A hétköznapok fecsegése alatt tátongó szakadék
A hétköznapok fecsegése alatt tátongó szakadék
Nobel-díj a szikár nyelvezet és a hosszú hallgatás drámaírójának
Harold Pinter kitüntetésével ismét meglepetést keltett a stockholmi bírálóbizottság.
Mint oly gyakran a múltban – legutóbb egy éve Elfriede Jelinekkel – a Svéd Akadémia által odaítélt Nobel-díj idén is meghökkentette mindazokat, akiket egyáltalán érdekel az egymillió svéd koronával vagy 1,3 millió dollárral járó legrangosabb irodalmi elismerés sorsa. Harold Pinter neve fel sem merült az egyhetes késéssel kihirdetett elismerés esélyesei között. A bukmékerek favoritja a török regényíró, Orhan Pamuk volt, de felmerült az amerikai Joyce Carol Oates, Philip Roth és John Updike neve is. Annál is inkább, mert az elmúlt tíz évben kilencszer esett a választás európai szerzőre, így most széles körben egy más földrész szülöttére tippeltek. Harold Pinterrel öt éven belül másodszor szavazott a zsűri brit íróra, miután 2001-ben V. S. Naipaul érdemelte ki a modern babérkoszorút.
Harold Pinter vitathatatlanul az egyik legjelentősebb, leghatásosabb brit drámaíró, de az is igaz, hogy – ugyan darabjait világszerte ma is rendszeresen műsorra tűzik -, legjellegzetesebb színműveit már az ötvenes évek vége előtt megírta. A Svéd Akadémia elnöke, Horace Engdahl által előadott indoklás legalább annyira nehezen értelmezhető, mint időnként Pinter párbeszédei. A bírálóbizottság azt emelte ki, hogy Pinter „színdarabjaiban a hétköznapok fecsegése alatt tátongó szakadékot tálja fel és behatol az elnyomás körülzárt tereibe. A színházat alapelemeire csupaszította vissza: zárt térre és kiszámíthatatlan dialógusra, ahol az emberek ki vannak egymásnak szolgáltatva és a látszat porrá mállik szét”.
Pinter brit drámaírók nemzedékét befolyásolta egyéni stílusával, melyet nyelvújítók „Pinteresque”-nek, pinterinek neveztek el, nyilván a „kafkai” utánérzéseként. Legismertebb színműveiben – többek között A gondnok, Születésnap, Az étellift, Hazatérés, A szerető stb. – általában önmagukkal vagy másokkal konfliktusba keveredett karakterek szerepelnek. További védjegyei – a 20. századi brit színház egy másik dühös emberével, John Osborne-nal közösen – a megszállottság, családi feszültség, rossz előérzetek, a szikár, tőrőlmetszett angolság, a jelentőségteljes hallgatás, a szexuális dinamika. Pinter teljesítménye kilóra mérve is lenyűgöző: huszonkilenc színdarabot és huszonegy filmforgatókönyvet – pl. A francia hadnagy szeretője, Árulás – írt. A pályáját színészként kezdett szerző később huszonhét színjátékot rendezett.
Különösen irodalmi munkásságának kései gyümölcsei elválaszthatatlanul összefonódnak fokozódó politikai aktivitásával. A One for the Road, Ashes to Ashes, Mountain Language stb. című darabok az „államilag szponzorált erőszak”, az emberkínzás, a hatalommal való visszaélés elleni fellépés manifesztációi. Az Amnesty Internationalt támogató, sőt egy időben szponzoráló Pinter haragja az elmúlt években elsősorban az Egyesült Államokra és a New Labour vezette Nagy-Britanniára sújtott lé. Mint oly gyakran, káromkodásokkal, szitkokkal fűszerezett, ellentmondást nem tűrő hangon ítélte el az Irak elleni amerikai-brit inváziót, George W. Busht „tömeggyilkosnak”, Tony Blairt pedig hol „önmagát illúziókban ringató idiótának”, hol „keresztény bérgyilkosnak” titulálva. Pinter csatlakozott ahhoz a csoporthoz, amely felvetette a kormányfő elmozdításának szükségességét a hatalomból. Nem lehet véletlen, hogy a Downing Street „pinteri hallgatásba” burkolózott a Nobel-díj kihirdetése után, mint ahogy néhány nappal korábban, október 10-én betöltött hetvenötödik születésnapja is szinte észrevétlenül múlt el. Ettől függetlenül, miközben a John Major konzervatív kormánya által 1996-ban felajánlott lovagi címet kerek perec visszautasította, nem mondott nemet, amikor a Munkáspárt becsületrendi tagsággal (Companionship of Honour) „kínálta meg”. Kitüntetései között előkelő helyen szerepel az életművéért odaítélt rangos David Cohen-díj.
