MISNA – Magyarul 7.
Milyen mennyiségű étel után mondanak ételáldást? Amennyi megfelel egy szem olajbogyónak. Rabbi Jehuda azt mondja: Amennyi megfelel egy tojásnak.
„A Misna, magyarul Ismétlés (héberül מִשְׁנָה misná) a Biblia utáni zsidó irodalom, az úgynevezett szóbeli tan (tórá se-beal-pe) alapja. Alapvetően a Tóra rendelkezéseihez kapcsolódó kérdések és válaszok, valamint az azokból leszűrt vallástörvények (halácha) gyűjteménye, ezen kívül rövidebb elbeszéléseket, tanításokat is tartalmaz. Végleges összeállítására Jehuda Hanászi nevéhez köthető.
Sorozatunk első részét és a részletesebb magyarázatokat lásd itt, a második részt itt, a harmadik részt itt, a negyedik részt itt, az ötödik részt itt, a hatodik részt itt.
Alább a hetedik rész olvasható.
BRACHOT MISNA 7/1
Együtt ettek hárman, együtt áldanak. Aki demájt evett, [mely kétséget hagy afelől, hogy leadták belőle a tizedet][2] és aki evett az „első tizedből”, melyből leadták a papi járadékot; aki evett a második tizedből; aki evett a szentélynek szánt adományból, melyet megváltottak; a szolga, aki olajbogyónyi falatot evett; a szamaritánus; ezek mind bevonhatók a közös ételáldásba. De ha tevelt evett, [termés, melyből nem adták le a tizedet] vagy az első tizedből, mely után nem adtak papi járadékot, vagy a második tizedből, vagy hekdesből, [szentélynek felajánlott termény] melyet nem váltottak meg; vagy a szolga, aki olajbogyónyi falatnál kevesebbet evett, vagy a pogány; nem vonhatók be a közös áldásba.
BRACHOT MISNA 7/2
Nők, rabszolgák és gyerekek nem vonhatók be a közös ételáldásba. Milyen mennyiségű étel[3] után mondanak ételáldást? Amennyi megfelel egy szem olajbogyónak. Rabbi Jehuda azt mondja: Amennyi megfelel egy tojásnak.
BRACHOT MISNA 7/3
Mit mondanak az ételáldásnál? Ha hárman vannak, azt mondja [egyikük, aki áld]: [nevarech] áldjunk. Ha hárman vannak [rajta kívül], azt mondja: [bárchu ] áldjátok; ha tízen vannak, azt mondja: [nevarech elohenu ] áldjuk Istenünket; Ha tízen vannak [rajta kívül], azt mondja: [bárchu] áldjátok; ugyanazt mondják, akár tízen vannak, akár tízezren. Száznál azt mondja: [nevarech hásem elohenu ] áldjuk az Urat, Istenünket[4]; ha százan, rajta kívül, azt mondja: bárchu [áldjátok]. Ezernél azt mondja: [nevarech lásem elohenu elohé jiszráel] áldjuk az Urat, Istenünket, Izrael Istenét, ha ezren [rajta kívül]: [bárchu] áldjátok. Tízezernél azt mondja: [nevarech lásem, elohenu elohé jiszráel…] áldjuk az Urat, Istenünket, Izrael Istenét, a Seregek Urát, aki a kerubok felett lakozik, az ételért, amit ettünk. Tízezren [rajta kívül], azt mondja: [bárchu ] áldjátok. Ahogy mondja, a többi jelenlévő így folytatja: Áldott legyen Urunk Istenünk, Izrael Istene, a Seregek Ura, aki a kerubok felett lakozik, az ételért, amit ettünk. Rabbi Josze haGlili azt mondja: A többség szerint áldanak, mint írva van:[5] „A gyülekezetekben áldjátok az Istent, az Urat áldjátok, ti Izrael magvából valók”. Azt mondta Rabbi Akiva: Minek tudni, hányan vannak a zsinagógában? Akár több, akár kevesebb,[6] azt kell mondani: [bárchu hásem] áldjátok az Örökkévalót; Rabbi Ismáel azt mondja: azt kell mondani: Áldjátok az Örökkévalót, aki áldott.
BRACHOT MISNA 7/4
Ha hárman együtt esznek, nem válnak külön,[7] ha négyen, vagy öten vannak, akkor sem, hattól tízig külön válhatnak. Tíz felett maradjanak együtt, míg a létszámuk eléri a húszat.
BRACHOT MISNA 7/5
Két csoport étkezik ugyanazon a helyen. Ha csoportok tagjai közül néhányan látják egymást, akkor a két csoport együtt mondhat zimunt, ha nem, a két csoport külön-külön mondja az ételáldásra való felszólítást [zimun] és az áldást. Rabbi Eliezer szerint nem mondanak áldást a borra, mielőtt vizet adnának hozzá.[8] Bölcsek véleménye az, hogy mondanak.
[1] Mennyit kell enni ahhoz, hogy közös ételáldás mondassék.
[2] A kötelező tized levonása felől kétség van, ennek a héb. neve demáj (a vádáj :bizonyos) ellentéte.
[3] Mennyit kell enni ahhoz, hogy közös ételáldás mondassék.
[4] Ahogy az ételáldásban, illetve a lakomában részvevők száma növekszik, az áldás bonyolultabb és összetettebb.
[5] Zsolt (68, 27).
[6] A zsinagógában imádkozók szükséges száma, a tíz férfi (minján) amúgy is meg van, ezért mindenképpen „bárchu-t” mondanak.
[7] Minimum hármas csoportban az ételáldás előtt ún. bevezető áldást mondanak, ennek a neve: zimun (felszólítás – felhívás).