A betérésről, betértekről
A betérés, csatlakozás lehetősége a zsidósághoz – ékesen cáfolja a zsidóság fajvédő jellegét és egyáltalán a zsidóságnak fajként való minősítését. Ez egyértelmű, és értelmes antiszemita ezen nem is vitatkozhat.
Felmerülhet azonban a kérdés: jó, lehet csatlakozni a zsidósághoz, nem zárt klub az, de mik a betérés kritériumai, kit fogadnak be, és mi ennek az ára?
A kérdés helyénvaló. Jó, ha mind az érdeklődők, akiket esetleg foglalkoztat a betérés gondolata, mind azok, akik meg akarják ismerni a zsidóságot belülről, első kézből tudják, miről van szó. Mindjárt az elején egy paradoxonnal találkozunk. A haladta szerint a zsidóság nem térítő vallás, nem akarja lenyelni az egész világot, sem a meggyőzés mézes-mázos eszközeivel (gyakran anyagi ígéretekkel), mint a kereszténység, sem a kard kényszerítő erejével, mint az iszlám. A haladta előírja, hogy a betérni szándékozót ab ovo le kell beszélni, el kell utasítani. Ezzel egyidejűleg a haladta elfogadja, befogadja és betéríti azokat, akik meggyőződésből akarnak csatlakozni a zsidósághoz és nem anyagi vagy egyéb érdekből.
Egyszóval: elméletben létezik betérés, és a zsidó történelem sok neves prozelitát ismer, de a gyakorlatban a konverzió nagyon nehéz. Miért? Azért, mert az igazi, kompetens rabbik nagyon komolyan veszik, és csak abban az esetben térítenek be valakit, ha meggyőződtek, hogy a jelölt szándékai meggyőződésből fakadnak, és a zsidóság alapos megismerése után a jelölt hajlandó magára vállalni a zsidóság parancsolatait, a zsidó élet nehézségeit, a zsidó szolidaritás kötelezettségeit. Ha a jelölt felismeri és elfogadja, hogy ez nem formalitás, egy „papír” (pl. mint az amerikai állampolgárság, amire évekig kell várni), hanem lelki elkötelezettség, amelynek igen sok gyakorlati ismérve van – akkor nyitva áll előtte az út a betérésre.
ÁBRAHÁM ÉS SÁRA BETÉRTJEI
A zsidó hagyomány szerint – ami a Talmudban és a midrásokban, vagyis a Szóbeli Tanban jut kifejezésre – már őseink idejében is volt térítés; akkor is voltak pogányok, akiket megcsapott az ábrahámi monoteizmus „füstje” és betértek. Hová tértek be? Hiszen a zsidóság mai formájában akkor még nem létezett. Ábrahám és Sára tanítványai a monoteizmusba „tértek be”, elvetették bálványaikat, hittek az egyetlen láthatatlan Istenben, és viselkedésükben igyekeztek legalább a hét noachita micvát betartani.
Amikor Ábrahám és Sára, az isteni hívásra hallgatva, kivándoroltak Ur Kászdimból, hogy Kanaánba menjenek – magukkal vitték szerzeményeiket „és a lelkeket, amiket Háránban szereztek” (I. Mózes, 12, 5). „Ezek a betértek” – mondja a midrás, és hozzáteszi, hogy Ábrahám térítette be a férfiakat és Sára a nőket (Szifré Vöet-chanan és Zohar, I, 102).
Innentől kezdve azok, akik csatlakoztak az ősapák családjaihoz, mind betértek, vagyis elfogadták kötelezőnek a monoteizmus alapelveit, amiből kifolyólag az igazságosság és méltányosság útját járták. Miután Ábrahám megkapta és magára vállalta a körülmetélés kötelességét, a betöréshez erre is szükség volt (lásd a sechemi affért, amikor egy egész kanaánita város férfilakossága körülmetéltette magát, hogy összeházasodhassanak Jákob családjával).
A hagyomány szerint a Fáraó lánya, Cippóra, Mózes midjanita felesége, valamint apja, Jitró mind betértek, vagyis elfogadták magukra nézve a Tóra kötelező parancsolatait.
