A judaizmus feminista olvasata
A judaizmus feminista olvasata
A világ nyugatabbik felén, a feminizmus második hullámának hatására, az 1970-es évektől kezdve átalakult történettudomány nemcsak betöltötte azt az űrt, hogy az emberiség felének, történetesen a nőknek a történetéről nem tudtunk addig szinte semmit, hanem újrafogalmazta a tudomány alapfogalmait, mint pl. a periodizáció vagy azt, hogy mit tekintünk a történelem szempontjából „fontosnak és relevánsnak”. Míg a feminista történetírás sok tisztító vita után az intézményesülés és a tudományos elfogadottság felé menetel a „women’s studies” vagy a „gender studies” (női tudományok vagy a társadalmi nemek tudománya) keretében, a „jewish studies”, a judaisztika, a zsidó tudományok rendkívüli szívóssággal ellenálltak az újszerű megközelítéseknek.1 Ennek oka elsősorban magának a jewish studies-nak, a judaisztikának az önmeghatározási válsága.
Újrafogalmazási törekvések
A judaisztika tudománya egyetlen elfogadott és tudományos forrása, a rabbinikus szövegek olvasása kizárólag férfiak által létrehozott, férfiak által tovább adott tudás maradt, mely személyes ellenszenvvel és intézményi ellenállással (talán a Leo Baeck Institute és College kivételével) válaszolt az újrafogalmazási törekvésekre és az újszerű kérdésekre.
A feministák kezdetben maguk is bizonytalankodtak. A rabbinikus szövegek maguk is „nyelvészetileg férfias” szövegek (férfiuralmú társadalom leírása a férfiak egy csoportja által) – létezik-e egyáltalán „női olvasat” vagy nőközpontú szövegmagyarázat? Az isten férfiakon keresztül szól, akkor lehet-e egyáltalán mást, mint a férfivilágot megismerni? Az első és legfontosabb tanulsága e kezdeti nyelvészeti lázadozásoknak az objektivitás kategóriájának cáfolata volt, hiszen ezt a férfiak alakították ki a férfiak olvasataként, abból a célból, hogy más, akár a nők által készített olvasatot relativizálják. A következő lépés pedig a Bibliának, mint történeti fonásnak az elemzése volt, melyből a társadalmi nemek szerkezetének alakulását, a társadalmi és vallási szerepek, kötöttségek viszonyrendszerét és annak évszázados változását tudhatjuk meg. Lassan a szövegértelmezési tabuk is megtörnek, és sorra alakulnak az ortodox női jesivák is, mely jelzi, hogy a nők igénylik a jelenlétet a férfias tudományban. A Pardesh Intézetben pedig a férfiak és a nők már egymás mellett ülve ismerkednek meg a szövegekkel.
A judaisztikai vizsgálat középpontjába a soá után a vallásos kohézió növelésének lehetőségei és nem az azon belüli különbségek került. Sokan a zsidó vallásos élményt egységesen az ortodoxiával azonosították. Az 1970-es években újjászülető társadalomtörténeti és feminista történetírás azonban a megélt élményt helyezte a középpontba, és ez szükségszerűen vezetett az addig mesterségesen homogenizált „zsidó élmény” felbomlásához. A folyamatban kulcsszerepet játszottak azok a zsidó nők, akik nem találták magukat a hivatalos történelemben, hiszen a nők saját emlékeit mások nem tekintették „fontosnak”. Az újszerű igények és kérdések megfogalmazása legtöbbször az erre hivatott intézményeken kívülről érkezett, sokszor írók, filmesek indítottak el olyan kutatási irányokat, melyek aztán évtizedek után intézményesültek. A személyes élmények összegyűjtésével és nyilvánossá tételével kezdődött a történelmi tudásunk átfogalmazása és erre alapulva a társadalmi nemek (a gender) vizsgálata 1990-es évek elején elérte a judaisztikát.2
Az új témák, lehetőségek és a kérdések
1. A zsidóság mindig kisebbségben élt a diaszpórában, és ebben a közegben a kultúrák kapcsolódási pontjait és az asszimiláció kérdéseit a nők és a férfiak különbözőképpen élték meg. Ennek az élménynek az elemzése gazdagíthatja eddigi tudásunkat a hagyományos asszimilációs stratégiákkal kapcsolatban, akképpen, hogy magát az asszimiláció fogalmát értelmezzük át.
