok szerepét, és vált a legbefolyásosabb zsidó lappá. A lap az 1880-as években indult, majd egy időre megszakadt a tevékenysége. 1882. november 5-én – Bogdányi Mór szerkesztésében – ismét megjelent, ekkor a legnagyobb magyar nyelvű lapok közé tartozott: hatezer példányban nyomtatták ki. A tiszaeszlári vérvád tárgyalásának idején vált híressé. Bogdányi távoztával Szabolcsi Miksa vette át a főszerkesztői feladatkört.
A lap sajátosan viszonyult az ortodox-neológ viszályhoz. Kezdetben mindkét irodát támadta, és Szabolcsi egyfajta elmagyarosodott ortodoxia mellett tette le a voksát. Az orgánum politikailag Tisza Kálmánt követte, és a patriotizmus jegyében olyan pályákat (így a katonait) javasolta a zsidóknak, melyek korábban a közösség körében szokatlanok voltak. Az 1880-as évek végén, a 90-es évek elején már önálló hangja is kialakult: egyre jobban támadta az ortodox vezetést, majd kemény támadásokat intézett a még csak csírájában létező cionista mozgalom ellen. A hitközséggel ellentétben támogatta a recepciót, és névmagyarosítási kampányt indított útjára.
Welker Árpád doktorandusz (Közép-európai Egyetem) az 1880-as évek antiszemita hulláma és a magyarországi zsidó sajtó viszonyáról tartott előadást. Hároméves periódust tárgyalt, így az antiszemitizmus e rövid ideig tartó magyarországi felfutását ölelte fel. Az antiszemitizmus hullámszerűen növekedett, és „felrúgta” az addig meghonosodott politikai-közéleti normákat, s a zsidóság későbbi önmeghatározására is nagy hatást gyakorolt.
Istóczy Győző 1875-ben lépett fel, és nem sokkal később megalapította az Antiszemita Pártot. Tizenkét röpirat címmel lapot is indított, melyre – főleg vidéken – válaszul zsidó ellenújságok is születtek. Mindez azonban nem akadályozta meg az antiszemita cselekmények terjedését: antiszemita irányultságú védegyleteket alapítottak és zsidóellenes gyűléseket tartottak. Így például a vasvári kerület katolikus lelkészei az emancipáció visszavonását indítványozták. 1883-ban antiszemita zavargások törtek ki, és az ország több megyéjében statáriális állapotot hirdettek ki. Megalakult a Szombati Újság, az egyetlen magyar nyelvű zsidó lap, mely az antiszemitizmus apropójául keletkezett. Majd 1882-ben elindult az Egyenlőség, a liberálisnacionalista zsidóság lapja. Szerkesztői, újságírói (Vészi József, Mezei Ernő, Halász Sándor stb.) kiválóan felkészült és jó kormánykapcsolatokkal rendelkező újságírók voltak. A lap nem volt tekintélytisztelő, a katolikus klérust is élesen támadta. Felfogása nem lépett túl a hagyományos asszimilációs modellen, a zsidó érdekek képviseletét a magyar társadalmon belül, és nem annak ellenére valósította meg.
Hajdú Tibor történész a XX. század első két-három évtizedéről beszélt. A professzor tagadta azt a közvélekedést, hogy Tiszaeszlár és az első világháború között nem volt komolyabb antiszemitizmus az országban. Történetileg nézve a kiegyezés liberális kormányai elvi és gyakorlati okokból is elutasították az antiszemitizmust. A nyugati rendszer alapjait akarták lerakni, ugyanakkor az erősödő nemzetiségi mozgalmakkal szemben szükségük volt a hazai zsidóság és németség támogatására, akiket nem lehetett az ország feldarabolásával vádolni. Még a magyar sovinizmust kebelükben inkább eltűrő ellenzéki pártok (részben Kossuth fellépésének köszönhetően) sem tűrték meg az antiszemitizmust.
A századforduló idején két csoport képviselt antiszemitizmust. A konzervatív-agrárius nagybirtokos arisztokrácia a galíciai bevándorlás, illetve a birtokok „zsidó kézre adása” ellen lépett fel. A másik irányzat a katolikus egyház szélsőséges köreiben keletkezett: a Katolikus néppárt nyíltan antiszemita volt. Őket a zsidóságnak az értelmiségi pályákon való előretörése aggasztotta, és a fajelmélet felé nyitottak.