A betérés klasszikus bibliai iskolapéldája azonban az a moabita Rút, aki. miután megözvegyült, követte anyósát, Noémit Izrael földjére, és ott szabályosan betért, ezzel mintegy kőbe vésve a betérés alapelveit. Rút szavaiból, aki Noémi kérlelésére, hogy maradjon Moábban, ne jöjjön vele, azt mondja, hogy „ne unszolj engem, hogy elhagyjalak és visszatérjek (Moáb földjére) tőled. Mert ahová_te mégy, oda megyek én is; ahol te megszállsz, ott szállók meg. Néped az én népem és Istened az én Istenem. Ahol te meghalsz, ott akarok én is meghalni, és ott temessenek el engem. Úgy segítsen engem az Örökkévaló, most és mindig, hogy csak a halál választ el engem tőled!” (Rút 1, 16-17) Amikor Noémi látta, hogy ennyire eltökélt Rút és erőnek erejével vele akar menni – abbahagyta a lebeszélést.
RÚT PRECEDENSE
Az idézett versekből vezették le Bölcseink a betérés halachikus feltételeit. Ahogy Rút mondta: néped az én népem és Istened az én Istenem. A midrás, félreértések elkerülése végett, és nehogy azt higgyük, hogy ez szóvirág csupán, részletezi és értelmezi Rút fenti nyilatkozatát:
„Amikor Noémi látta, hogy Rútnak eltökélt szándéka betérni a zsidóságba, elkezdte mondani neki a betérés feltételeit. Lányom – mondta neki -, a zsidó lányok nem szoktak a gój színházakba és cirkuszokba járni (amelyek a pogányság kiemelt helyei voltak). Válaszolá erre Rút: ’Ahová te mégy, oda megyek én is!’ Noémi: Zsidók nem laknak egy olyan házban, amelyen nincs mezuza! Válaszolá erre Rút: ’Ahol te megszállsz, ott szállok meg.’ Noémi: Tilos szombaton egy bizonyos távolságnál többet menni (Tchum Sábát). Mondá Rút: ’Ahová mégy, oda megyek én is.’ Noémi: Tilos nekünk idegen férfiakkal együtt lenni. Rút: ’Ahol te megszállsz, ott szállók meg én is.« Noémi: Nekünk 613 parancsolatunk van! Rút: ’Néped az én népem!’ Noémi: Tilos nekünk idegen isteneket imádni! Rút: ’Istened az én Istenem!’” (Midrás Rút rabbá, 2, 22 és Jevámot. 47, b)
Ugyancsak a midrás fejti ki abból a tényből, hogy Noémi háromszor utasította el menyét, hogy aki betérni jön, háromszor kell lebeszélni és elutasítani (uo.). Ez persze midrás, vagyis a Biblia által elbeszélt tények legendás aláfestése. Itt azonban a halacha a midrásra építkezik, amikor előírja a keretet, amiben a betérni szándékozót fogadni kell, kifürkészni szándékait, főleg azt, hogy milyen érdeke fűződik a betéréshez. Ha valaki érdekből akar betérni, nincs esélye, hogy befogadják, de mindenesetre az utolsó szót a rabbik, vagyis a rabbinikus bíróság, a bét din mondja ki.
Ugyancsak a midrás árulja el nekünk. hogy Dávid és Salamon királysága idején 150 ezer gój szeretett volna betérni, de elutasították őket, mert nyilvánvaló volt: nem azért akarnak zsidók lenni, mert meggyőződtek a zsidó hit igazáról, hanem azért, mert Dávid és Salamon királyságában az élet jobb volt, mint másutt, vagyis egyértelműen anyagi okokból akartak betérni. A Talmudban külön traktátus foglalkozik a térítés mikéntjével (Mászechet Gérim), és ott hangsúlyozzák, hogy azok a tömegek, amelyek Mordecháj és Eszter idejében lettek látszatra zsidóvá, szintén nem számítanak betéteknek, mivel félelemből tértek be.
HILLEL PROZELITÁI
A második Szentély idejében a betéréshez való viszony meglehetősen ambivalens volt. A tömeges térítéseket ellenezték a halacha bölcsei, főleg ha azok – mint a szamaritánusok esetében – csak látszatbetérések lettek volna. Ezzel szemben ismeretesek egyes halacha-nagyságok, akik pogány szülők leszármazottai voltak, mint Smájá és Avtáljon, a „párosok” egyike (lásd Atyák, I) majd később rabbi Akiba, rabbi Méir és sokan mások.
Ismeretes Hillel, a „nagy öreg” pozitív, majdhogynem liberális hozzáállása a betérítéshez. A Talmud (Sábbát 31, a) elmond néhány esetet, amikor pogányok akartak betérni. Mindegyiknek volt valami abszurd feltétele („amíg egy lábon tud állni”), míg a másik úgy akart betérni, hogy egyenesen zsidó főpapot csináljanak belőle. A harmadik csak az írott Tant akarta tanulni, de nem a szóbelit. Ezek előbb elmentek Hillel kollégájához, Sámmájhoz, aki szigorú, hirtelen haragú ember volt, és arról volt híres, hogy egy jottányit nem enged abból, amit fontosnak tart.