A zsidó közösségek vezetői mindig férfiak voltak. De a közösségben éltek olyan férfiak is, akik maguk nem lettek vezetők és olyan nők is, akik a vezetőségből, a külvilággal való kapcsolattartásból kirekesztődtek, és így ők nem találhatók meg a történeti forrásokban, tehát a kanonizált történelemben. Az asszimiláció vizsgálatánál eddig az egyéni döntéseket általánosították kollektív viselkedéssé. Ugyanakkor ez a kollektív viselkedési fonna a férfiaknál és a nőknél eltérő, hiszen a zsidó közösségen belül is eltérő szerepet töltöttek be. így két irányba indulhattak el a kutatások: egyrészt a zsidó nők élményeinek valóságtartalmát növelték, ezzel megteremtve a női élmény szélesebb közösségi elfogadottságát. Másrészt megkezdődött annak a vizsgálata, hogy milyen tényezők hatására alakult, formálódott a zsidó identitás az egyéni szinteken.3
2. Új téma, az asszimiláció témájától nem függetlenül, a zsidó nők szerepének elemzése a szélesebb társadalmi és kulturális közegben. De a kutatás megkezdéséhez az első lépcsőfok annak elfogadása, hogy a zsidó nőszervezetek a zsidó társadalom egyenrangú tagjai, tehát a „Történelem” szereplői.
A helyi közösségekben és a helyi vallási közösségben játszott szerep eltérő a férfiak és a nők esetében. A zsidó nőszervezetek a társadalmi nemek mentén szigorúan elválasztott, a férfiak által meghatározott világban tevékenységükkel nőközpontú egységet alkotnak, és ennek a két világnak a kölcsönhatását elemezhetjük.4 Az elemzésben új lehetőség a nőszervezetek működésének és azoknak a helyi politika formálásában játszott aktív szerepének bemutatása. Marion Kaplan kiváló könyvében rámutatott, hogy a nőknek a chevra nőegyleteken belüli tevékenysége a zsidó női identitás és közösségi szolidaritás jelentős, vizsgálandó formája.
3. A harmadik irányzatot a francia Annales-iskola nyomán a családnak, mint a történelmi egységnek a kutatása inspirálta. A zsidó társadalomnak is alapegysége a család, de a családi élet élménye nem egységes, és a különböző megélt élmények összevetése másféle család- történetet eredményezhet. A migráció és emigráció kultúrája, mint ahogy Susan Glenn a stetl lányairól írott könyvében kimutatta, a társadalmi osztály, a társadalmi nem és az etnikai kultúra kölcsönhatásából születik.5 A család, mint gazdasági, érzelmi és vallási alapegység kialakításban és működtetésében, partnerválasztásban a zsidó nők szerepe meghatározó.
4. A zsidó női spiritualitás felfedezése a következő pont, ahol a feminizmus és a judaisztika intellektuálisan találkozott. A közélet és a magánélet szigorú szétválasztása miatt a nőket kirekesztették a közéletből, s ez magával hozta a nők számára a saját tér meghatározásának, kihasználásának lehetőségét. Mindez együtt járt a saját önmaguk „nőként” való megfogalmazásával. A nemek szerinti elkülönítés tehát nemcsak kívülről történetileg a nőkre rákényszerített forma, de a saját, női értékek, szokások és spiritualitás, a másság belső megfogalmazásához is elvezetett. Ebben a folyamatban a mikve játszik kitüntetett szerepet. A vallásosság élménye pedig a házimunkák rutinján és a biológiai élményen, az anyaságon keresztül alakult ki, öröklődött generációról generációra. Ez a speciális női spiritualizmus, mint pl. Chava Weissler az askenázi nőkről írott tanulmányában kimutatta, a jótékony szerveződésekben (nőegyletek) és a zsinagógában kialakult „sisterhood”-ban ragadható meg6.
Ahogy a feminizmus nőközpontúsága vezethet a vallási életben a női spiritualizmus virágzásához, úgy a cionizmus pedig a nők férfiasításához. A haluc-mozgalom értékeit is a férfiak határozzák meg, és a nőket akkor fogadják be, ha megfelelnek a férfiak által elvárt, külsőségekben is jelentkező elvárásoknak.7
5. A soá történetének női élmény szempontjából való megközelítése is elvezethet a soá teljesebb megértéséhez.8 A feminista kutatók az elmúlt évtizedekben gyakran bírálták a „Holocaust establishment”-et, mely tudatosan figyelmen kívül hagyta a női túlélők élményeit. Mára már jó néhány gyűjtésből ismerjük a nők élményeit is, mely azonban csak az elemzés kezdetét jelenti9. A kutató munka megindulásához nemcsak a holocaust reprezentációs viták adta térre volt szükség10, hanem az oral history módszereinek széleskörű elfogadtatására is.
