A gyűlölet forrásvidékén
(Kende Tamás: Vérvád. Osiris Kiadó, 1995, 183 oldal, 620 forint. Zsidók Oroszországban 1900-1929, Magyar Russzisztikai Intézet, MTA Judaisztikai Kutatócsoport, 1995, 199 oldal, 295 forint)
Azt, hogy 1939 és 1945 között mi történt a kelet-európai zsidókkal, többé-kevésbé tudjuk. Sikerült rekonstruálni a népirtás mechanizmusát, meglehetősen ismerjük a mentési kísérleteket, a zsidó ellenállást. Ugyanakkor arról, hogy végül is miért és hogyan kerülhetett sor a holocaustra, a történészek máig sem képesek még csak közelítően pontos választ sem adni. Egy biztos: az antiszemita rögeszméket tápláló népvezér, Adolf Hitler egymaga semmiképp sem vehette rá nemcsak a németeket, de szinte egész Európát arra, hogy asszisztáljon a zsidó nép minden racionális megfontolást nélkülöző, utóbb még a német háborús erőfeszítést is jelentős mértékben hátráltató kiirtásában.
Mi volt a kollektív téboly eredete? Erre a rendkívül komplex választ igénylő kérdésre csak a zsidók és keresztények viszonyának elemzése révén felelhetünk: a gazdasági, a társadalmi, a vallási és lélektani okok ugyanis elválaszthatatlanul összekeveredtek, s a második világháború során a gyűlölet hihetetlen fellobbanásához vezettek. Ezt az addig példátlan, mert az egész kontinensre egyidejűleg kiterjedő jelenséget csak most, több mint fél évszázaddal a fasiszta Németország veresége után kezdjük érteni, s ennek nagyon aktuális okai vannak. Egyrészt a kelet-európai kommunista rendszerek összeomlásával kutathatóvá váltak az antiszemitizmus genezisét feltáró „tabu témák”, mód nyílt a sok szempontból hiányos, de mégis árulkodó levéltári dokumentumok feltárására, illetve még élő tanúk meghallgatására. Másrészt – s ez az ok legalább olyan fontos, mint az előző – a diktatúrák bukása, a rendszerváltás után térségünkben irracionális etnikai konfliktusok sorozata lángolt fel. Ezek fényében derengeni kezd, hogy az antiszemitizmus archetípusa volt a nemzeti és faji gyűlölködésnek, a „kollektív bűnbak” megteremtésének, és a holocaust mintegy megelőlegezte, modellálta például a délszláv polgárháború „etnikai tisztogatásait”. Vagyis a kelet-európai zsidóság tragikus története fájdalmas, de lezárt fejezetből konkrét analógiák levonására alkalmas, a napjainkban zajló események megértéséhez is fontos ismeretanyaggá vált.
Elég, ha egyetlen, gyakori jelenségre hívjuk fel a figyelmet, érzékeltetendő, hogy a párhuzam távolról sem önkényes, légből kapott. A gyűlölet örvényébe került embereken, az öldöklésben részt vett szerbeken, horvátokon, bosnyákokon sajátos amnézia vesz erőt, mihelyt távolabb kerülnek a polgárháborútól. Ez az emlékezetkiesés rendkívül sokat mond a pszichoanalitikusok számára, mint ahogy az is, hogy a mészárlásokban aktívan részt vevő emberek idillikusán emlékeznek vissza arra, hogyan éltek együtt a még egységes Jugoszlávia keretei között más etnikumhoz tartozó szomszédaikkal, nem ugyanezt a hangot halljuk, amikor például a magyar falvak lakói mesélnek arról, hogy gyermekként miként játszottak, barátkoztak a deportálások előtt a helyi zsidókkal? A boldog együttélésnek olyan pusztító erő vetett véget, amelynek természetével a visszaemlékező még utólag sincs tisztában, s amelyről mindenképpen szeretne elfeledkezni. Sajnos, a múltat, bármennyire szeretné is az ember, már nem lehet meg nem történtté tenni.