Sámmáj, amint meghallotta a jelöltek feltételeit, elkergette őket. Hillel viszont annak, aki „egy lábon” akart zsidó lenni, azt mondta: „ami neked rossz – ne tedd másnak”. Ez az egész Tóra egy lábon. A többi csak részlet, magyarázat. Menj és tanuld meg a részleteket.
Annak, aki főpap (Kohen gádol) akart lenni, Hillel elmondta, mi mindent kell egy főpapnak tudni és tanulni, mik a feladatai stb., mígnem a jelölt letett ab szúrd szándékáról és szívvel-lélekkel betért. Azt, aki csak az írott tant akarta, Hillel kicselezte egy fordított alef-béttel.
A Talmud elmondja, hogy egyszer összetalálkozott a három prozelita és kicserélték élményeiket, majd megegyeztek abban, hogy „Sámmáj szigorúsága kikergetett volna bennünket a világból, míg Hillel türelme és szerénysége közel hozott bennünket az isteni Dicsfényhez” (Sábbát 31, a).
A BETÉRÉS FELTÉTELEI ÉS GYAKORLATA
A betérés haladtai a Talmud idejében jegecesedtek ki és lettek írásba foglalva (az említett Gérim, valamint Jevámot traktátusában). Lényegük: 1) Kompetens rabbikból álló bét-din (tehát nem reform vagy konzervatív), akik istenfélő, vallásos zsidók és a halacha alapján állnak. 2) A lebeszélés kötelessége. Van egy elmondandó szöveg, amelyben a rabbi vázolja a zsidók sanyarú helyzetét a galutban, és próbálja a jelölt értésére adni, hogy „nem érdemes” neki a zsidósághoz csatlakozni. Ez arra jó, hogy ebből kiderüljön, mik a jelölt indítékai. 3) Ha azt mondja, hogy tudomással bír minderről, és ennek ellenére be akar térni, el kell neki mondani a zsidóság lényegét, a hitbeli dolgokat és a gyakorlati micvákat (szombattartás, kóser konyha stb.), majd elküldik, hogy sajátítsa el a zsidóság elméletét és gyakorlatát, szokásokat, ismerje meg az imákat. 4) Ha a rabbik (bét din) úgy látják, hogy a jelölt megfelel az elvárásoknak, és semmi olyan dolog nem áll fenn, ami őt alkalmatlanná teszi (például házasodás), akkor a betérés gyakorlati folyamata két részből áll: a) A zsidóság alapelvei elfogadásának deklarálása, vagyis a hajlandóság kinyilvánítása a micvák betartására. Ez a legfontosabb és legalapvetőbb feltétel, és e nélkül a két további mozzanat érvénytelen. b) Férfi esetében: körülmetélés és alámerülés a rituális fürdőben (mikve), míg ha nőről van szó, alámerülés egy kóser mikvében (nem uszodában vagy a városi közfürdőben).
A halacha nem kötelezi a rabbikat, hogy nyomozzanak a betértek után, mennyiben tartják a micvákat, azonban van egy szankció: ha a bét din megtudja, hogy a betért „visszatért”, vagyis a gyakorlatban követi előző életét (pl. eljár előző vallásának templomába), a betérés automatikusan annullálódik.
FÉLMILLIÓ PRAVOSZLÁV
Izrael állami léte nagyban komplikálta a betérés gyakorlatát, bár a halacha nem változott és nem fog változni. Amíg a betérők száma gyér volt, logikus volt a feltevés, hogy ha valaki a zsidósághoz akarja kötni az életét, annak elvi, lelki indítékai vannak, és mint ilyen, megfelel a halacha elvárásainak. Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a zsidóság nem érdekelt a térítésben, és innen ered, hogy a halacha semmi olyan koncessziót nem tesz, ami a betérést megkönnyítené. Itt fennáll egy lényegbevágó, néha tragikus ellentét az ún. hazatérési törvény és a betérés között. A törvény megengedi, hogy egy zsidó, aki Izraelbe érkeztekor automatikusan megkapja az állampolgárságot, nem zsidó rokonait, feleségét, gyerekeit is magával hozza. Az utóbbiak azonban ezzel nem válnak automatikusan zsidóvá – ha nem térnek be szabályosan.