A jezsuita Bangha Béla – a „zsidó sajtóval” szemben – meghirdette az öntudatos, magyar-keresztény sajtó ideálját.
Az 1913-ban kiadott Mi, katolikusok és a sajtó című brosúrájában több újság „feketelistáját” is felállította, ezek közül 1926-ban már csak egy működött. Az első világháború végéig Bangha elképzelése nem volt aktuális, mivel a magyar kormánykörök erőteljesen támaszkodtak a zsidó gazdasági elitre. A háború elvesztése, a forradalmakban való zsidó részvétel azonban megerősítette az antiszemitizmust, és egy új – főleg katonatisztekből és hivatalnokokból álló – antiszemita generáció jelentkezett a politikában. A 20-as években elhalkult a hangjuk, de 1938-tól kezdve már nyíltan követték Bangha Béla több évtizeddel korábbi programját.
Ezután Radnóti Zoltán rabbi előadása következett a magyarországi neológ rabbik képéről és önképéről a XX. század harmincas-negyvenes éveiben. A rabbik a korban támadhatatlanok voltak, még az Ojság című lap sem merte kifigurázni őket. Arra sem volt példa, hogy zsidó lapokban bíráljanak rabbikat. Ugyanakkor előfordult az, hogy rabbi bírált. A Kecskeméti Lipót által szerkesztett Zsidó Évkönyvben dr. Neumann József óbudai rabbi A modern rabbi válsága című cikkében nyíltságra szólított fel, és utalt a rabbik és a hitközség vitájára. Grósz Dávid a rabbi tekintélyvesztéséről írt. Wallenstein Zoltán szerint nagymértékű az izoláció, és a széthúzás, s nincs elkötelezettség a zsidó ügyek iránt. 1940-ben a Múlt és Jövő-ben Benoschofsky Imre bírálta a rabbiképzőt, mondván, hogy nem volt eléggé vallásos. A rabbik egyébként továbbra is magukat tartották a közösség élő lelkiismeretének, ugyanakkor – egészen a végsőkig – nagy lojalitást tanúsítottak a fennálló rezsim és a magyar állameszme iránt.
Schweitzer Gábor jogász-történész a magyarországi cionista sajtó kezdeteiről tartott előadást. A magyarországi cionizmus többek – így Rónai János és Bettelheim Sámuel – tevékenysége nyomán indult meg. A hitközséggel szembeni ellenzékiség is sokszor a cionizmus nevet kapta. 1897-ben rövid életű cionista lapok indultak. Máramarosszigeten Cion néven jelent meg lap, Eszéken Kaminka főrabbi Ha-Afíkim Ba-Negev címmel héber nyelvű kiadványt jelentetett meg. Ameddig nem volt országos szövetség és sajtó, több folyóirat is befogadta a cionistákat. A Gábel Gyula szerkesztésében megjelent Ungarische Wochenschrift nem sokáig bírta a cionisták támogatását, mivel ugandista lett. Pozsonyban és más helyen is procionista lapokat adtak ki.
A cionisták a II. cionista kongresszuson elhatározták, hogy saját lapot indítanak. 1904-ben megjelent a Zsidó néplap, de nem sokáig működött. Később Singer Bernát szerkesztésében megjelenik a Zsidó Élet, majd 1907-ben a Zsidó Szemle jogelődje. 1911-től a Zsidó Szemle is megjelent.
A cionisták más módokon is jelen voltak: 1909-ben, egy cionistaellenes interpretációra válaszolva, több ezer példányban Emlékiratot készítettek, amelyben cáfolták az ellenük felhozott vádakat. A cionista sajtóban hangsúlyosan jelent meg a hitközség demokratizálásának igénye.
Barabás Györgyi bibliográfus a zsidó iskolai értesítőkről szóló előadásában először az iskolai értesítők történeti geneziséről beszélt. A XVIII. századtól 1750-ig, majd ettől 1949-ig terjedő időszakot határolt be az előadó. Már a Ratio Educationis (1777) is előírta a tanulók tanulmányi eredményeik szerinti csoportosítását. Ezt klasszifikációnak, majd érdemsorozatnak nevezték. 1849-ben közoktatási rendeletet (Entwurf) adtak ki Bécsben, amelynek 116. paragrafusa ismét előírta, hogy a gimnáziumok nyilvános vizsgáinak meghívójaként iskolai értesítőket adjanak ki. Megszabták a benne szereplő fejezeteket, amiket később többször is módosítottak. Az 1856. évi iskolai rendtartás már fejezetekre bontotta az iskolai értesítők témaköreinek tartalmát. Ezt vette át a többi iskolatípus is.