A zsidó-keresztény viszony századokon át nemcsak konfliktusokkal terhes, de mélységesen irracionális is volt: annyi fájó érzés tapadt hozzá, hogy elfogulatlan elemzése máig nehézségekbe ütközik. Meggyőződésem szerint (s ennek Az utolsó vérvádak című, nemrég megjelent könyvemben hangot is adtam) e súlyosan megterhelt viszony paradigmája, szimbolikus kifejeződése a vérvád volt Ezért olvastam fokozott figyelemmel a fiatal történész, Kende Tamás Vérvád című könyvét, mely az Osiris Kiadó rangos sorozatában jelent meg. Megjelenését látva első reakcióm az öröm volt: nagyszerű, hogy erről a témáról, amelyről évtizedeken át még csak szó sem esett nálunk (vagy ha igen, akkor kizárólag Tiszaeszlár kapcsán) gyors egymásutánban két könyv is napvilágot látott.
Ki a játékmester?
Aztán a kötet végére érve némileg csökkent a lelkesedésem. Kende Tamás munkája ugyanis éppen azt illusztrálja, hogy ezt az amőbához hasonlatos, számos tudományt (a néprajzot, a pszichológiát, a politika- és gazdaságtörténetet stb.) érintő témát milyen nehéz megragadni. A legfőbb gondom vele: a szerző meg sem kísérel választ adni a mai olvasót leginkább érdeklő kérdésekre. így könyve, amelynek Kelet-Európára, elsősorban Oroszországra és Lengyelországra vonatkozó anyaga rendkívül figyelemre méltó s jelzi szerzője kvalitásait és szorgalmát, jókora hiányérzetet keltett bennem.
Az első és alapvető gondot a fonások jelentették. Persze Kende Tamás választott területéből és a körülményekből következően nem juthatott hozzá, hogy az orosz levéltárakban kutasson, ezért kényszerült rá arra, hogy kizárólag a 19. és 20. században kinyomtatott könyveket használjon forrásként. „A történész az előítélettel, így a vérváddal is csak akkor tud foglalkozni, ha az kilép az előítélet, a tudatalatti sírjából. Magyarul, ha eset lesz belőle” – közli vitatható megállapítását a szerző. E megfontolás alapján ő kizárólag az úgynevezett „vérvádas pereket” vizsgálta, vagyis azokat az ügyeket, amelyek eljutottak egy korabeli kelet-európai (orosz vagy magyar) bíróság elé, ott azután ítélet is született, s az iratanyagot, vagy annak egy részét könyv alakban is megjelentették. (Szó se róla, az efféle perek anyagai becses fonásnak számítanak – de képzeljük el, ha például valaki az amerikai feketékkel kapcsolatos előítéletekről kizárólag a lincselés ügyekben lefolytatott perek alapján akarnak írni!)
Tudnivaló, hogy „klasszikus” vérvádper meglehetősen kevés volt, és túlnyomó többségük meglehetősen régen, a 18. század második felében és a 19. század első felében zajlott: az 1882-83-as tiszaeszlári és az 1912-es kijevi ügyek voltak az utolsók. (Ugyanakkor vérvádas pogromokra 1946-ban került utoljára sor Kunmadarason, majd Kielcében, s ezeket is perek követték, de a könyvben ezekről szó sem esik.) Azt, hogy ez a vérvádper-anyagokra koncentráló megközelítés mennyire leszűkítő, jól mutatja, hogy Kende Tamás az a 19. század végén, a 20. elején zajló nyugat-európai „precedensperről”, a Dreyfus-ügyről említést sem tesz. Pedig ebben is a zsidókat kiáltották ki minden gonoszság kútfejének, permanens veszélyforrásnak, ugyanúgy, mint az előbb említett két ügyben, csak épp a francia bírák előtt a vér rituális felhasználásáról nem esett szó. Egyébként az általa tárgyalt 1899-es csehországi, polnai eset is csak üggyel-bajjal tekinthető vérvádasnak, hiszen végül a zsidó vádlottat aljas indokból elkövetett gyilkosság miatt ítélték el, mint ahogy Dreyfus kapitányt is „köztörvényes” bűnért, hazaárulásért.