A kilencvenes években Izraelbe érkezett nem zsidó orosz (vagy a FÁK országaiból érkező) olék számát közel félmillióra teszik. Ezeknek eszük ágában sincs betérni, nagy részük ragaszkodik az otthonról hozott pravoszláv vallási szokásokhoz – és abban a hitben élnek, hogy automatikusan zsidóvá teszi őket az, hogy Izraelbe jöttek.
Fiaik bevonulnak a hadseregbe, és ha elesnek, problémák vannak a temetés körül, mert a hősi halottak nem zsidók. Ebben a helyzetben, amikor sokan elvárnák, hogy a térítés (gijur) egyszerű technikai aktus legyen, sok rabbi egyáltalán nem akar téríteni, mivel nem látják a halacha feltételeit keresztülvihetőknek. Ezzel szemben a reform- és konzervatív rabbik térítéseit az izraeli országos főrabbinátus nem fogadja el, mivel nem állnak a halacha alapján, vagy a „rabbi”-nak nincs meg a megfelelő tudása és kompetenciája. Ugyanez a helyzet sok helyütt a világban.
ADOPTÁLT GYEREKEK SZÜLEI
Külön problémát képeznek az örökbe fogadott nem zsidó gyerekek. A halachában nincs erről említés, a jelenség nem volt ismeretes, és most a rabbik minden elkövetnek, hogy ezeket a gyerekeket zökkenőmentesen betérítsék. Igen ám, de a feltétel az, hogy az örökbe fogadó szülő kötelezi magát: a gyerek kósert fog enni, nem lát maga előtt szombatszegést, és vallásos iskolába fog járni.
A nem vallásos szülőknek nehéz ezeket a feltételeket elfogadni, ha nem akarnak hazugságba keveredni. Sokan megígérik, de eszük ágában sincs betartani, és később a gyerek nem is tudja származását. A delikvensek azzal érvelnek a halacha szigora ellen, hogy ha egy született zsidótól nem várják el, hogy vallásos legyen, és bármit tesz. vagy nem tesz. ez nem diszkvalifikálja zsidóságát, akkor a betérővel szemben is elvárható lenne liberálisabb hozzáállás. De a halacha nem liberális, és az egyetemes zsidóság érdekeit nézi. Amerikában egy ott született gyerek automatikusan amerikai állampolgár lesz, míg egy bevándorlónak öt évig kell erre várni, bizonyos vizsgákat letenni, és csak azután kap útlevelet. Arról nem is beszélve, hogy a bevándorlás mennyire nem automatikus, vannak kvóták stb. Ezt a logikus érvet az érdekelt felek nemigen fogadják el. Azt sem, ami a betérés nehézségeit az autóvezetői jogosítvánnyal veti össze. Ha valakinek már van jogosítványa, tehet. amit akar, amíg rajta nem kapják. De amikor vizsgázik, a legkisebb technikai hibáért is megbuktatják.
A HALACHA RUGALMASSÁGA
Mivel napjainkban meglehetősen ritka az olyan eset, amikor egy nem zsidó elvi okokból akarna betérni (bár vannak nagyon tiszteletreméltó kivételek), a kompetens, istenfélő és lelkiismeretes rabbi, aki szilárdan áll a halacha alapján, eleve gyanúperrel él mindenkivel szemben, aki kinyilvánítja betérési szándékát. Gyakori a huzavona. hátha a jelölt megunja és lemond szándékáról – ez nem ritka eset -, míg sok évvel ezelőtt Izrael országos főrabbinátusa egy esztendőben szabta meg a betérés minimális idejét (ennek nyoma sincs a halachában, amely kimondja, hogy mindent a bét din belátása alapján kell csinálni).
Tehát: míg vannak világszerte (és Izraelben) olyan ortodox rabbik, akik egyáltalán nem térítenek, elvből, mivel nem hisznek a delikvensek őszinteségében. és nem akarják a zsidóságot „hígítani” – vannak olyan rabbik is, akik elvből, vagy esetleg pénzért, a hollywoodi filmsztárokat is betérítik, ha azok történetesen férjhez, akarnak menni egy zsidó színészhez. Van Izraelben néhány olyan bét din, amelyek szabályosan, a halacha szerint térítenek, de bizonyos rugalmasságról tesznek tanúságot, amennyiben nem nehezítik szándékosan a betérendők útját, ha meggyőződtek szándékuk komolyságáról.