Pinter maga hirtelen „nem talált szavakat”, de „túláradóan boldognak” nevezte magát, amikor londoni újságírók a stockholmi hír kapcsán megrohamozták Holland Park-i házát. 2002-ben diagnosztizált nyelőcsőrákjából láthatóan nehezen lábal ki, botra támaszkodva lépett a riporterek elé. Felesége a hetvenkét éves történelmi életrajzíró. Lady Antonia Fraser. A többek között Stuart Mária, Maria Antoinette és VIII. Henrik életét feldolgozó írónő mélyen hívő, a római katolikus hitre áttért ír arisztokrata, egyben írópolitikus (Lord és Lady Longford) családból származik. Első férje az ugyancsak elkötelezett katolikus parlamenti képviselő, Hugh Fraser volt, akitől három fia és három lánya született. 1977-ben vallásos háttere miatt országos felzúdulást keltett, amikor Harold Pinter kedvéért elhagyta Frasert. Pinternek egy másik, huzamos félrelépését a sikeres rádiós-tévés személyiséggel, Joan Bakewell-lel az Árulás című darab örökítette meg. Az író Antóniáért elhagyott felesége, Vivien Merchant színésznő soha nem heverte ki a csapást, súlyos alkoholizmusa 54 éves korában halálba kergette.
Harold Pinter Nobel-díját elsősorban írótársai méltatták. A kormány nevében Tessa Jowell kulturális miniszter adott hangot „elégedettségének”, hogy „ez a kolosszális személyiség újabb elismerésben részesült”. Sir Dávid Hare, a nem kevésbé sikeres brit drámaíró szerint „a Svéd Akadémia ragyogó döntést hozott”. „Pinter nevéhez fűződik korának néhány kimagasló darabja, de egyben friss levegőt engedett be a hagyományos angol irodalom dohos padlásába is, azzal, hogy akármit csinál, annak nyilvános és politikai dimenziója is van.” Sir Tom Stoppard szerint „Harold ötven éven át rendíthetetlenül szolgálta az irodalmat. Korai műveivel egyedül vette fel a harcot a brit színházi életben a kritikusok, a közönség és más írók megrökönyödésével és értetlenségével szemben”. Ez év februárjában Pinter újabb meglepetést okozott, amikor bejelentette, „elég színdarabot írt már” és a jövőben a költészetnek szenteli csökkenő energiáját. A kerek születésnap alkalmából mutatta be a BBC Radio 4 a Voices című hangjátékát, melyben a totalitárius rendszerek ellen irányuló drámáiból kiragadott részleteket James Clarké zenéje illusztrálta, Various Voices címen pedig vers- és anekdotagyűjteményt jelentetett meg.
Pinter zsidó háttere mindig is érdekelte a közvéleményt, annál is inkább, mert keveset beszél róla. 1930-ban, Jack Pinter szabó és Frances Moskowitz egyetlen gyermekeként látta meg a napvilágot. Ahogy néhány éve az Edinburghi Nemzetközi Könyvfesztivál alkalmából egy nyilvános beszélgetésen Ramóna Kováinak elmondta, nagyszülei „egyesek szerint Ogyesszából, mások szerint Magyar- országról származtak. Feleségem alapos kutatásokat végzett – ő ebben nagyon jó -, és meg van győződve, hogy Ogyesszából érkeztek Angliába. Alapos bizonyítékai vannak erre. Ugyanakkor úgy tudom, az 1946-os olimpián részt vett egy Pinter nevű magyar sprinter. Egy nagynénimtől azt hallottam, hogy eredetileg da Pinta volt a nevünk és Portugáliából, a spanyol inkvizíció elől menekültünk. Nem tudtam, hogy Portugáliában volt spanyol inkvizíció, de ha a nagynéném mondja!… Rövidre fogva: családi hátterem enyhén ködös. Az biztos, hogy stabil és hagyományos zsidó család voltunk.”
Az interjúból kiderült, hogy bár-micvája óta, azaz immár hatvankét éve, legfeljebb egy-egy esküvő erejéig tette be a lábát a zsinagógába. Életrajzírójának, Michael Billingtonnak nem kevésbé sejtelmesen fogalmazott: „Kelet-Londonban felnőve zsidónak és nem-zsidónak egyszerre éreztem magam, és ez továbbra is nagyjából érvényes.” A háború után még feltétlenül rendelkezett zsidó öntudattal, többször is kis híján ölre ment a munkáskerületben garázdálkodó antiszemita csőcselékkel. Több művében is szerepelnek zsidó figurák vagy motívumok – pl. az Ashes to Ashes (Porból lettünk, porrá leszünk), a Hazatérés, A szoba című darabokban -, de ezzel kapcsolatban Pinternek az a véleménye, hogy ez egyszerűen megfelel a lakosságban előforduló zsidók arányának. Nagy-britanniai és természetesen izraeli zsidók gyakran alkalmazzák a „szégyenletes” jelzőt Pinter antiszemitának tekintett megjegyzéseivel kapcsolatban. Korábban „minden másnál felháborítóbbnak” nevezte „Izraelnek a palesztinokkal szemben elkövetett igazságtalanságait”. Az iraki háborúval és Szaddám tömegpusztító fegyvereinek keresése kapcsán hangsúlyozta: „Izrael rendelkezik ezekkel a fegyverekkel és használta is őket.” Pinter következetesen kiállt Mordechai Vanunu védelmében. Az izraeli atomtitkot felfedő atomtechnikus negyvenedik születésnapján hangsúlyozta: „Cselekedete teljesen racionális, és mind szociális, mind politikai szempontból felelősségteljes és szenvedélyes volt. Az izraeli kormány, sőt az egész világ válasza brutális, bosszúálló és szadista volt.”
Nagy-Britannia érdeklődve, bizonyos fokig kárörvendve várja Pinter beszédét a Nobel-díj átadásának ünnepségén, kizártnak tartva, hogy véletlenül is lakatot tenne a szájára.
R. Hahn Veronika
(London)
Címkék:2005-12