A vérvád jelenségét egyszerűen nem érthetjük meg, ha a pereken kívül a hisztériákat és a hiedelmeket is nem vonjuk be vizsgálódásaink körébe. A gyűlölet vírusának aktivizálódási folyamata meglehetősen világos: a szívósan tovább élő, s a különböző politikai erők és a keresztény egyházak által tudatosan manipulált hiedelmek kiélezett, válságos helyzetben hisztéria formájában robbantak ki, s a legsúlyosabb esetekben Oroszországban pogromhoz vezettek. Mellesleg a hisztériát kiváltó esetek, különösképpen a felderítetlen gyilkosságok és eltűnések büntetőjogilag is üldözendő cselekménynek számítottak, s ezek kapcsán került sor, viszonylag ritkán s akkor is főképp a hiedelmek elterjesztése és „megalapozása” céljából, vérvádperekre.
Kende Tamás könyve, témaválasztásából adódóan, főként a 19. századi orosz vérvádperekre koncentrál. Ez azonban nyomban felveti a kérdést, amit ő is feltesz: „Hová lettek a vérvádak?” (Ti. a 20. század folyamán.) Erre a kézenfekvő kérdésre azonban a szerző nem képes válaszolni. Ezért aztán meg sem próbál kontinuitást teremteni a cári Oroszország pogromokba torkolló vérvádas antiszemitizmusa és a nácik által a helyi lakosság támogatásával elkövetett szörnyű népirtás között. Márpedig éppen ez az izgalmas kérdés: a különböző cárok alatt történt esetek leírásait viszont az eltelt több mint egy évszázad alatt jócskán belepte a por.
S mert Kende Tamás nem képes racionális választ adni a lényegi problémára, posztmodem teóriával „fűszerezi” tényanyagát. Javára legyen mondva: nem „párhuzamos diskurzusként” fogja fel a történelmet, s azt sem állítja, hogy „annyiféle múlt van, ahány interpretáció” – pedig ez az elmélet most a menő, Rorty és Danto után szabadon hanem saját maga kever némi „esztétikai adalékanyagot” vérvád-krónikájához. Kár, hogy a pogromokat megelőző „karneváli hangulatra és a játékmester” szerepére vonatkozó elméletét semmi sem támasztja alá: az egyes vérvádas esetek közötti hasonlóság ugyanis nem a felszínen, hanem jóval mélyebben rejlik. „Népi játéknak” azonban semmiképp nem lehet tekinteni az antiszemitizmus kitöréseit, hiszen a kollektív tébolynak, a tömérdek legyilkolt zsidónak semmi köze az esztétikához. Szerencsére Kende Tamás is érzi, hogy az út, amelyen elindult, meglehetősen síkos, ezért végső soron a játékmester-teóriát nem erőlteti: az olvasóra bízza, hogy primitív vallási fanatikusokat, rögeszmés helyi értelmiségieket vagy cinikus antiszemita politikusokat és újságírókat képzel-e ebbe a meglehetősen körvonalazatlan szerepbe.
Zsidók kényszerpályán
Kende Tamás elméleteit szinte „kézből” cáfolja a volt tanára, Krausz Tamás által szerkesztett kiváló kötet, amely A zsidók Oroszországban 1900-1929 címet viseli, s amelyet a Magyar Russzisztikai Intézet és az MTA Judaisztikai Kutatócsoportja adott ki.
Itt olvasható – többek között – Buzás Mária kiváló tanulmánya. Ebben a következő jellemzést olvashatjuk az 1903 és 1905 között végrehajtott pogromokról, amelyeknek valóban volt egyfajta forgatókönyvük, „koreográfiájuk”. „A tömeg énekelve, szent ikonnal, a cár képével és nemzeti zászlóval (ezenkívül a metropolita áldásával) az utcára vonul, a városparancsnok elé, aki hallgatólagosan beleegyezik abba, ami történni fog (sőt az is előfordult, hogy megjelölte, meddig tarthat az esemény). Ezek után a rendőrség és a katonaság meg sem kísérli megakadályozni a pogrom kitörését, sőt esetleg közre is működik benne, és bizonyos idő elmúltával lép csak közbe, ha a zavargás már az általános közrendet veszélyezteti.”
