A megbotránkozás kötelessége
Tatár György: A nagyon távoli város – vallásfilozófiai írások és viták, Atlantisz, 2003,
1995 Ft
A zsinagóga és a zsidóság egyik gyakori sztereotip ábrázolása a középkori keresztény képzőművészetben a lehajtott fejű nőalak, kezében néha tóratekercs, szemén kendő.
A strassburgi székesegyházban található 13. századi alkotáson a nőalak arca szégyent, zavart tükröz. Ilyennek látta a kereszténység a zsidóságot – vaknak, amiért nem fogadta el a kereszténységet. Tatár György esszékötetének tanulsága viszont az, hogy ezt a kendőt a kereszténységet és az európai kultúrát allegorizáló alak szemére is fel lehetne tenni. „A zsidó döntés ténye áthatolhatatlan számára, vagyis nem tudja, mi áll-e döntés hátterében, és teológiai lehetőségeit – eleddig legalábbis – meghaladta annak felismerése, hogy ezen a ponton ő maga is paradoxonnal – tehát valami nem tudhatóval – áll szemben. Saját megbotránkozásának ugyancsak botránkozás voltát nem érzékelve, a zsinagóga botránkozását kényszerül megfejthetetlen gonoszságként démonizálni. Tulajdon botránkozásának teológiai tartalma így átlátszatlan marad számára.” (18. o.)
A fenti idézet akár mottóként is szerepelhetne Tatár esszékötetének az elején. A nagyon távoli város vallásfilozófiai írásokat és vitákat tartalmazó kötet, és vissza-visszatérő gondolata a kereszténység felelőssége a zsidóság démonizálásában, a kétezer éves antijudaizmusban és antiszemitizmusban. Mivel a nyugati kultúra egyik fő komponense a kereszténység, ezért tisztázatlan, zavart viszonya a zsidósághoz rendszeresen újjáéled, akkor is, ha az illető eszmének (nácizmus, kommunizmus) a kereszténységhez már nincs köze. A képet persze még bonyolultabbá teszi, hogy a kereszténység által eltörölt, de meg is őrzött pogányság éppen a kereszténység miatt fordult a zsidóság ellen. A keresztény és a pogány Európa egyaránt nem tud mit kezdeni a zsidósággal. Tatár Györgynek ez a megállapítása amilyen egyszerű, olyan pontos. Végiggondolva a zsidóellenesség fázisait, Európa a zsidóságtól először vallása feladását követelte, majd az egyént próbálta kiűzni, s miután a zsidóság teljesítette ezt a követelést is, és megkísérelte, hogy – miként Tatár megfogalmazza – belépjen a történelembe, most nemzeti létét kéri számon.
Tatár György ezért a kereszténység antijudaizmusának eltűnésében látja a lehetőséget: „Ha a kereszténység – a szó teológiai értelmében is – képes volna ebben az alternatívában a megbotránkozás helyett a hitet választani, vagyis bizonyos értelemben a másik – az övével ellentétes – hitét is ’együtt hinni’, ’vele hinni’, talán újból képes volna megbotránkozássá válni a világ számára is, ami Kierkegaard szerint a hit alapfeltétele.” (21. o.) Vagyis gyakorlatilag a magyar filozófus ugyanarra a következtetésre jut, amelyre Jean-Marie Lustiger volt párizsi érsek: a kereszténységnek meg kell találnia zsidó gyökereit. Igaz, Lustiger konkrétan a pogánykereszténységgel való szakításra utal, s nézőpontja is a keresztényé, a római katolikusé. Ez azonban nem változtat azon, hogy egymástól függetlenül, de mindketten ugyanazon a ponton ragadják meg a probléma lényegét: az antiszemitizmus elleni küzdelemben az Egyháznak (az egyházaknak) kiemelt szerepük van, s ez az antiszemitizmus, Izrael-ellenesség, az európai kultúra válságának egyik központi eleme.
Ezt bizonyítandó Tatár György nem áll meg a teológiai-filozófiai problémák boncolgatásánál, hanem a palesztin-izraeli konfliktuson keresztül mutatja be, hogy a „megbotránkozás megbotránkozása”, immár kilépve a teológiai közegből, hogyan manifesztálódik a médiatálalásban és a nyugati (mindenekelőtt a baloldali) politika és értelmiség interpretációiban. Az a sajátságos magyar viszonyokkal magyarázható, hogy Magyarországon a nyugati baloldal Izrael-ellenes retorikáját a szélsőjobb gyakorolja, ahogyan a Tatár György által hozott példák is fényesen bizonyítják.
A cápa éve című esszéjének végén Tatár Karl Jaspers 1950-ben elhangzott szavaira utal, amelyekben a német filozófus arra figyelmeztet, hogy ha a Nyugatnak fontosabb az olajdiktátorokhoz fűződő gazdasági érdek, s magára hagyja Izraelt, akkor elveszíti önmagát. Tatár ennél pesszimistább, és hozzáteszi: a Nyugat az önelvesztésben egyszersmind hű is marad önmagához. Az utóbbi öt év, különösen a 2001 szeptembere utáni eseményeket szemlélve a Nyugat jelentős része mintha csak bizonyítani akarná, hogy a végletekig hű kíván maradni az önelvesztés hagyományaihoz.
Peremiczky Szilvia
Címkék:2005-12