A katarzis reményében – Kertész Imre kapta az irodalmi Nobel díjat
„Egy kritikát nyomnak a markomba, nem tudom eldönteni, kajánságból-e, vagy puszta jóindulatból. Egy hangsúlyos pontján e kritika engem ’magyar írónak’ nevez. Kérdés: miért kell engem ’magyar írónak’ nevezni, holott (többnyire) magyar környezetben játszódó történeteket írok, s (mindig) magyar nyelven? Miért e szinte provokatív állítás tehát: ’magyar író’? Nyilván, mert nem vagyok az. (Nyilván mert nem tartanak annak.)… Ami engem illet, már régen elfogadtam, a legújabb időszámítás kezdete után pedig nem csupán újra elfogadtam, de egyúttal választottam is a rám kiszabott státuszt: bizonyos körülményeknél fogva nem tartozom (nem tartózhatom) ide, nagyrészt legalábbis nem azoknak írok (írhatok), akiknek a nyelvét beszélem, s ezt szinte jólesik ennyire világosan megfogalmaznom, miután sokáig (egy más helyzetben, a sarló és a kalapács között, ahol még a tükör általi homályt is csak tükör által láthattam) úgyszólván metafizikailag írtam le valódi helyzetemet, olyasféleképp, hogy idegen a világban stb. Hogyne, hogyne: de a ’világot’ (amely körülvesz) Magyarországnak hívják, ’idegenségem’ valódi neve zsidó, márpedig ahhoz, hogy manapság (s ez a manapság immár jó hét évtizede tart) egy zsidó magyarnak fogadtassák el, bizonyos föltételeknek kell megfelelni, amelyek, hogy rövid legyek, lényegében az öntagadáshoz vezetnek.
Az élet ugyanis vagy demonstráció, vagy kollaboráció…”
(Részlet Kertész Imre: Valaki más című könyvéből)
A történelemben nincs jóvátétel, az irodalom azonban gyógyírt jelenthet: elbeszéli a történteket, s történetként, művészi eszközök által megformálva segít befogadnunk, megértenünk mindazt, amit átéltünk. Okulhat belőle, aki okulni akar, és okulni tud.
Kertész Imre életművét a Svéd Királyi Akadémia Irodalmi Nobel-díjával jutalmazta. A világirodalom e legrangosabb elismerése gyakorta nem csupán egy művet vagy egy írói életművet jutalmaz artisztikumáért; a kitüntetés ráirányítja a világ figyelmét a valóságnak ama szeletére, mely művét inspirálta, s mely a kitüntetett munkássága által reflektorfénybe kerül.
Kertész regényeinek és esszéinek fókuszpontjában a társadalmi létbe szerveződött, történelemben élő, ám önnön időtlen, pusztító ösztöneit leküzdeni nem képes ember jelenik meg. A sorstalan ember, aki a totális államnak kiszolgáltatva, valós döntési lehetőségeitől megfosztatva, elveszíti szabadságát, s ez által válik sorstalanná, végső fokon embertelenné. Nem lévén tudatában, s így tudomásul véve az embertelenséget, részéve válik a manipulálható tömegnek, mely az egyedfejlődés egy távoli stációjára veti őt vissza: csordalénnyé. Kertész kérlelhetetlen valóságlátással azt mondja: Auschwitz szerves része a történelemnek, az ember műve, nem kivétel, nem kisiklás, hanem szabály.
Kertész Imre a holocaust és a kommunista önkényuralom túlélője. Mint írja: felnőttként ez utóbbi „segítette hozzá”, hogy részben ismét átélve megértse, szintetizálja, és irodalmi formába öntse korábbi tapasztalatait, s hogy ráébredjen: a totalitarizmusok lényegük szerint egyeznek, az ember szuverén személyiségét, egyéni felelősségét, szabadságát, emberi méltóságát veszik el és tagadják meg. Életműve lehetőséget kínál, hogy a holocaust zsidó sorstapasztalata eszméltető művészi ereje által magyar, európai és világtapasztalattá váljon.
Legyen ez a díj a katarzis pillanata: adassék értés és méltó befogadás hazájában és a nagyvilágban Kertész Imre munkásságának, s irodalmi berkeken túli felismerés, mely új felismerésekre és tettekre ösztönöz: mit tett és mit tehet ember az emberrel, ha nincs tisztában önnön korlátjaival.
Mert e díj közvetve annak a „felmérhetetlen szenvedések révén szerzett felmérhetetlen tudásnak” az elismerése is, aminek művészi foglalata a Sorstalanság, Kertész Imre főműve.
Járuljon hozzá e díj a magyar történelmi tudat formálásához: kerüljön be a regény a középiskolai irodalmi tananyagba, legyen érettségi tétel – mint ahogy a holocaustról való tudás érettségünk feltétele -, s így épüljön be a vészkorszak a nemzet emlékezetébe.
Érjen célba az író esszéinek üzenete: e tudás általi katarzis tegye immunissá az embert a feledéssel, a bűn újra-elkövetésével: önnön gyilkos indulataival szemben. Amikor gondolkodók sora keresi egységesülő földrészünk szellemi-erkölcsi kötőanyagát, mely erősebb, mint a vámhatárok, az európai értékrend újradefiniálásához Kertész Imre életműve megkerülhetetlen referencia. Emlékezzünk szavaira: a holocaust élményének, mint egy zokogásnak, át kell törnie a közöny és a hallgatás falán, hogy újraformálva és megtermékenyítve az európai tudatot, a közös traumából közös szellemiséggé válhasson.
Ünnep e pillanat: a zsidó sors, a magyar irodalom, az európai szellem és a világkultúra ünnepe. Ünnepeljünk hát, emlékezzünk és reménykedjünk. Főhajtás Kertész Imrének!
Szántó T. Gábor
Címkék:2002-11