A Zsidók Oroszországban című kötet legnagyobb érdeme – az olyan hihetetlenül érdekes anyagokon túl, mint a Bund New York-i archívumából származó, 1903-as gomeli pogrombeszámoló – az, hogy pontosan érzékelteti azt a kényszerpályát, amelyre a kelet-európai zsidók a század elejétől kezdve s különösképpen a bolsevik forradalom kitörése után kerültek. Ha megunták az áldozatok sorsát és befolyást akartak gyakorolni a társadalmi-politikai fejlődésre, a magyar zsidóknak sem igen voltak választási lehetőségeik, az oroszoknak pedig még kevésbé, nem tehettek mást: előbb a különböző baloldali pártok és csoportok, majd a bolsevikok felé sodródtak, illetve aktívan részt vettek mozgalmaikban.
Az 1918 és 1920 között lezajlott nagy európai antiszemita hullám Oroszországban a fehérek megszállta területeken a pogromok soha nem látott sorozatát idézte elő, s valójában az egész kelet-európai térségben lezárta a klasszikus értelemben vett polgári emancipáció folyamatát. A fehérek a vörösökkel azonosították a zsidókat, s már csak ezért is képtelenek voltak megfékezni katonáik és a hozzájuk csapódó szabadcsapatok zsákmányéhség is táplálta zsidógyűlöletét. Mindez oda vezetett, hogy – bár a polgárháborúban olykor egyes vörös alakulatok is követtek el önkényeskedéseket és kilengéseket – a zsidók tényleg csak a fegyelmezettebb s az antiszemitizmust „elvben meghaladó” vörösöktől remélhettek védelmet. A bolsevikok győzelme után természetesen megpróbáltak beilleszkedni a szovjet rendszerbe.
Amelynek azután első dolga volt felszámolni az autonóm zsidó szervezeteket. Ráadásul a kommunistáknak a tömegekből sem sikerült „kinevelnie”, legföljebb kordába szorítania a zsidók iránt érzett és a legősibb hiedelmek táplálta előítéletes gyűlöletet. Számomra nem a Bunddal, az Általános Zsidó Munkásszövetséggel kapcsolatos politikatörténeti anyagok voltak a legérdekesebbek a kötetben, hanem például az a GPU-jelentés, mely 1926 júliusa előtt, de már Lenin halála után készült a „zsidókérdésről”. Ebben a helyi GPU-kirendeltségek informátorai félelmetes s alighanem teljesen helytálló képet rajzoltak a szovjet tömegek zsidógyűlöletéről. Csak ebben a jelentésben négy (!) kiterjedt vérvádhisztériáról esik szó, s világosan kitűnik, hogy a NEP-korszakban felhalmozódó népi elégedetlenség milyen elementáris erővel kereste a „levezetést” a zsidóellenességben. Mint tudjuk, Sztálin, aki bár nem kedvelte a zsidókat, pogromok szervezésénél sürgetőbbnek tartotta a „nagy terror” mechanizmusának megalkotását. Tény ugyanakkor, hogy a „népek atyja” az antiszemita-kártyát nem dobta el végleg, és később, a második világháború után még számolt kijátszásával. A Szovjetuniót lerohanó Hitlernek, illetve a náci megszállóknak tehát bőven volt mire alapoznia az intézményesült népirtást, s nem okozott számukra különösebb nehézséget, hogy Izrael népét egyetemes bűnbakká tegyék Ukrajnában…
Jámbor szándék
Még egyszer ismétlem: nagyon jó, hogy ma nálunk felélénkült az érdeklődés az etnikai és faji gyűlölet története iránt. Hasznos lenne koncentrálni az erőket, s kutatóközpontot létrehozni a vérvád, illetve a destruktív tömegpszichózisok tanulmányozására. Ha erre a célra legalább minimális anyagi fedezetet lehetne teremteni, nemzetközi figyelemre is méltó eredményeket érhetnénk el az eddigi kutatások alapján. De újra oda jutunk: vagy a szándék hiányzik a tudományos elképzelések támogatásához, vagy a pénz. Azért ne csüggedjünk. A hihetetlenül nehéz anyagi körülmények között mégiscsak megjelent könyvekből, ha mást nem is, reményt meríthetünk a további kutatáshoz.
Címkék:1996-11