A holocaust történeti kutatásban a társadalmi nemek közötti különbségek négy szinten vizsgálhatók. Az első azoknak a kulturálisan és vallásilag meghatározott, társadalmi nemek közötti különbségek elemzése, melyek során a II. világháború előtt a zsidó férfiak és a nők különböző képességeket, tudásokat és viselkedési mintákat sajátítottak el. A második annak vizsgálata, hogy a zsidók mit gondoltak a náci politikáról és milyen remélt túlélési stratégiát alakítottak ki. A harmadik magának a náci politikának a vizsgálata, hiszen az különbözött a zsidó férfiak illetve a nők és a gyerekek tekintetében. A negyedik pedig a zsidó nők és férfiak életének és esetleges ellenállásának különbözősége a gettókban, a bujkálás során és a koncentrációs táborokban. Az újszerű, minden társadalmi csoportra kiterjedő vizsgálatnak, ahogy Lawrence L. Langer kimutatta, nem lehet az a célja, hogy azt firtassa vagy méricskélje, ki szenvedett többet: a fiát elvesztett apa vagy éppen az anya. Ezzel a mérlegeléssel éppen úgy saját magunkat segítünk becsapni a holocaust élményének elviselésében, mint egy, kanonizált narratíva létrehozásával. Mindkettő segít a nem-szembesülésben.11
A feminizmus és a judaisztika kölcsönhatásából és kérdéseire adott válaszokból új, közös társadalmi tudás születhet. Ne áltassuk magunkat azzal, hogy nem rendelkezünk „megfelelő” történeti forrásokkal, hiszen a nők kevés „forrást” hagytak az utókor történészeire, és már csak kevés túlélő él köztünk. Ez csak saját magunk mentegetésére szolgál, kibúvóul, hogy mi magunk nem tudunk, vagy nem merünk új típusú kérdéseket megfogalmazni.
Jegyzetek
Erről bővebben Feminist Perspectives on Je- wish Studies (A judaisztika feminista szempontból) eds. Lynn Davidman, ShellyTenenba- um. New Haven, Yale UP, 1994.
Jewish Women in Historical Perspective (A zsidó nők történeti szempontból) ed. Judith Baskin, Detroit, Wayne State UP, 1991
Paula E. Hyman, Gender and Assimilation. The Roies and Representation of Women. (A társadalmi nem és az asszimiláció. A nők szerepei és reprezentációja) University of Washington Press, Seattle, London, 1995.
Erre tettem kísérletet a következő tanulmányban „Mirjam forrása”. Az izraelita nőegyletek a Holocaust és az MNDSZ között in Pető Andrea: Nőhistóriák. A politizáló magyar nők története (1945-1951) Seneca, Budapest, 1998. pp. 46-57.
Susan A Glenn, Daughters of the Shtetl: Life and Labour in the Immigrant Generation (A shtetl lányai: az emigráns generáció élete és munkavállalása) Ithaca, Cornell UP. 1990
Chava Weissler,”The Traditional Piety of Ashkenazi Women” in Arthur Green ed. Jewish Spirituality from the 16th century Revival to the Present New York, Crossroad, 1987, pp. 254-275.
Deborah Bernstein, The Struggle for Equality:Urban Women Workers in Pre State Israeli Society (Harc az egyezségért: a városi női munkavállalók Izraelban az államalapítás előtt) New York, Prager, 1987, Micahel Berkovitz, Zionist Culture and West European Jewry before WWI (A cionista kultúra és a nyugat európai zsidóság az I. világháború előtt) Cambridge, Cambridge UP 1993.
Women in the Holocaust. (A nők a Holocaust idején) Eds. Dalia Ofer, Leonore J. Weitzman. Yale UP. 1998., Different Voices. Women and Holocaust. (Másfajta visszaemlékezések. A nők és a Holocaust) ed. Lóra Shelley, Paragon House NY. 1993.
Például a Fortunoff Video Archivum gyűjteménye, vagy néhány fontos elemzés és gyűjtemény: Women in the Resistance and in the Holocaust. The Voices of Eyewitnesses (A nők az ellenállásban a Holocaust idején. A szemtanúk visszaemlékezései) Ed. Vera Laska. Greenwood Press, Westport Connecticut, 1983, Surviving the Fire. Mother Courage and WWII (Túlélni a tűzvészt. Az anyai bátorság és a II. világháború) ed. Lilo Klug. Openhand Publishing Inc. Seattle Washington 1983, Marlene E. Heinemann, Gender and Destiny. Women Writers and the Holocaust. (A társadalmi nem és a végzet. A nőírók és a Holocaust) Greenwood Press Westport. 1986, Criminal Experimentson Human Beings in Auschwitz and War Research Laboratories. Twenty Women Prisoners’s Accounts. (Kísérletek embereken az auschwitz-i és háborús kutatólaboratóriumokban. Húsz bebörtönzött nő visszaemlékezése) Mellen Research University Press, San Francisco 1991
Erről bővebben írok Genocide and Rescue. The Holocaust in Hungary (Népirtás és szabadulás. A Holocaust Magyarországon) ed. Dávid Cesarini. Berg. London, New York 1997-ról írott recenzióban in Studies in Contemporary Jewry. 15. Oxford UP (megjelenés alatt)
11 Lawrence L. Langer, “Gendered Suffering? Women in Holocaust Testimonies” in Women in the Holocaust. Eds. Dalia Ofer, Leonore J. Weitzman. Yale UP. 1998 p. 362.
A szerző történész, a Közép-európai Egyetem tanára
Címkék:1999-03