Lényegében a zsidó iskolai értesítők nem különböztek ettől, és csak némely vonatkozásban bővültek: hitoktatás, héber nyelvi oktatás és zsidó történelmi stúdiumok jelentek meg lapjain. Az 1930-as évektől kezdve az iskolai értesítő helyett az Évkönyv kifejezés terjedt el. A legtöbb zsidó iskolai értesítőt 1870 és 1918 között adták ki. Az első világháború után az elcsatolt területeken megszűntek, csak néhány „ómagyar” városban adtak ki zsidó iskolai értesítőket. 1945 után már csak nyolc zsidó iskolai értesítőt adtak ki, hetet Budapesten, egyet pedig Debrecenben.
Szalai Pál közíró Zsolt Béláról és Haladás című lapjáról beszélt. Zsolt Béla a magyar néphez akart asszimilálódni. Fiatalabb korában Nagyváradon élt és szocialista volt. A népi mozgalmat mindvégig gyanúperrel fogadta, hiszen szerinte nem idealizálni és fenntartani, hanem urbanizálni kell a szegényparasztságot. Bajcsy-Zsilinszky Endrében viszont meglátta, hogy a fajvédelem alatt parasztvédelmet ért, ezért szövetséget hozott létre közte és az októbristák között.
Zsolt Béla később munkaszolgálatos lett, majd Bajcsy-Zsilinszky visszahozatta és gettóba került. Átszökött Pestre, és a Kasztner-csoporttal együtt Bergen-Belsenbe, majd Svájcba jutott. A felszabadulás után adta ki Haladás című lapját. Egyes vélemények szerint behódolt a kommunistáknak. A Haladás nem volt zsidó lap, de foglalkozott a zsidókérdéssel. A pártok kerülgették a témát, a kommunistáknak pedig Sztálin antiszemitizmusával is számolni kellett. Zsolt a Nemzeti Parasztpárt ellen – főleg Veres Péter vélt, illetve valós antiszemitizmusa miatt – többször is fellépett, pedig a két párt (Magyar Radikális Párt, Parasztpárt) programjai között nem volt olyan nagy az eltérés. Zsolt a nem marxista polgárságot szerette volna megnyerni a szocializmusnak, és a katolikus egyház baloldala és a szociáldemokraták közti kapcsolat kiépítését és ennek fenntartását is fontosnak tartotta. Ő volt az egyetlen magyar politikus, aki – Magyarország elhelyezkedésére gondolva – ügy tartotta, hogy a második világháború után kialakult „határok rosszak”. A Magyar Közösségügy kapcsán viszont indokolatlan támadást kezdett Németh László ellen, és az államosítások ellen nem tiltakozott. Izrael kikiáltását elégedettséggel vette tudomásul, de kijelentette, hogy ő nem költözik oda. Zsolt Béla személye – az előadó szerint – azért fontos, mert az újságírás méltóságát képviselte, és mindig szolidaritást vállalt a társadalom elesettjeivel, a szegényekkel.
Az utolsó előadást Pelle János újságíró-történész tartotta, aki az 1938 és 1944 közötti sajtóról beszélt. Arra kereste a választ, mennyiben tükrözte, illetve alakította a korabeli média a közvéleményt. Az előadó szerint a szociálpszichológia feladata tisztázni a miérteket. A magyar sajtónak páratlan szerepe volt a holocaust előkészítésében, ugyanakkor ellenzéki sajtóorgánumok is működtek az országban. Zsidó sajtó is létezett, a Képes Családi Lapok, és a Magyar(országi) Zsidók Lapja. Az antiszemita-jobboldali sajtó nagy „sikerrel” működött, amelyet a baloldali-liberális orgánumok nem tudtak kiegyensúlyozni. Például Rajniss Ferenc Magyar Futár című lapja kirobbanó sikert hozott. A holocaustot előkészítő zsidótörvényeket egy szabad választás legitimálta, és csak az a párt tudott előretörni, amelynek antiszemita programja volt. A zsidók – az asszimiláció miatt – sokszor azonosultak üldözőikkel, az antiszemiták pedig saját szorongásos állapotukat „nem tudták meghaladni”. A magyar társadalom megzavarodott, a szélsőjobboldali-antiszemita sajtó pedig sikerrel manipulálta a szélesebb közönséget.
Novák Attila
Címkék:2000-09