Ezek akkor is a hilleli utat járják, amikor vegyes házasokról van szó. Ha történetesen a férj zsidó, az asszonyt betérítik, gyerekeivel együtt, bár a házasodás szándéka eleve inkább ellenérv (lásd erről korunk nagy poszékjának, rabbi Mose Feinsteinnek véleményét: Igrot Mose, Sulchán Aruch, Jore Déá. 1. kötet, 319. oldal). Ha már de facto házasok, akkor kvázi nem áll fenn az érdekbetérés veszélye, és ilyenkor a rabbik könnyítették, ha meggyőződtek a szándék komolyságáról.
Én személyesen ismerek nem egy prozelitát, akikről el lehet mondani, hogy jobb zsidók, mint azok, akik annak születtek, mivel komolyan veszik, amit csinálnak, és odaadóbban tartják a micvákat. Legyen ez Zsuzsa N., aki évekig harcolt családjával is, és könyörgött, amíg Izraelbe jöhetett, és itt felvették a jeruzsálemi Machon Méirbe, hogy egy évvel később kitüntetéssel végezzen és alapítson vallásos, Tóra-hű családot. Legyen ez Orsi H., aki a Chábádon keresztül érkezett és a legszigorúbb bné-bráki bét din két hét alatt betérítette, vagy Erzsi Sz. Szegedről, a tanítónő, aki a Biblia olvasgatása által került közelebb a kiválasztott néphez. Őt a Kirjat Smona-i bét din térítette be, amely híres pozitív hozzáállásáról az „idegenekhez, akik csatlakoznak az Örökkévalóhoz” (Jesája, 56, 3).
A BETÉRT SZERETETE
Érdekes és jellemző a zsidóság hozzáállására a betétiekhez. Miután megjárta a hosszú utat (hadd ne mondjak vesszőfutást), bizonyított, mint Rút, és befogadták, mint Ovadját, a híres prozelitát, a zsidóság és megtestesítője, a haladta a legmesszebbmenő szeretettel viseltetik a prozelita (gérim) iránt. 36 alkalommal figyelmeztet a Tóra, hogy ne bántsák meg a betértet, vagy ne csapják be: ne hánytorgassák fel neki múltját – mivel miután befogadták, teljes értékű zsidó. A Zsoltárokban többször előforduló „Istenfélő” kifejezést Rási a betértekre érti, ők az igazi istenfélők. Tanchunta ntidrása ezt mondja a betértekről: „Kedveltebb a betért (gér), mint azok a (zsidó) tömegek, akik a Szináj hegy lábainál álltak. Ugyanis azok, ha nem hallják a félelmetes hangokat, nem látják a villámokat és fáklyákat, és nem hallják a kürtök hangját – nem fogadták volna el magukra nézve az Örökkévaló uralmát. Ez pedig (a betért gér) nem látott és nem hallott ebből semmit, és mégis jön, és odaadással van az Örökkévaló iránt, és magára vállalja uralmát – hát van ennél kedveltebb?!” (Tanchuma, Lech Löchá)
Egy másik midrás ahhoz az őzhöz hasonlítja a betértet, aki a pusztában, vadon nőtt fel, de jön és csatlakozik a nyájhoz. A pásztor eteti-itatja, és lát hatóan jobban kedveli, mint a nyájat. Amikor rákérdeznek erre, azt mondja: mennyit fáradozom én a nyájjal; reggel kiviszem őket a legelőre, este beviszem a karámba, amíg felnőnek. És ez, aki szabadon nőtt fel a pusztában, önként jön és csatlakozik a nyájhoz – ezért kedvelem őt.
A Midrás hasonlata: „Azt mondja az Örökkévaló: mennyit bajlódtam Izraellel. Kihoztam őket Egyiptomból, megjelentem előttük, adtam nekik a mannát, a fürjeket és a kutat; körülvettem őket dicsfelhőkkel, amíg elfogadták Tórámat. Ez (a betért) pedig jön magától, ezért olyan a szememben, mint a született zsidó.” (Jálkut Simoni, Bó)
Összegezve: a zsidósághoz lehet csatlakozni, a halacha elfogadja a betérőket, ha azok meggyőződésből és nem érdekből jönnek. Az út hosszú és göröngyös. Aki ezt érdekből csinálja, vagy azért, hogy anyagi helyzetén javítson – van ilyen -, az jobb, ha eláll tőle. Aki meggyőződésből tér be – a zsidóság keblére öleli őt. mint a pásztor a pusztaságból jövő őzet.
Címkék:2005-05